کلاردشت یکی از مناطق خوش آب و هوا همراه با طبیعتی بی نظیر است که فعالیت یک کارخانه شن و ماسه در حریم کیفی رودخانه حفاظت شده سردآبرود و گرد و غبار ناشی از آن اعتراض مردمی را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از ساری ؛ کلاردشت یکی از مناطق خوش آب و هوا همراه با طبیعتی بی نظیر است که همواره مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان داخلی و خارجی بوده است.


لطفا نگذارید هوای پاک و تنفس سالم را از ما بگیرند



در همین رابطه دکتر محمد پناهی دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور با اشاره به اینکه طبیعت گردی جزئی از فرهنگ گردشگری سلامت است، گفت: کلاردشت به لحاظ برخورداری از شرایط خاص و منحصر به فرد اقلیمی می تواند قطب گردشگری سلامت کشور باشد و لذا بایستی در حفظ محیط زیست ،طبیعت و اکوسیستم این منطقه دقت بیشتری به خرج داد.


حال با توجه به اینکه رونق صنعت گردشگری از جایگاه ویژه ای در چارچوب اقتصاد مقاومتی و درون زا ساختن اقتصاد کشور برخوردار است و برهمین اساس است که بایستی از جاذبه های طبیعی مناطقی همچون کلاردشت ،که از ظرفیت های کشور در جذب گردشگر محسوب می شوند، صیانت کرد اما برخی اقدامات غیرکارشناسی علاوه بر از بین بردن مزیت های رقابتی این مناطق در جذب گردشگر، خسارت های زیست محیطی فراوانی را نیز در پی دارند.


لطفا نگذارید هوای پاک و تنفس سالم را از ما بگیرند


یکی از همین اقدامات فعالیت یک کارخانه شن و ماسه در حریم کیفی رودخانه حفاظت شده سردآبرود است، که از بدو فعالیت اعتراض مردم و فعالین محیط زیست کلاردشت و چالوس را با خود به همراه دارد.

عده ای از مردم، ورود پساب و گل و لای ناشی از فعالیت این کارخانه به رودخانه حفاظت شده سردآبرود را مورد اشاره قرار می دهند و تاکید می کنند: فعالیت این کارخانه نه تنها اکوسیستم رودخانه و حیات ماهیان سردآبی موجود در آن را تهدید می کند بلکه گل آلود شدن آب موجب بروز اختلال و نابود شدن کشاورزی در برخی روستاهای چالوس که در پایین دست رودخانه قرار دارند می شود.



لطفا نگذارید هوای پاک و تنفس سالم را از ما بگیرند

 

برخی دیگر از فعالین محیط زیست علاوه بر تایید موارد فوق، نکات دیگری را نیز مورد اشاره قرار می دهند که بسیار جالب توجه است.

آنان معتقد هستند: این کارخانه دقیقا در مجاورت تنگه ای قرار داد(تنگه تیرکاگلی) که به نوعی دالان ورود رطوبت و هوا از سمت دریا به کلاردشت است که با ایستادن در تپه های روبروی این تنگه متوجه  وزش دائمی باد که به نوعی حاصل از تهویه هوای کلاردشت است خواهیم شد و از همین روست که این تنگه صفت "شش (ریه) کلاردشت را با خود یدک می کشد.

این فعالین محیط زیست ادامه می دهند: با این اوصاف فعالیت این کارخانه که  در حقیقت با برداشت شن و ماسه از دیواره های این تنگه همراه است نتیجه ای جز تغییر وضعیت شکلی و جغرافیایی این تنگه،گشاد شدن دهانه تنگه،ورود بیش از اندازه رطوبت و در نهایت تاثیر سوء بر آب و هوای بی نظیر کلاردشت نخواهد داشت.



لطفا نگذارید هوای پاک و تنفس سالم را از ما بگیرند


این افراد اضافه می کنند: موضوع مهم دیگری که نباید از آن غافل بود ریزگردهای ناشی از فعالیت این کارخانه است، چرا که با برداشت شن و ماسه عملاً تثبیت خاک در این منطقه از بین رفته است و وزش دانمی باد از دهانه تنگه به سمت کلاردشت موجب می شود که ذرات گرد و خاک به صورت ریزگرد به روستاهای مجاور و گاهی تا مرکز شهر نیز برسد که این موضوع علاوه بر آنکه تهدیدی برای پوشش گیاهی منطقه است، سلامت مردم را نیز با خطری جدی مواجه ساخته است.

عده ای دیگر از مردم اما اعتراضی دیگر دارند. این مردم که از اهالی روستای پیشنبور هستند، می گویند: مسیر تردد کامیون هایی که بایستی شن و ماسه  این کارخانه را منتقل کنند از میان روستای ما  می گذرد که به همین خاطر حجم زیاد تردد این کامیون راحتی و آسایش را از ما گرفته است.


لطفا نگذارید هوای پاک و تنفس سالم را از ما بگیرند



مردم خیابان سردآبرود روستای پیشنبور می گویند: تردد کامیون ها از ساعت 5 صبح شروع می شود که اگر از گرد وخاک ناشی از رفت و آمد کامیون ها و صدای گوش خراش موتور و بوق آن ها بگذریم با اینکه بچه ها یمان برای بازی و رفت و آمد در کوچه و خیابان امنیت نداریم چه باید کرد؟


نگذارید هوای پاک و تنفس سالم را از ما بگیرند


یکی از اهای پیشنبور در همین خصوص می گوید: پس از اینکه مسئولین بی تفاوت از کنار دغدغه های مردم گذشتند،اهالی روستا خودشان دست به کار شده و ضمن ممانعت از عبور کامیون ها خواسته های خود با نصب بنر به در و دیوار روستا اعلا کردند.



لطفا نگذارید هوای پاک و تنفس سالم را از ما بگیرند


 در پی این اقدام خودجوش اهالی روستا، بخشدار کلاردشت در جمع مردم معترض حاضر شده و گفت: اگر مشکل شما صدای بوق کامیون هاست، من به کامیون ها می گویم دیگر بوق نزنند! حال سوال ما این است که آقای بخشدار شاید شما بتوانید از بوق زدن کامیون ها جلوگیری کنید، اما آیا می توانید مانع از ورود ریزگردها به ریه ی مردم نیز بشوید؟ آیا می توانید تنها یک متر مکعب از طبیعت تخریب شده این منطقه را به حالت اولیه اش بازگردانید؟



نگذارید هوای پاک و تنفس سالم را از ما بگیرند



در نقطه مقابل اما اعتقاد بر این است که فعالیت این کارخانه علاوه بر اشتغالزایی، موجب شده تا منطقه کلاردشت از نظر نیاز به شن و ماسه به خودکفایی برسد که البته این موضع گیری نیز با چالش هایی مواجه است.

منتقدان به این نوع اظهارنظرها تاکید می کنند: اگر بحث اشتغالزایی مطرح باشد اولا اینکه فعالیت این کارخانه یکی از جدی ترین عوامل از بین رفتن مزیت های رقابتی کلاردشت در حوزه گردشگری و در نهایت توسعه اشتغال پایدار است، ضمن اینکه شن و ماسه تولیدی در این کارخانه مصرف عمده داخلی نداشته و لذا کامیون های کارخانه مجبور هستند که مصالح تولید شده را از طریق جاده جنگلی به شهرستان های عباس آباد و تنکابن ببرند که همین امر نیز موجب از بین رفتن زیرساخت های این جاده زیبا و گردشگری و همچنین امنیت گردشگران حاضر در آن شده است.


انتهای پیام/د 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
طبیعت گمشده
۲۱:۳۷ ۱۶ تير ۱۳۹۴
من هر وقت به خونه پدریم در کلاردشت میرم تراس خونمون مشرف به همین کارگاه شن و ماسه است هر بار میرم میبینم دارن حجم زیادی از کوه رو نابود میکنن این دفعه اولی نیست این مسئله در اخبار مطرح میشه بلکه بار ها و بارها با نامه نگاری های متعدد مردم کلاردشت از مسئولین کشور درخواست کردند این طبیعت رو نجات بدن ولی همواره با سکوت مسئولین روبرو شدند خوبه که اینجا راجب فاجعه زباله های کلاردشت هم توضیح بدم مشکل زباله هایی که در جنگل های عباس آباد ریخته میشه و بوی تعفن بدلیل گرمای تابستان کل جنگل رو گرفته و هر مسافری که ازین جنگل رد میشه میفهمه تاسف میخوره. سازمان محیط زیست و منابع طبیعی ازتون خواهش میکنم سکوت نکنید.رهبر معظم انقلاب هم راجب حفظ محیط زیست کشور تاکید داشته اند و خواستار برخورد با خاطیان بودند پس شما چرا اقدام قانونی نمیکنید؟؟؟؟؟
حتما باید بازنشسته بشید و بعد از بانشستگی تشریف بیارید کلاردشت و اعلام تاسفتون رو بما بگید؟آخه این انصافه؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
رها
۲۲:۲۹ ۱۵ تير ۱۳۹۴
با سپاس از این گزارش.
لطفا بیش از اینها به کلاردشت بپردازید.
به خدا اون طبیعت زیبا متعلق به همه مردم ایران و کل کشوره ، اما به نظرم دست هایی پشت پردست که میخوان این منطقه ملی رو از بین ببرن
Iran (Islamic Republic of)
رها
۲۲:۱۸ ۱۵ تير ۱۳۹۴
با سپاس از این گزارش.
لطفا بیش از اینها به کلاردشت بپردازید.
به خدا اون طبیعت زیبا متعلق به همه مردم ایران و کل کشوره ، اما به نظرم دست هایی پشت پردست که میخوان این منطقه ملی رو از بین ببرن