کانال انتقال آب کرخه، آخرین بازماندگان آهو در خوزستان را به نابودی کشانده است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ در منطقه مشیداغ خوزستان در ده کیلومتری مرز چزا به تعداد محدودی آهو زندگی می‌کنند که تنها جمعیت باقی‌مانده آهو در استان پهناور خوزستان به شمار می‌روند.

خوزستان در روزگاری نه چندان دور میزبان تعداد زیادی آهو بوده که در دشت‌های این استان زندگی می‌کردند اما طی سالهای گذشته تمامی زیستگاه‌های خوزستان از گونه آهو خالی شده و جمعیت کوچک و شکننده شاید کمتر از 10 الی 15 عدد آهو در مشیداغ تنها جمعیت باقی مانده از اینگونه ارزشمند در استان خوزستان به شمار می‌رود  به همین دلیل منطقه مشیداغ در سال 1390 با وسعت 54363 به‌عنوان منطقه حفاظت شده اعلام گردید و با تلاش شبانه‌روزی محیط بانان، امنیت مناسبی برای تعداد انگشت‌شمار آهوی باقی مانده در مشیداغ ایجاد شد که موجب زاد و ولد و افزای جمعیت آهو در این منطقه گردید.

*نسل اهوان مشیداغ در خطر انقراض است

اهوان مشیداغ که تعداد آنها بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در امسال به حدود 40 عدد رسیده از تمامی مخاطرات جان سالم به در برده اما یک کانال آب که توسط سازمان آب و برق خوزستان احداث شده یک به یک جان آهوان این منطقه راگرفته و نسل آنها را با خطر انقراض کاملی روبرو ساخته است.

*کانال پای پل مجوز زیست محیطی ندارد

کانال آب موسوم به (کانال پای ل) با عمق زیاد و بدون حفاظ به منظور آبیاری  و زهکشی اراضی کشاورزی غرب کرخه احداث شده و از حاشیه منطقه مشیداغ عبور می‌کند.

این کانال که دو سال قبل به بهره‌برداری رسیده فاقد هر گونه مجوز و ارزیابی زیست محیطی بوده و حدود 15 کیلومتر آن از دورن منطقه حفاظت شده مشیداغ عبور می‌کند.

*کانال بدون مجوز عامل مرگ آهوان است

آهوان تشنه شب‌ها برای خوردن آب به کانال نزدیک شده و پس از ورود به داخل آن، به دلیل شیب زیاد و سطح صاف دو طرف کانال توان خارج شدن از آن را نداشته و در جریان شدید آب خفه می‌شوند.

متاسفانه سال گذشته لاشه 4 آهو و امسال از ابتدای فصل گرما تاکنون لاشه 2 آهو که درون کانال سقوط کرده و تلف شده‌اند، کشف شده است.

براساس گزارشات و. مشاهدات مردم محلی حدود 20 آهو  و تعداد زیادی از سایر جانواران وحشی طی دو سال گذشته درون کانال سقوط کرده و از بین رفته‌اند و مرگ این گونه‌ها در این منطقه، ضایعه بزرگ و خسارتی جبران‌ناپذیر به میراث ارزشمند طبیعی به شمار می‌رود.

*نابودی کامل جمعیت آهوان مشیداغ

بیم آن می‌رود با خشکسالی‌های اخیر و گرمای هوا در خوزستان تعداد بیشتری آهو بر اثر سقوط در کانال پای پل تلف شده و در نهایت نابودی کل جمعیت منحصر به فرد آهو در مشیداغ رقم خورد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اینباره می‌گوید: کانال پای پل بدون هر گونه ارزیابی زیست محیطی ایجاد شده و فارق از مباحث فنی به عامل اصلی نابودی تنها جمعیت باقی مانده آهو در این منطقه تبدیل شد.

*کانال پای پل جان آدمی را هم گرفت

وجود این مکانال عمیق بدون هر گونه حفاظ ایمن، علاوه بر جانواده وحشی برای جان انسان‌ها و ساکنین بومی منطقه مخاطره آمیز است و سال گذشته پسر بچه ده ساله‌ای از اهالی روستای موزان برای نجات یکی از گوسفندان پدرش وارد کانال شده و متاسفانه جان خود را از دست داد.

*جلسات بی سرانجام

طی دو سال گذشته جلسات و مذاکرات متعددی با مسئولان آب منطقه ای خوزستان برگزار شده و هر بار قول مساعد برای ایمن‌سازی کانال داده شده اما مسئولان آب منطقه‌ای هر گز به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردند.

مهندس مولی در اینباره گفت: دو گزینه در قالب طرحی به آب منطقه‌ای ارائه شده که یک گزینه حصارکشی کانال و یا ایجاد پلکان سیمانی در طول مسیر کانال برای سهولت در خروج حیوانات از درون کانال است و گزینه دیگر احداث انشعاب از کانال و ایجاد یک برکه بزرگ درون منطقه حفاظت شده مشیداغ بوده تا آهو و سایر جانوران وحشی برای خوردن آب از این برکه استفاده کرده و به سمت کانال نرود.

*صدا و بوی آب کانال پای پل آهوان را به سمت خود می‌کشاند

برای تأمین آب مورد نیاز آهوها و سایر وحوش مشیداغ اقداماتی از جمله ساخت چندین آبشخور در نقاط مختلف انجام شده تا آهوها برای خوردن آب به سمت کانال نروند.

رئیس اداره پارک ملی کرخه و مسئول منطقه حفاظت شده مشیداغ در اینباره می‌گوید: محیطبانان با انتقال جندین تانکر بزرگ به قلب منطقه و مدفون نمودن تانکرها در زیر خاک به منظور خنک نمودن آب درون آنها، تانکرها را با لوله کشی به ابشخورهای سیمانی مجهز به شناور متصل نموده‌اند  تا آب تانکرها همواره خنک بماند و آب ورودی به محفظه سیمانی آبشخور همیشه تازه بماند اما صدا و بوی آبی که از کانال پای پل در منطقه پخش می‌شود، شب هنگام آه 9 وها را به سمت خود می‌کشاند و احداث آبشخور از ورود آهوها به درون کانال جلوگیری نمی‌کند.

محیط زیست خوزستان چشم انتظار ایمن سازی کانال شرکت آب منطقه‌ای خوزستان با مسئولیت‌پذیری نسبت به ایمن سازی کانال برای حفاظت از جان انسان‌ها و حیوانات بایستی هر چه سریع‌تر نسبت به ایمن سازی کانال در طول مسیر عبوری از درون منطقه حفاظت شده مشیداغ اقدام لازم را انجام دهد و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست با مقامات مسئول در وزارت نیرو مذاکره کرده و نسبت به رفع این معضل اقدام کنند تا آخرین بازماندگان آهو در استان خوزستان به حیات خود ادامه دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار