در ابتدای مسیر ورود جاده کرمانشاه به شهرستان روانسر تپه‌های سه گانه متصل به هم وجود دارند که در نزد مردم به نام تپه موسی معروف هستند.

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ بزرگترین تپه، تپه‌های سه گانه موسی در روانسر با ارتفاع بیش از 10 متر از نقطه ورود به شهر به خوبی دیده می‌شود  در قسمت‌های انتهای شیب این تپه نیز آثاری از تراشه‌های سنگ ابزار پیش از تاریخ یافت شده است.

باستان شناسانی که بر روی این تپه مطالعه داشته‌اند، معتقدند که با توجه به نمونه‌های سفالی و ابزارهای سنگی می‌توان اذعان کرد که این تپه در طول دورانی از قبل تاریخ احتمالا مس و سنگ تا عصر تاریخ و اسلامی مورد سکونت و استقرار بشر بوده است.

تپه دیگر، در حدود 50 متری شمال شرقی تپه اصلی موسی با ارتفاع نسبتا کم و وسعت محدودتری قرار گرفته است که اطراف این تپه توسط زارعین جهت تسطیح و استفاده کشاورزی تخریب شده است.

این تپه را با توجه به بافته‌های سطحی می‌توان هم دوره با لایه‌های آغازین تپه موسی بزرگ به حساب آورد، چرا که در سطح آن نمونه‌هایی از انواع ابزارهای سنگی اعم از تیغه، تراشه و ... برخی قطعات سفال با تکنیک نازل و گاها لعاب گلی غلیظ نیز یافت شده ‌که دال بر استقرارهای پیش از تاریخ این محوطه ارزشمند هستند.

تپه سوم از تپه‌های سه‌گانه موسی در شهرستان روانسر، با ارتفاع حدود دو متر از سطح زمین‌های مجاور و برشی که در ضلع شمال غربی آن ایجاد شده کاملا متمایز از بقیه ست.

در دامنه این تپه نیز قطعات سفال با خمیره قرمز مایل به صورتی و لبه‌های پهن که از مشخصه‌های سفال‌های دوران تاریخی پارت- ساسانی است، به دست آمده است


انتهای پیام/ ا

برچسب ها: کرمانشاه ، تپه ، سه ، کجا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.