رئیس کانون وکلای کشور گفت: کانون وکلای دادگستری تحت نظارت قانونی قوای سه‌گانه به ویژه قوه قضاییه بوده و هست. البته نظارت، دخالت نیست؛ چون اگر دخالت شود، استقلال وکیل از بین می‌رود.

توانا رئیس کانون وکلای کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: کانون وکلا یک مرکز صنفی و حرفه‌ای است که در چارچوب قوانین و در مسیر عدالت قضایی به دادرسی‌ها وارد می‌شود و در دفاع از اصحاب دعوا بر حسب قانون رفتار می‌کند.

توانا گفت: از قدیم الایام در کشور ما همانند بسیاری از کشورهای جهان کانون وکلای دادگستری تحت نظارت قانونی قوای سه‌گانه به ویژه قوه قضاییه بوده و هست. البته نظارت، دخالت نیست. چون اگر دخالت شود، استقلال وکیل از بین می‌رود و از آنجایی که دادستان مربوط به قوه قضاییه است، ریاست محترم دادگاه نیز در ارتباط با قوه قضاییه است، اما اگر وکیل دادگستری هم مربوط به این قوه باشد، دیگر بحث استقلال معنا پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر بنا باشد یکی از مسئولین قوای سه‌گانه یا یک وزیر متوجه اتهامی باشد، اگر وکیلی که کاملاً تحت امر قوه قضاییه و یا قوه دیگری باشد و بخواهد از این فرد دفاع کند، نمی‌تواند برخلاف دستورات و نظرات قوه‌ای که تحت امر اوست، عمل کند؛ در حالی که وکیل باید آزاد باشد.

رئیس کانون وکلا تصریح کرد: فرشته عدالت دو بال دارد؛ یک بال قاضی دادگستری که باید مستقل باشد و نباید از کسی دستور بگیرد، به جز از خدا، وجدان و قانون، دوم هم وکیل دادگستری است. اگر ما یک پر را ببندیم و یا به پر دیگر متصل کنیم، استقلال و تعادل از بین می‌رود.

توانا تأکید کرد: قوه قضاییه بر ما یک نظارت مستمر قانونی دارد. اگر بخواهیم به وکیلی پروانه دهیم، باید امتحان ورودی را طی کند و باید توسط نهادهای عمومی تأیید شود. همچنین دوران کارآموزی را باید در قوه قضاییه طی کند. در مجموع باید مورد تأیید قوه قضاییه باشد و زمانی که تخلفی مرتکب می‌شود، در دادسرای قانونی صنفی به نام دادگاه انتظامی تحت پیگرد قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مشکلاتی از سال 76 به بعد ایجاد شده که مربوط به کانون وکلا نیست و نباید مسئولین فرافکنی کنند، از جمله معاون اول قوه قضاییه که ما از ایشان انتظار داریم از تمام ابواب و ایفاگران نقش در اداره قضایی حمایت کند، چرا که کوبیدن وکیل دادگستری به نفع کسی نیست و کانون وکلای دادگستری یکی از نهادهای مدنی در کشور است که عضو جامعه بین‌المللی وکلای جهان است.

رئیس کانون وکلا تأکید کرد: یک نهاد موازی هم در سال 87 درست شده و حرف‌هایی که اخیراً درباره وکیل 32 میلیاردی زده شده، مربوط به همین نهاد خودساخته قوه قضاییه است.

وی در ادامه تصریح کرد: من از حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای خواهش می‌کنم در دادن آمارها دقت کند وکیلی که 20 میلیارد حق‌الوکاله دریافت کرده باید اجازه دفاع پیدا کند تا ببینند علت چه بوده است.

توانا گفت: مدتی قبل اعلام شد که چند وکیل تخلف کردند. بنده خدمت سخنگوی دستگاه قضا زمانی که ایشان دادستان کل بودند، نامه زدم و تقاضا کردم که اسامی وکلا را اعلام کنید تا ما با آن‌ها برخورد کنیم اما تا امروز هیچ چیزی به ما ارائه نشده است.

رئیس کانون وکلا اظهار داشت: من فکر می‌کنم در یک نشست مشترک چه خصوصی و چه در تلویزیون کانون وکلا آمادگی رفع ابهامات را دارد. امروز به نفع کشور نیست که به جای همدلی و همزبانی در جهت تخریب و تحقیر آدم‌ها و نهادهای فعال گام برداریم.

وی در ادامه عنوان کرد: ما در اسناد بین‌المللی از جمله پروتکل هاوانا قبول کردیم دولت زمینه استقلال وکلا را فراهم کند و اگر استقلال کانون وکلا از بین برود، تنها ارتباط نهاد مدنی با مجامع بین‌المللی از دست می‌رود.

توانا تصریح کرد: در جریان سرمایه‌گذاری‌هایی که از خارج در داخل کشور انجام می‌شود، اگر سرمایه‌گذاران به استقلال وکیل مطمئن نباشند و وکیل را وابسته به حاکمیت بدانند،‌ به نظام عدالت قضایی اعتماد نمی‌کنند و اگر نظارت قوه بر کانون به دخالت تبدیل نشود، به نفع همه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار