کرمان؛

رشد شهرنشینی ناهمگون در کرمان

بررسی ها نشان داده است قریب 20 تا 30 درصد از ساکنان کلانشهرها در سکونت گاههای ناهنجار زندگی کرده اند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از کرمان: کوچه هایی باریک و نامتوازن ، بافتی نازیبا و نبود امکاناتی مناسب ، وجه مشخصه ی شهرنشيني جهان سومي، ناموزوني و نابرابري است ، اشاعه قابل توجهي از ثروت و از سوي ديگر اقليت هايي که در فقر زندگي مي کنند، از ناکامي هاي خط مشي شهري قلمداد مي شوند. حاشيه نشيني از پيامدهاي توسعه ی ناهمسو و بدريخت در نظام شهرنشيني است.

متأسفانه روند حاشیه نشینی در کرمان طی سالهای اخیر رو به افزایش بوده ، به طوریکه این افزایش حتی به شهرهای در حال توسعه ی کوچک نیز رخنه کرده است.

هنزاء یکی از بخش های شهرستان رابرست که این روزها به یکی از مکان های گردشگری داخلی تبدیل شده است ، آنچه که روند و نظم این شهر زیبا و تفریحی را برهم زده ، ورود مسئله ی حاشیه نشینی به آن است.

توسعه ی صنعت گردشگری در گرو همکاری مردم

شهردار شهر هنزاء در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت: برای توسعه شهر هنزاء قدم های مهمی برداشته شده اما متأسفانه رشد حاشیه نشینی در اطراف شهر ، روند توسعه آن را کند کرده است.

محمدعلی بهرامی افزود: برای داشتن شهری مستحکم و زیبا و به دنبال آن توسعه ی صنعت گردشگری نیازمند همکاری مردم هستیم.

تحقیقات نشان داده ، رشد حاشیه نشینی طی چند سال اخیر در شهر کرمان پررنگ تر از سایر نقاط استان بوده است.

آقا محمد ، یکی از کشاورزانیست که به دلیل خشکسالی های پی درپی در روستایشان ، عازم شهر کرمان شده ، او بی خبر از همه جا ، به دلیل ارزانی زمین ، پس از خرید و ساخت مسکن ، ساکن اینجا شده و تازه اکنون اول راهیست که ماندن را برایش سخت و غیرقابل تحمل کرده است.

نبود امکانات آموزشی برای فرزندان ، نداشتن امنیت در محله ، وضعیت بهداشتی نامناسب منطقه و عدم بهره بردن از کمترین امکانات رفاهی از عمده ترین مشکلات این کشاورز است.

اکنون چندسالیست در استان برای از بین بردن معضل حاشیه نشینی گام های بلندی برداشته شده است.

مبارزه با حاشیه نشینی پیش خریدی برای آبادانی

استاندار کرمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان با اشاره به اینکه حاشیه نشینی معضلی است که امروزه اکثر کشورهای توسعه یافته با آن مواجه هستند ، گفت: این پدیده باعث معضلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی زیادی شده است.

علیرضا رزم حسینی با تأکید بر اینکه ما برای تخریب نیامده ایم ، افزود: مبارزه با حاشیه نشینی پیش خریدی برای آبادانی است.

وی با بیان اینکه مبارزه با زمین خواری و حاشیه نشینی بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب و سیاست های دولت تدبیر و امید ، یکی از اولویت های استانداری است ، خاطرنشان کرد: حاشیه نشینی در اطراف شهر کرمان در چند سال گذشته افزایش یافته و مشکلات زیست محیطی، بهداشتی و امنیتی را به وجود آورده است.

رزم حسینی با تأکید بر اینکه همدلی و همزبانی مسئولان در استان در جهت مبارزه با پدیده حاشیه نشینی مؤثر بوده است، تصریح کرد: عدم توسعه متوازن ، پایدار و مستمر موجب حاشیه نشینی و مهاجرت روستایی به سمت شهرها می شود.

استاندار کرمان با اعلام اینکه مبارزه با زمین خواری و حاشیه نشینی با جدیت بیشتری ادامه می یابد ، یادآور شد: قانون به خوبی و به صراحت در این زمینه تعیین تکلیف کرده است اما در اجرا ، محافظه کاری، مسامحه و مشکلات مهاجرت سبب شده حاشیه نشینی در حاشیه اصلی شهرها به صورت زمین خواری و تغییر کاربری اراضی صورت گیرد.
رزم حسینی از شناسایی هزار و 500 هکتار از زمین های حاشیه شهر کرمان از زمین خواران و حاشیه نشینان خبر داد و گفت: تاکنون هزار و 100 هکتار از این زمین ها یا به دولت برگشت و یا تغییر کاربری به کشاورزی داده شده است.

وی به مسئله ی ساماندهی حاشیه نشینیان اشاره کرد و افزود: هم اکنون زیرساخت های شهری مانند ریختن آسفالت در منطقه ی الله آباد انجام می شود.

استاندار کرمان با بیان اینکه از سال 93 تاکنون 711 هکتار زمین از دست متصرفان بازپس گرفته شده است ، تصریح کرد: امروز کار بسیار ماندگاری در بخش مبارزه با حاشیه نشینی با همکاری همه ی دستگاههای اجرایی استان صورت گرفته است.

توقف حاشیه نشینی در کرمان

فرماندار کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت: با اطمینان خاطر اعلام می کنیم ، در حال حاضر توسعه حاشیه نشینی در شهر کرمان متوقف شده است.

وی با اعلام اینکه اکیپ های بازرسی متشکل از نمایندگان شهرداری ها ، دهیاریها و متولیان اراضی دولتی و کشاورزی تشکیل شده است ، افزود: این گروه ها اراضی حاشیه ی کرمان را مورد رصد و پایش قرار می دهند و با هر تخلفی در هر مقطعی به صورت جدی برخورد می کنند.

توحیدی خاطرنشان کرد: برنامه اصلی برای جلوگیری از توسعه ی حاشیه نشینی اجرای کمربند سبز در اطراف شهر کرمانست که هم اکنون متناسب با اعتبارات در حال انجام است.

وی به ارائه ی گزارشی در خصوص آمار رفع تصرفات زمین از ابتدای سال 93 تاکنون پرداخت و یادآورشد: 130 هکتار اراضی ملی و 581 هکتار اراضی زراعی از متصرفان پس گرفته شده است.

توحیدی تصریح کرد: همچنین چهار هزار هکتار اراضی دولتی به ارزش 153 میلیاردتومان طی سال گذشته به دولت برگردانده شده است.

یدالله موحد ، رییس کل دادگستری استان کرمان با اعلام اینکه طی سال گذشته و سه ماهه نخست امسال، یک هزار اراضی حاشیه شهر با همکاری استانداری، اطلاعات، شهرداری، نیروی انتظامی و اداره کل امور اراضی به دولت برگردانده و یا کاربری اراضی کشاورزی حفظ شده است ،گفت: در سال گذشته یک‌هزار و 237 فقره حکم در حوزه اراضی به نفع دولت صادر شده است که در نتیجه اجرای این احکام، حدود 4 هزار هکتار اراضی دولتی با ارزش 153 میلیارد تومان باز پس گرفته شده است.



گزارش: مرضیه کریمی افشار




انتهای پیام/ ا

برچسب ها: رشد ، حاشیه نشینی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.