کنوانسیون جدید جیوه و ترکیبات آن

معاون دفتر بررسی‌‌ آلودگی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جیوه و ترکیباتش با توجه به دارا بودن خاصیت انتقال ازطریق آب به ایجاد کنفدراسیون جدیدی منجر شد.

جباری در گفت و گو با خبرنگار حوزه محیط زیست  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران در خصوص اعلام دستاوردهای کنوانسیون‌های بازل، استکهلم و روتردام اظهار داشت: جیوه به علت داشتن پتانسیل جا به جایی و انتقال آن به هوا و آب و خاک در موارد تولید، مصرف و غیره مورد مدیریت زیست محیط قرار گرفته است.

وی ادامه داد: 2001 جامعه جهانی جیوه را مطرح کرد و در سال 2006 برخی کشورها هم چون ایران به صورت داوطلبانه به این کنوانسیون پیوست اما بخش محیط زیست سازمان ملل با مشاهده فعالیت برخی کشورها در رابطه با جیوه این کنوانسیون را در سال 2009 به طور رسمی برای تمامی کشورها مطرح کرد.

وی در خصوص نام این کنوانسیون که مینی‌ماتا می‌باشد گفت: به دلیل استفاده یکی از صنایع پتروشیمی این منطقه از جیوه و ورود آن به بدن ماهی‌ها و در نهایت حضور در زنجیره غذایی مردم ان منطقه باعث بروز تلفات زیادی چون مرگ ومیر و بیماری‌های عصبی مردم مینی‌ماتا و البته حمایت‌های مالی این منطقه از این کنفدراسیون در این نام‌گذاری بی اثر نبوده است.

معاون دفتر بررسی آلودگی‌های آب و خاک گفت: جیوه که در فرآیندهای شیمیایی تولید کالاهای مختلف استفاده به عنوان سم فعالیتهای صنایع سیمان و زغال‌سنگ و غیره مورد مصرف قرار می‌گیرد باعث ایجاد ضرورت اجرایی کردن مفاد کنوانسیون جدید جیوه (مینی‌ماتا) در کشور برای حفاظت از منابع طبیعی آب و خاک می‌باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار