ویکی‌لیکس اعلام کرد آژانس امنیت ملی آمریکا در 10 سال گذشته، مکالمات دو وزير دارایی فرانسه را شنود و از زيرساخت های اقتصادی اين کشور جاسوسی می‌کرده است.

ویکی لیکس: جاسوسی آمریکا از وزرای دارایی فرانسهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی  تارنمای افشاگر «ویکی‌لیکس» می‌گوید آژانس امنیت ملی امریکا (NSA) در 10 سال گذشته از دو وزیر دارایی سابق فرانسه، قراردادهای صادراتیِ رقم بالا و مکالمه‌های تجاری و بودجه‌ایِ این کشور جاسوسی کرده است.

بر اساس اسناد جدیدی که ویکی‌لیکس دوشنبه منتشر کرد، آژانس امنیت ملی در  سال‌های 2004 و 2012 مکالمات «فرانسوا بارون» و «پی‌یر موسکوویچی،» وزرای دارایی سابق فرانسه و 3 نفر دیگر از مقام‌های ارشد این کشور را شنود کرده است.

این اسناد می‌افزایند: آژانس امنیت ملی طی سال‌های 2002 تا 2012 از سرویس‌های اطلاعاتی استرالیا، انگلیس، کانادا و نیوزلند خواست اطلاعات مربوط به قراردادهای صادراتیِ بالای 200 میلیون دلارِ فرانسه را در بخش‌هایی از جمله، نفت، گاز، مخابرات، برق، انرژی هسته‌ای، حمل و نقل و بهداشت جمع‌آوری کنند.

بر پایه این گزارش، آژانس امنیت ملی همچنین از اطلاعات مربوط به سیاست بودجه و تجارت فرانسه و نقش شرکت‌های فرانسوی در طرح موسوم به «نفت در برابر غذا» در عراق در دهه 1990 جاسوسی کرده است.

فرانسه و آمریکا تا کنون در مورد اسنادی که ویکی‌لیکس در نشریه‌های «مدیاپارت» و «لیبراسیون» منتشر کرده است واکنشی نشان نداده‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار