شواهد موجود نشان می‌دهند که همزمان با آغاز فصل تابستان، موارد ابتلا به اسهال آمیبی در بین افراد جامعه حدود 10 تا 15 درصد افزایش یافته است.

محمدمهدی رادفر متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: غذا منبع مهم تولید انرژی در بدن است و اگر دچار آلودگی میکروبی باشد، می‌تواند منشا بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری‌های گوارشی و مسمومیت‌های غذایی باشد.

وی با بیان اینکه در فصول مختلف سال در معرض انواع بیماری‌ها و مسمومیت‌ها هستیم، اظهار داشت: اغلب این بیماری‌ها در فصول گرم به ویژه در انتهای بهار و تابستان شیوع گسترده‌ای می‌یابند که از جمله این بیماری‌ها می‌توان به انواع اسهال و بیماری‌های روده‌ای نظیر وبا اشاره کرد.

رادفر با اشاره به افزایش میزان شیوع برخی از بیماری‌ها در روز‌های ابتدایی فصل تابستان و مشکلات به وجود آمده از این بیماری‌ها، تاکید کرد: شواهد موجود نشان می‌دهند که همزمان با آغاز فصل تابستان، موارد ابتلا به اسهال آمیبی در بین افراد جامعه حدود 10 تا 15 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: اسهال آمیبی در تمام گروه‌های سنی و در هر دو جنس شیوع بالایی دارد و البته این بیماری در بین کودکان بیشتر دیده می‌شود.

رادفر افزود: بالا بودن میزان شیوع اسهال آمیبی به طور عمده ناشی از مصرف آب و غذای آلوده است و به دلیل اینکه در فصل تابستان انتقال مواد آلوده به راحتی صورت گرفته و آب و موادغذایی نیز زودتر فاسد می‌شوند، بروز این بیماری بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مطالعات گوناگونی در خصوص میزان پراکندگی اسهال آمیبی صورت گرفته است، یادآور شد: برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهند که اگرچه اسهال آمیبی در تمام مناطق بروز می‌کند، اما موارد ابتلا به آن در مناطق شهری تا حدودی بالاتر از مناطق روستایی است که علت آن نگهداری نامناسب غذاها و انتقال بیماری از طریق آب و غذای آلوده است.

رادفر خاطرنشان کرد: علائم اسهال آمیبی همانند علائم معمول اسهال است و یک فرد ممکن است در سال چندین مرتبه دچار آن شود که البته دفعات بالای ابتلای به این بیماری و عوارض بیشتر و جدی‌تر آن، در بین کودکان بیشتر از افراد بزرگسال مشاهده می‌شود. 


انتهای پیام/
برچسب ها: اسهال ، تابستان ، وبا ، میکروب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار