موسسه تحقیقاتی «اَسپِن» شب گذشته نشستی درباره مذاکرات هسته ای ایران و شش قدرت جهانی برگزار کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه موسسه تحقیقاتی اَسپِن،  این موسسه شب گذشته نشستی درباره مذاکرات هسته ای و تاثیرات منطقه‌ای آن برگزار کرد. 

«نیکلاس برنز،» معاون  وزیر امورخارجه سابق آمریکا،  که در حال حاضر استاد دانشگاه هاروارد است،  در این نشست گفت: «علاقه به مسائل ایران در آمریکا بسیار افزایش یافته است. البته این مسئله برای من تعجب آور نیست؛ زیرا ایران برای امنیت ملی آمریکا بسیار اهمیت دارد. مذاکرات هسته ای ایران همچنان ادامه دارد. به احتمال زیاد توافق هسته ای نیز حاصل خواهد شد.»

در ادامه این نشست «دیوید پترائوس،» ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا ، با متهم کردن ایران به فریبکاری تصریح کرد از توافق هسته ای با ایران حمایت می کند.

پترائوس گفت:« مذاکرات هسته ای با ایران ادامه دارد. من از مفهوم مذاکرات حمایت می کنم. این مذاکرات سبب می شود بخشهایی از برنامه هسته ای ایران به عقب رانده شود. در توافق موقت (ژنو) بر این مسئله تاکید شده بود. مسئله مطرح ، جزییاتی است که باید روشن شود.»

وی اضافه کرد: ما از توافق هسته ای حمایت می کنیم،  البته اگر این توافق،  توافقی خوب باشد. ما این مطلب را درقالب نامه‌ای، که موسسه سیاست های خاورنزدیک واشینگتن منتشر کرده است،  اعلام کرده ایم. 

وی در ادامه با مطرح کردن سوالاتی درباره سازو کار راست آزمایی هسته ای،  تحقیق ایران درباره سانتریفیوژها، ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران و   زمان برداشته شدن تحریم، گفت: ما واقعا جزییات توافق هسته ای را هنوز نمی دانیم. 

برنز که هدایت این جلسه را برعهده داشت پرسید.. ممکن است ایران فریبکاری کند. آیا همینطور است؟

پترائوس در پاسخ مدعی شد:« به نظر من آنها این کار را انجام خواهند داد. اگر به گذشته نگاه کنیم می بینیم که ایران به صورت داوطلبانه در گذشته به افشاکردن مراکز هسته ای اش مبادرت نکرده است»

دکتر «ولی نصر،» رئیس دانشکده مطالعات پیشرفته دانشگاه جان هاپکینز و مشاور دولتهای مختلف آمریکا در حوزه مسائل منطقه، در این نشست گفت:« مذاکرات هسته ای ایران همچنان ادامه دارد. اگر این مسئله به صورت دیپلماتیک حل شود برای آمریکا خوب خواهد بود؛ بویژه باتوجه به اینکه اگر توافق هسته ای به نتیجه نرسد، گزینه های مطرح دیگر ، کارایی ندارند.»

وی افزود: «احتمال اینکه این توافق پس از نهایی شدن و در بازه زمانی شش ماه یا یک سال یا دو سال پس از توافق، از هم پاشیده شود، بسیار زیاد است. احتمال از هم پاشیده شدن این توافق، تاحدود زیادی به نحوه مذاکرات جاری بستگی دارد و اینکه توافق نهایی به چه صورت باشد.»

وی اضافه کرد:« خوب یا بد بودن توافق هسته ای به این مسئله بستگی دارد که ایران از نظر تحریم‌ها چه دستاوردی داشته باشد و طرف مقابل از نظر بازرسی ها به چه دستاوردی  دست پیدا کند. این دو مسئله، مسائل اصلی برای این توافق هستند».

 ولی نصر در ادامه گفت: « درمجموع باید بگویم که این توافق به دست می آید و در کنگره هم تصویب می شود و به احتمال زیاد برای بازه زمانی در سالهای آینده ادامه خواهد داشت. شاید این توافق برای مدت پانزده سال دوام نداشته باشد؛ اما احتمالا برای نصف این مدت دوام خواهد آورد.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار