یک روزنامه آمریکایی نوشت واشینگتن تلاش می‌کند پس از دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران در راهبرد خود در خاورمیانه به خصوص، در عراق، سوریه و یمن تغییر ایجاد کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگارانِ؛ روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: آمریکا می کوشد پس از دستیابی به توافق هسته ای احتمالی با ایران در راهبرد خود در خاورمیانه (غرب آسیا) تغییری دهد.

این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت در مقاله ای نوشت: کاخ سفید سرگرم تدوین راهبردی برای خاورمیانه برای 18 ماه باقیمانده از دوره ریاست جمهوری باراک اوباما است،  که در آن با شدت بیشتری به جنگ های عراق، یمن و سوریه و تنش ها بر سر پایان مذاکرات با ایران پرداخته خواهد شد. 

مذاکره کنندگان آمریکایی و ایرانی برخی اختلافات اساسی خود را برای رسیدن به توافقی که برنامه هسته ای تهران را در ازای لغو تحریم های اقتصادی محدود خواهد کرد، کم کرده اند. این مذاکرات برای حصول نتیجه با ضرب الاجل دیپلماتیک سه شنبه مواجه است، اما دو طرف روز دوشنبه بر سر چندین مسئله کلیدی همچنان اختلاف داشتند. 

مقامات ارشد دولتی گفتند رئیس جمهور آمریکا قصد دارد خرابکاری های باقیمانده در منطقه را تا قبل از ترک کاخ سفید در سال 2017 پاکسازی کند.

 مقامات کاخ سفید به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران را دروازه ای برای اوباما می دانند که با عبور از آن می تواند به سراغ یک راه حل سیاسی در سوریه برود که خروج بشار اسد (رئیس جمهور این کشور) را تسهیل کند.

وال استریت ژورنال ادامه داد: به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران، آمریکا را وارد عرصه ناشناخته ای در یک منطقه بی ثبات خواهد کرد که دیپلماسی چند ساله با تهران در آن به روابط آمریکا با متحدانش ، از جمله اسرائیل و عربستان سعودی، به شدت لطمه وارد کرده است.

مقامات کاخ سفید می گویند رویکرد (جدید) در خاورمیانه شامل بسط تلاش های آمریکا برای حفظ مناسبات خود با کشورهای حوزه خلیج فارس و جلوگیری از بدتر شدن این مناسبات است.

دولت اوباما همچنین سرگرم بررسی این است که واشینگتن چگونه می تواند احیانا با تهران بر سر مسائلی فراتر از برنامه هسته ای ایران به تعامل و همکاری بپردازد. 

مقامات ارشد دولت آمریکا گفتند مقاومت اوباما در برابر مداخله عمیق تر در سوریه نیز ممکن است تغییر کند. این مقامات معتقدند ترکیب فشارهای نظامی و دیپلماتیک ممکن است فشار را چنان بر اسد یا اطرافیان او افزایش دهد که به دنبال راهی برای کنار گذاشتن وی بروند.

روسیه یک مولفه اصلی از هرگونه تلاش آمریکا در باره سوریه خواهد بود. روابط آمریکا-روسیه بر سر مداخله مسکو در اوکراین به تیرگی گراییده است؛ اما «ولادیمیر پوتین، » رئیس جمهور روسیه،  در تماس تلفنی با اوباما برای گفتگو درباره سوریه که به ابتکار وی صورت گرفت امیدواری کاخ سفید را بیشتر کرد.

مقامات وزارت دفاع آمریکا گفتند حتی اگر توافق هسته ای با ایران به دست آید، اگر اعمال فشار هرچه بیشتر برای کنار زدن اسد از قدرت موجب دشمنی تهران بشود، دولت اوباما باید در این کار بیشتر تامل کند. 

در یمن نیز مقامات کاخ سفید سرگرم بررسی راههایی برای همکاری با تهران برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک هستند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار