مراسم احیا ویژه شب های قدر با حضور پرشور مردم در جوار ملکوتی حضرت معصومه (س) ومسجد مقدس جمکران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران قم ؛ در تعالیم دین اسلام شب قدر پیش از روز ۱۹، ۲۱ ، ۲۳ رمضان است که سه اتفاق و یک رویکرد بزرگ در این شب به وقوع می‌پیوندد؛ نزول یک باره قرآن و تقدیر زندگی یک ساله آینده انسان‌ها و ضربت خوردن امام اول شیعیان علی بن ابی طالب از جمله این اتفاقات است.

قرآن در آن شب (جدا از وحی تدریجی) همچنین به‌طور کامل بر محمد رسول الله نازل شده‌است ومسلمانان باور دارند که در این شب بسیاری از دعاها اجابت میشود.

بنابر آموزه‌های اسلامی خوابیدن در شب قدر مذموم و شب‌زنده‌ داری در آن سفارش شده است و دعا و استغفار به علت توجه فوق‌العاده خدا به بندگان برای بخشایش گناهان آنان در این شب توصیه شده‌است. روز قدر هم به اندازه شب آن ارجمند است.

در شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان که از آنها به لیالی قدر تعبیر می‌شود مسلمانان امت اسلامی از بزرگترین استان در خطه کشورمان گرفته تا کوچکترین روستا در دورترین نقطه شهر از غم ضربت خوردن مولی الموحدین به سوگ می‌نشینند و با احیا و شب زنده‌داری حزن و اندوهی عظیم سراسر کشور را فرا می‌گیرد.

در قرآن درباره شب قدر چنین آمده‌است: به راستی که ما آن را در شب قدر فروفرستادیم،و چه تو را به شب قدر آگاه تواند کرد. شب قدر از هزار ماه برتر است، در این شب فرشتگان و روح به اذن پروردگارشان از هر امر فرود می‌آیند، این شب تا صبحگاه «سلام» است. (سوره قدر آیات ۱ تا ۵)

برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری شب‌های قدر در استان‌های مذهبی کشور از جمله استان قم به‌واسطه وجود اماکن مقدس رنگ‌ و بویی خاص دارد، به ویژه در شبهایی گرانقدر مانند شبهای قدر که در تمام طول سال شبی به منزلت والای آن یافت نشده و ذره‌ای عمل خیر در این شب‌ها بی پاداش نمی‌ماند.

احساس حضور متعالی امام عصر(ع) در این شهر که نقطه ظهورگاه ایشان است و بارگاه عظیم حضرت معصومه با فرارسیدن این لحظه‌های دوچندان می‌شود و در شب احیای دل این شهر میزبان شیفتگان اهل بیت می‌شود.

حضور انبوه مردم و زائران در مسجد جمکران و بارگاه حضرت معصومه(س) و ترافیک سنگین خیابان‌های منتهی به حرم در این شب‌های پربرکت نشان از عشق این عزیزان به این شب ها است. 

از جمله برنامه هایی که در این شب ها هرساله در استان برگزار میشود:حضور پررنگ مداحان اهل بیت و مرثیه خوانی در سوگ و حزن شهادت پدر یتیمان و نخستین امام شیعیان و ریختن اشک ماتم در غم شهادت آن حضرت بر شکوه این مراسم می‌افزاید.

حجت الاسلام ناصر خلج یکی اساتید حوزه علمیه قم با اشاره به فضیلت این شب سرنوشت ساز اظهار کرد: همین که آدمی در طول عمر شب قدر خود را درک کند و تا زمانی که زنده است و زندگی می‌کند به احیای این شب‌ها بپردازد خدای متعال در تمام عمر او را کفایت می‌کند. 

وی در ادامه با بیان اینکه ماه مبارک رمضان از نیمه گذشت تصریح کرد: به واسطه نزول کتب الهی در این ماه، تمام برکات الهی شامل حال رمضان شده و کسانی که در ماه رجب  وتا کنون خود را از رذایل پاک نکرده‌اند در شب های قدر فرصتی دوباره برای برطرف کردن گناهان خود دارند.

انتهای پیام/گ
       

برچسب ها: قم ، مراسم ، معنوی ، شب ، قدر ، حرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.