به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از جام نیوز: همزمان با تبلیغات برخی از برندهای معتبر ایرانی در شبکههای ماهوارهای فارسی زبان شیوه دیگری از تبلیغات نیز به وجود آمده که به نظر می رسد راهی برای دور زدن قانون توسط شرکت های پشت پرده ایرانی باشد!
بخش گسترده ای از فضای کلی برنامه های ماهواره ای به پخش آگهی های تبلیغاتی و بازرگانی اختصاص دارد. شبکه های مذکور برای رفع نیازهای مالی خود که عمدتا صرف برنامه سازی علیه فرهنگ کشورمان می شود، تبلیغات کالا و محصولات تجاری را در دستور کار خود دارند.
اما نکته حائز اهمیت آن است که در ماه های اخیر تبلیغات کالاهای ایرانی در رسانه های ضدفرهنگی ماهواره ای بیداد می کند. تبلیغاتی که با وجود قانون منع تبلیغات در شبکه های ماهواره ای، بصورت دوره ای و متناوب در شبکه های فارسی زبان به کار تبلیغات کالا و خدمات خود ادامه می دهند.
کمپانی های خارجی نمای ایرانی!
برخی از آگهی هایی که در شبکه های ماهواره ای پخش می شود، در نگاه اول یک کمپانی خارجی است که تلاش دارد محصولش را تبلیغ کند، اما با دقت نظر بیشتر متوجه می شویم که بخشی از این موضوع غیر عادی است!
به واقع چرا یک کمپانی خارجی محصول خود را در یک شبکه فارسی زبان تبلیغ می کند و اینکه چرا پس از ورود یا تولید انبوه آن محصول در کشور، تبلیغاتش نیز به صورت قارچ گونه در شبکه های ماهواره ای رشد می کند؟!
به گزارش نسیم، همانطور که می دانید بر اساس قانون شرکت های دارای نمایندگی محصولات خارجی در ایران موظف هستند قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران از جمله مسایل مربوط به تبلیغات را رعایت نمایند. از آنجا که شرکت های اصلی (مادر) تولیدکننده محصولات در خارج از کشور خود را مقید به رعایت منع تبلیغات در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان معاند نمی دانند، این موضوع از طریق نمایندگی های شرکت های مذکور در کشور پیگیری می شود. موضوعی که بی توجهی به آن می تواند منجر به جلوگیری از ورود کالا به کشور و یا لغو مجوز نمایندگی شود. با این وجود اما بررسی برخی از شرکت هایی که در گروه شبکه های جم تبلیغ می کنند، نشان از موضوعی فراتر از حد یک نمایندگی دارد و گویی از ابتدا درخواست پخش آگهی از طرف شرکت ایرانی پشت نام کمپانی خارجی بوده است.
کمپانی my baby و my lady
تبلیغ های دو کمپانی فوق از معروف ترین و جذاب ترین تبلیغ های شبکه های ماهواره ای ضد انقلاب هستند. جالب آن است که هر دوی این محصولات بخشی از محصولات شرکت صنایع زرین سلولز است که از سال ۱۳۸۰ محصولات فوق در کارخانجات شرکت صنایع زرین سلولز و در ایران تولید می شود.
دسرهای قاشقی Danette تحت لیسانس دنون
آگهی های تبلیغی شرکت دنت یکی از پرتکرارترین تبلیغات پخش شده در گروه شبکه های جم است. این محصول در انواع و شکل های مختلف و در ساعت های متفاوت در روز، شب و نیمه شب پخش می شود. کمپانی دنت تحت استانداردهای جهانی دنون عرضه می شود. دنون نیز یک شرکت فرانسوی است که شریک تجاری شرکت اسرائیلی Strauss است! در ایران نیز نمایندگی انحصاری کمپانی دنت را شرکت دنون سحر بر عهده دارد. این شرکت از سال ۱۳۹۰ تاکنون مطابق با استانداردهای جهانی دنون محصولات خود را در ایران تولید و روانه بازار می کند.
کمپانی آلتون کایا (چای محمود)
یکی دیگر از محصولاتی که در شبکه های جم پخش می شود، چای محمود است. چای محمود در ایران فقط توسط تنها نمایندگی این محصول با نام شرکت بهارپردیس محمود در ایران عرضه می شود. این شرکت از سال ۱۳۸۶ با داشتن کارخانه بسته بندی به نام بهارپردیس محمود، چای محمود را در بستههای مختلف در ایران تولید و عرضه مینماید.
کمپانی های Molfix ، molped ، Papia و Teno
پخش دیگری از محصولات بهداشتی که در شبکه های ضد فرهنگی تبلیغ می شود کمپانی های، مولفیکس، مولپد، پاپیا و تنو هستند. این سری تبلیغات از مجموعه تبلیغات تجملی هستند که خود نیز مفاهیم غیراخلاقی به مخاطب القاء می کنند. در یکی از تبلیغات این شرکت ها کودکانی را نشان می دهند که به صورت "فشن شو" و تنها با یک پوشک از جلوی حضار می گذرند گویا پوشیدن این پوشک برای کودک فخر به حساب می آید و یا آنکه زنانی نیمه برهنه در یک "شو" تبلیغ دستمال کاغذی می کنند!.
جالب آنکه چهار محصول مولفیکس، مولپد، پاپیا و تنو برخی از محصولات شرکت تولیدی پارس حیات است. شرکت تولیدی پارس حیات بخشی از مجموعه شرکت های حیات کیمیا، شرکت تولید کننده محصولات بهداشتی برای کودکان، بانوان و تولید دستمال کاغذی در ایران است.
شرکت هایی که تغییر نام داده اند!
در کشاکش تلاش شرکت های ایرانی برای حضور در رسانه های ضد انقلاب، برخی از شرکت ها زیرکی بیشتری به خرج داده اند و با تغییر نام راه بسیار بهتری برای دور زدن قانون پیداکرده اند. شاید این شرکت ها تصور کرده اند که اگر نامشان را تغییر دهند دیگر متعهد به قوانین جمهوری اسلامی ایران نیستند!
در هر حال در ذیل نام و تصاویر برخی از این شرکت ها را منتشر می کنیم، تا شما قضاوت کنید که آیا این محصولات برایتان آشنا هستند یا خیر؟!
پشتی طبی ریلکس!
کرم حلزون آکوا!
کفش ورزشی اسلیمینگ ریسپونس!
ظروف آشپزخانه کوک لاین!
دستگاه ورزشی ریووفلکس!
عجیب آنکه محصولات فوق و یا شرکت های ذکر شده هیچ پشتیبانی ندارند و حتی با جستجو در فضای مجازی هم به هیچ سایت یا شرکت معتبری نمی رسیم که این محصولات را تولید کنند اما همین محصولات غیر معتبر توانایی تبلیغ در یکی از گران ترین شبکه های ماهواره ای را دارند! و عجیب تر آنکه دقیقا مشابه همین محصولات در رسانه ملی با نام های دیگری تبلیغ می شوند!
از سوی دیگر این محصولات همگی دارای سامانه های پیامکی و شماره ایرانی هستند و در پاره ای از اوقات چند ماه آگهی تبلیغی شان ادامه پیدا می کند بدون آنکه شماره های آنها قطع یا از دسترس خارج شود!
آب در آسیاب دشمن ریختن، همراه با سکوت معنادار!
به نظر می رسد شرکت های ایرانی خواستار تبلیغات در شبکه هایی ضد فرهنگی ماهواره ای تنها به سود و مزایای خود توجه دارند و با این کار علاوه بر عادی سازی این روش و صرف هزینه های مالی برای صاحبان شبکه های ماهواره ای و نادیده گرفتن فضای رسانه ای کشور به نوعی جدای از مخاطبان، قوانین و عرف جامعه را به چالش گرفته اند.
این شرکت ها در راستای تقویت شبکه هایی که هدفشان نابود کردن نظام خانواده، ترویج فحشا و اباحه گری در خطوط قرمز اجتماعی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است قدم برمی دارند؛ و خود نیز شریک این اقدامات غیرانسانی خواهند بود.
اما سوال اینجاست که با وجود قانون منع تبلیغات در شبکه های ماهواره ای، هنوز برخی از شرکت ها برای حضور در شبکه های ضد انقلاب دست و پا می زنند و این نوع تبلیغات کم کم تبدیل به نوعی ویروس سمی شده که بصورت فراگیر کار خود را شروع می نماید. شاید در ابتدای این راه بتوان با وضع قوانین و برخوردهای قاطع با چنین افراد سود جو، راهکاری برای قطع این روند تبلیغاتی سوء پیدا نمود.
در هر حال امید است با اتخاذ راهکاری مناسب از سوی مسئولین در این خصوص، شاهد چنین معضلی در فضای رسانه ای نبوده و همچنان بتوانیم بدون وابستگی در زمینه های مختلف به معاندان در مسیر اهداف خود بصورت سالم گام برداریم.