آتشکده شیان در 3 کیلومتری روستای قلعه شیان از توابع دهستان شیان ، بخش حمیل , شهرستان اسلام آباد غرب واقع شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از قم؛  بر اساس تحقيقات باستان شناسي در محل شيان كرمانشاه كه به خاطر احداث سدي در منطقه ،آثاري از هزاره دوم پ م تا دوران اسلامي كشف شد.

در اين محل آتشكده عظيمي مربوط به دوران اشكاني ساساني نيز كشف شد كه اولين آتشكده مكشوفه در ناحيه كرمانشاه است.

اين آتشكده در 3 كيلومتري روستاي قلعه شيان از توابع دهستان شيان ، بخش حميل , شهرستان اسلام آباد غرب واقع شده كه در سال 1384 توسط هيأتي از سوي سازمان ميراث فرهنگي با هدف نجات بخشي از آثار تاريخي محدوده سد مخزني شيان مورد كاوش قرار گرفت.

آتشكده مورد بحث به ابعاد 5/14 × 5 / 14 متر است كه با استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است.

درون آتشكده گچبريهاي بسيار نفيسي از دوران ساساني ديده ميشود. كف آتشكده گچي است و داراي پنج آتشدان است كه طرحهاي گل لوتوس دارند. 

اين آتشكده در دوران اسلامي به مسجد و گورستان اسلامي تبديل شد و به مرور از صحنه روزگار حذف شد. 

وجود این آتشكده‌ در پشت سد شيان كرمانشاه نشان می دهد که اين مكان از ديرباز محل پرستش سه الهه آناهيتا، ميترا و اهورامزدا بوده است. 

از آنجا كه معبد مظهر آناهيتا، گاو و گردونه خورشيد مظهر ميترا و آتشكده محل پرستش اهورامزدا بوده است، مي توان گفت اين مكان از اواخر اشكاني تا دوره ساساني محل پرستش اين سه الهه بوده است. 

اين آتشکده پس از كشف با توجه به اينكه اعتباري براي ايجاد سوله روي آن‌ها تخصيص نيافت به منظور حفاظت با 400 تن ماسه پوشانده شده و اكنون در وضعيت ثابتي قرار دارد.

انتهای پیام/س

برچسب ها: قم ، اتشکده ، شیان ، اثار ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.