همه سایت هایی که هر روز با آنها سر و کار به یک مرکز داده که دیتاسنتر نام دارد متصل می شوند که مهمتر از خود دیتا سنتر،محل نگهداری آن است.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران؛دیتاسنترها مکان هایی هستند که سرورهای اینترنتی در آنجا نگهداری می شوند و این سرورها در واقع همان نرم افزارهایی هستند که سایت های مختلف به  آنها متصل می شوند و بخاطر وجود آنها ما می توانیم به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنیم.

تا چند سال گذشته مدیران سایت ها از دیتاسنترهای خارج از کشور استفاده می کردند اما عواملی مانند:اجبار در رعایت کردن قوانین کشور میزبان که گاهی هم با قوانین کشور ما مطابقت نداشت و انتقال پول به خارج از کشور از مشکلات این دیتاسنترها محسوب می شود.


دیتا سنتر ها داخلی شد


عطا خلیقی کارشناس آی تی در گفتگو با خبرنگار گروه فضای مجازی اشگاه خبرنگاران گفت:چند سالی است که برای جلو گیری از خروج ارز و با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه فناوری بدست آورده ایم دیتاسنترهایی را در داخل کشور راه اندازی کرده ایم که این سرورها به علت تازگی در فعالیت خود مشکلاتی را نیز دارند.

 
دیتا سنتر ها داخلی شد

وی قمیت بالای استفاده از دیتاسنترهای داخلی برای مدیران سایت ها را بزرگترین مشکل عنوان کرد و اظهار داشت:برقراری ارتباط از خارج با دیتاسنترهای داخلی سرعت بسیار پایینی دارد به همین دلیل موتورهای جستجوگر نمی توانند صفحات داخلی ما را به نمایش بگذارند.در حال حاضر دولت برای جذب سایت ها به دیتاسنترهای داخلی در تلاش است تا مشکل هزینه را برطرف کند.

در همین راستا واعظی وزیر ارتباطات در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فضای مجازی باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر ما ترفندهایی را در پیش گرفته ایم که در پی آن هزینه استفاده از دیتاسنترهای داخلی به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که دیتاسنتر های داخلی به بخش خصوصی انتقال پیدا کند و زیر ساخت آن کامل شود مدیران سایت هایی که از میزبانی سرورهای خارجی استفاده می کنند می توانند به صورت رایگان از امکانات موجود بهرمند شوند.

دسترسی داشتن کشور های خارجی به این دیتاسنترها باعث شده میزان امنیت در سایت ها واطلاعات ما کاهش پیدا کند و آنها می توانند سایت های ما را هر زمان که خواستند مسدود و اطلاعات ما را بلوکه کنند.


دیتا سنتر ها داخلی شد


اما جالب این است که ارائه دیتاسنتر به صورت رایگان اهمیت چندانی ندارد و ایجاد آن در کشورهای دیگر به اتمام رسیده به طوری که امروزه با وجود اینکه دیگر ایمیل جایگاه گذشته را ندارد اما شرکت گوگل 4 تا 10 گیگ حافظه در اختیار کاربران خود قرار می دهد بنابراین لازم است هرچه سریعتر زیر ساخت لازم جهت راه اندازی دیتاسنترها را آماده کنیم.

گفتنی است؛برای ایجاد دیتاسنترها نیازمند ساخت مکانی مناسب هستیم تا این تجهیزات سخت افزاری را در آن فعال کنیم و در حال حاضر باید اولین اقدام دولت داخلی کردن دیتاسنتر های سایت های مهم مثل بانکها و سایر مراکزی که اطلاعات محرمانه مردم را در خود حفظ می کند باشد.


گزارش:حدیث حدادی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار