مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از آماده باش نیروهای این اداره کل و عزم جدی دستگاههای ذیربط برای پیشگیری و آمادگی مقابله با شیوع بیماری ویروسی طاعون نشخوار کنندگان کوچک (PPR) در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از لرستان؛ فتحی گفت: به محض وصول اخبار رسمی مبنی بر شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در منطقه هفتاد قله استان مرکزی که با تلفات گسترده وحوش همراه بوده است، ‌ستاد آمادگی مقابله با این بیماری در این اداره کل تشکیل گردید و از آنجا که منطقه حفاظت شده سفیدکوه ازنا در لرستان دارای مرز مشترک با منطقه هفتاد قله می باشد ، مناطق تحت مدیریت استان به حالت آماده باش درآمده و در این راستا پایش های فیزیکی در مناطق هم مرز افزایش یافته و از ورود دام به مناطق ممانعت بعمل آمده است.

وی درخصوص ویژگیها و خصوصیات این بیماری ویروسی گفت : بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک یک بیماری واگیر دار حاد با عامل ویروسی در بز و گوسفند بوده که با تب و التهاب ریوی و نهایتا مرگ مشخص می گردد. این بیماری 90% از جمعیت را درگیر و اتلاف بین 50 تا 80 درصدی را باعث می شود. ویروس این بیماری ممکن است دمای 60 درجه سانتی گراد را به مدت 60دقیقه تحمل نماید و همچنین در PH بین 4 تا 10 پایدار است. ویروس نسبت به ترکیبات شیمیایی چون الکل، اتر و مواد پاک کننده حساس است و منابع آلودگی ویروس نیز شامل: ترشحات چشمی، ترشحات بینی و مواد دفعی و احتمالا شیر حیوانات می باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در ادامه افزود: منشاء این بیماری از طریق دامهای آلوده اهلی است ، به همین خاطر واکسیناسیون دامهای عشایر و دامهای روستائیان مناطق همجوار در پیشگیری از این بیماری بسیار موثر است.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.