مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی قابلیت‌های منطقه‌ای مبتنی بر اقتصاد دریامحور کشاورزی و استحصال آب را بررسی کرد.

قابلیت‌های منطقه‌ای مبتنی بر اقتصاد دریامحور کشاورزی و استحصال آببه گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران بنا به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز اعلام داشت: صنایع دریایی شاخه‌ای از صنایع است که در چارچوب فرآوری و تولید محصولات متکی بر دریا و سواحل آن تعریف می‌شود. این صنایع می‌توانند گروه های کشتی سازی، خدمات بندری، شیلات و ماهیگیری، محصولات پتروشیمی ، انرژی (نفت ، گاز ، برق) و سایر صنایع مانند انرژی های نو را دربرگیرند. 

سازمان‌های مرتبط با صنایع دریایی در ایران را نیز می‌توان شامل آموزشگاه‌های دریایی، وزارت دفاع و صنایع نظامی، انجمن‌های گردشگری دریایی، شرکت‌های مشاوره و مهندسی دریایی، پژوهشگاه‌های دریایی، شیلات ، بنگاه‌های رده بندی و بازرسی دریایی ، بنادر و کشتیرانی، مناطق ویژه اقتصادی دریایی، شرکت های ترابری و خدمات بازرگانی، شرکت‌های نفتی دریایی و مراکز صنعتی دریایی ایران دانست.

در این گزارش صنایع دریایی به 6 صنعت نظیر صنایع فراساحل (اکتشاف ، استخراج ، تولید و انتقال مواد نفتی و گازی به خشکی یا شناور) ، صنایع زیرساخت های کشتیرانی (برای جابجایی بار و مسافر از طریق دریا)، صنایع مربوط به بنادر و ترمینال های بندری (زیرساخت‌های تخلیه، بارگیری و انبارش کالا) ، صنایع شیلات (صید ، انبارش ، انتقال و تخلیه آبزیان دریایی)، صنایع زیرساخت های توریسم و گردشگری دریایی و صنایع انرژی های نو (تولید برق از امواج دریا و توربین های بادی نصب شده در دریا) تقسیم شده است.

 در ادامه به تشریح وضعیت هر یک از صنایع مذکور در ایران و منطقه و تجربیات سایر کشورها در این زمینه پرداخته شده و سپس به مسائل و مشکلات هر یک از این صنایع در ایران اشاره شده است. در پایان گزارش نیز ضمن تحلیل swotراهکار مشکلات ارائه شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار