دستمالچی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

عربستان به واسطه کشتار وحشیانه مردم یمن در بن‌بست مفتضحانه‌ای قرار گرفته است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عربستان کشوری شکننده است که شرایط حال حاضر این کشور را مجبور به آتش بس کرده و نهایتاً دست برتر با یمن خواهد بود، در ضمن انصارالله با صبر انقلابی مانع از گسترده‌تر شدن جنگ شدند.

«احمد دستمالچی» کارشناس مسائل خاورمیانه و سفیر سابق ایران در اردن و لبنان در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران درباره تحولات اخیر یمن اظهار داشت: عربستان با کشتار وحشیانه مردم یمن  نتوانست به هیچ یک از اهداف خاص خود برسد، به علاوه این‌که این کشتارها فشار شدید افکار عمومی و بین‌المللی را بر ضد عربستان در پی خواهد داشت.

وی افزود: عربستان برای خروج از این بن بست با تحریک سازمان ملل ابتکار مذاکرات ژنو را به راه انداخت گرچه این مذاکرات هیچ نتیجه‌ای برای عربستان در پی نخواهد داشت اما این اقدام سرآغاز و بهانه‌ای بود تا بلکه بتواند به نحوی از این بن بست به طور آبرومندانه‌ای خارج شود.


دستمالچی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود، آمریکا با این وضعیت حملات به شدت مخالف بوده و به عربستان نیز هشدار داده است. در دو حمله اخیر توسط موشک‌های اسکاد انصارالله، به پایگاه‌های نظامی عربستان سعودی اهداف نظامی این کشور به طور دقیق مورد هدف قرار گرفته و شماری از نظامیان از جمله وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی عربستان زخمی و کشته شدند.

کارشناس مسائل خاورمیانه بیان داشت: انصارالله صحنه را بسیار خوب و هوشمندانه مدیریت کرده و حملات دقیق و حساب شده این گروه به اهداف نظامی عربستان در مجموع ثابت کرد عربستان کشوری شکننده است که شرایط حال حاضر این کشور را مجبور به آتش بس کرده و نهایتاً دست برتر با یمن خواهد بود. در ضمن انصارالله با صبر انقلابی مانع از گسترده‌تر شدن جنگ شدند.

وی در ادامه افزود: در صورت نقض مجدد این آتش بس احتمالی از سوی عربستان، این کشور بار دیگر با دست خود مقدمات شکستی بسیار سنگین‌تر و مفتضحانه‌تر را به وجود می‌آورد و نهایتاً‌ مجبور خواهد شد به مذاکرات سیاسی روی آورد.

دستمالچی در پایان تصریح کرد: مصر و پاکستان به عنوان کشورهایی که در زمینه نظامی محاسبات دقیقی دارند، از ابتدا از شرکت در ائتلاف جنگ علیه یمن خودداری کرده‌اند. آن‌ها می‌دانند که این جنگ بی‌ثمر بوده و تبعات گسترده‌ای علیه امنیت داخلی و خارجی کشورشان در بر خواهد داشت، بنابراین ائتلاف سعودی از همان ابتدا عقیم ماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار