به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران و به نقل از ایسنا ؛ هفت کشته در دو ماه اول سال در جادهای به نام «مرگ» کم نیست. این آمار به غیر از تعداد مجروحانی است که موفق شدند با رفتوآمد در این مسیر 56 کیلومتری با حداقل خسارت، جان سالم به در ببرند.
متأسفانه وقوع تصادفات زیاد، محور کاشمر به شادمهر را به قتلگاهی برای هموطنان تبدیل کرده است که مشاهده صحنههای دلخراش متعدد، دل هر انسانی را آزرده و برخی مشکلات و تبعات اجتماعی را در جامعه موجب شده است.
اگر مردم جاده مواصلاتی شادمهر به کاشمر را «جاده مرگ» نامیدهاند؛ سخن به گزاف نگفتهاند. لذا ضرورت دارد مسئولان با احساس تکلیف و اتخاذ تدابیر و راهکارهای عملی در زمینه افزایش ضریب ایمنی این جاده با ایجاد زیرساختهای لازم، اصلاح هندسی مکانهای دارای نقص و حادثهخیز، در کنار نهادینه کردن فرهنگ صحیح رانندگی و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی، همچنین حضور فعال و مستمر پلیس در محورهای حادثهخیز تا حدود زیادی از بروز حوادث رانندگی پیشگیری نموده و وضعیت مطلوب و ایمن را در این جاده مواصلاتی به ارمغان آورند.
سال به سال حجم تردد این محور افزایش مییابد رییس اداره راه و شهرسازی کاشمر دراین باره گفت: این محور به طول 14 کیلومتر بالغ بر شش میلیارد تومان هزینه در برداشت که دو میلیارد و 700 میلیون تومان هنوز دیون پروژه به پیمانکار است.
محمدرضا ابراهیمی وضعیت تخصیص اعتبارات به پروژه شادمهر به انابد را بسیار کم، ناچیز و قطرهچکانی دانست و بیان کرد: به همین خاطر پروژه پیشرفت خوبی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه جهت تخصیص اعتبار، از محل اعتبارات استانی ماده 215 مشکلی جهت دوبانده شدن محور کاشمر به شادمهر وجود ندارد، اما این اعتبارات بسیار کم است.
ابراهیمی با تأکید بر اینکه جهت اجرای این پروژه، نیازمند اعتبارات ملی هستیم، اظهار کرد: بر اساس پیگیریهای که در سالهای 89 و90 صورت گرفت، ترافیک این محور با نصب ترددشمار کنترل شد و دیدیم سال به سال حجم تردد در این محور در حال افزایش است.
وی با توجه به اهمیت این محور گفت: متأسفانه این پروژه هنوز در اولویت سازمان مدیریت و معاونت راهبردی ریاست جمهوری قرار نگرفته و همچنان اولویت با سه هزار پروژه نیمهتمامی است که از دولت قبل به ارث رسیده است.
ابراهیمی اظهار کرد: سال 94، سال خوبی برای پروژه عمرانی شهرستان نیست و اگر تمام اعتبارات راه به پروژه دوبانده شدن محور شادمهر به کاشمر اختصاص یابد، تنها کفاف یک کیلومتر آن را میدهد.
رییس اداره راه و شهرسازی کاشمر ادامه داد: تا اعتبار لازم به این پروژه اختصاص نیابد، نمیتوان گفت پروژه کی به پایان خواهد رسید، اما اگر اعتبارات ماده 180 متمرکز شود، امیدوارم در این محور کاری صورت گیرد.
ابراهیمی تصریح کرد: کنارگذر کاشمر که 10 کیلومتر است و مطالعات آن به پایان رسیده، در قالب همین پروژه دوبانده شدن تعریف شده است.
مسئولان ناتوان در حل مشکلات کنار بروندعضو شورای شهر کاشمر : اگر مسئولی نمیتواند مشکل مردم را در این خصوص رفع کند، استعفا دهد.
محمد خباززاده با بیان اینکه مردم چه گناهی کردهاند که کارشان به دست برخی مسئولان افتاده است، افزود: امروز کشتههای ما در جادهها با اندازه جنگ هشتساله است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه مدام در این جاده مردم کشته میشوند، اولویتبندی برای اجرای سه هزار پروژه نیمهتمام معنا ندارد.
نائب رییس شورای استان اظهار کرد: سازمان مسکن و شهرسازی میلیونها متر مربع زمین در اختیار دارد که اگر بفروشد، میتواند به راحتی جاده درست کند.
خباززاده گفت: در سال 85 رییس جمهور قول دوبانده شدن این جاده را داد و حالا با عمل نکردن به وعدهها، به دست خودمان مشکل میآفرینیم.
وی با اعلام اینکه به علت نبود کمربندی، امروز راه و شهرسازی از امکانات شهر استفاده میکند، در صورتی که دولت موظف به احداث کمربندی است، تصریح کرد: راه و شهرسازی برای آسفالت محور میدان شهید غلامی (شهربانی) به میدان سینا مقداری قیر به شهرداری داد؛ در صورتی که این کار وظیفه خودشان بود، زیرا از این محور و امکانات شهرداری استفاده میکند.
بیش از 45 درصد تصادفات در جاده شادمهر به کاشمر اتفاق میافتدطبق آمارها بیش از 45 درصد تصادفات فوتی شهرستان در جاده شادمهر به کاشمر اتفاق میافتد؛ لذا توجه جدی مسئولان به این امر را میطلبد.
مهری پالایی، عضو دیگر شورای شهر کاشمر گفت: تا کی میخواهیم بنشینیم که مسئولان کشوری بگویند محور کاشمر به شادمهر اولویت ما نیست.
وی با تأکید بر اینکه مسئولان شهرستان باید از ظرفیت شورای شهر، نماینده مجلس و سایر مسیرها برای به نتیجه رسیدن پروژه دوبانده شدن این محور استفاده کنند، اظهار کرد: اگرچه شهر در حال توسعه است اما تا کنون تدبیری برای ورودی شهر و نصب علائم و موانع اندیشیده نشده است.
میتوان با پیگیری قاطع مشکل این جاده را حل کرد، رییس شورای شهر نیز در این باره گفت: با فعالیت کارخانههای واقع در شهرک صنعتی، این جاده پر رفتوآمد شده و در 20 کیلومتر نرسیده به کاشمر شاهد حوادث ناگواری هستیم.
سید حسین حسینی افزود: اگرچه در خصوص دوبانده شدن جاده توسط مسئولان شهرستان مکاتباتی صورت گرفته ولی شورای شهر از نتایج آن بیخبر است.
وی افزود: بدون شک بر اساس آنچه ترددشمارها میگویند، جاده شادمهر به کاشمر یکی از محورهای مهم و پر رفتوآمد استان به حساب میآید که دارای نقاط حادثهخیزی است که سالیانه دهها نفر را به کام مرگ میفرستد.
حسینی بیان کرد: بدون در نظر گرفتن مسائل تبلیغاتی، میتوان با پیگیری قاطع این موضوع در آخرین سال انتخابات، برای مردم این شهر یک یادگار نیک بر جای گذاشت تا همچنان شاهد داغدار شدن عزیزان در این محور 56 کیلومتری که به جاده مرگ شهرت یافته، نباشیم.
انتهای پیام/