هادی پرستار برترین دانشمند جوان 2015، مدرک‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای شیمی خود را از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرده است.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، این بار سین جیم‌های باشگاه خبرنگاران سراغ برترین دانشمند جوان 2015 رفت. 

لطفا سن و سوابق کاری خود تون را برای ما بگید
بنده متولد سال 1362 هستم و در حدود 2 سال و نیم در دانشگاه اصفهان تحصیل می‌کردم و بعد از آن تقریبا از بهمن ماه سال 1392 در دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف مشغول به ادامه تحصیل شدم. 

آقای پرستار، این رشته ممکن است برای خیلی‌ها نا آشنا باشد، معنای عام این روش علمی را دقیق توضیح بدهید؟

کمومتریکس که به آن شیمی سنجی گفته می‌شود، علم یا هنر استخراج اطلاعات از داده های بدست آمده یک فرآیند شیمیایی است که با کمک روش‌های آماری و محاسباتی انجام می‌شود، در عصر جدید، در علم شیمی ما با دستگاه‌هایی پیچیده سر و کار داریم و حجم زیادی از اطلاعات را می‌توانند برای این سیستم‌های پیچیده تولید کنند. 

در واقع زمانی که قرار است فرآیندی شیمیایی طراحی شود، این روش علمی زمینه اطلاعات و ابزار دقیق را در اختیار شما قرار می‌دهد که در نهایت با تولید محصول نهایی در ارتباط است و در کیفیت محصول نیز تاثیرگذار است.
 
شیمی چطور علمی است و چرا نیازمند همچین ابزاری برای افزایش کیفیت است؟

عمدتا شیمی علمی بر پایه‌ی مشاهده است که ما می‌توانیم در نهایت به توجیه آن مشاهده‌ی علمی بپردازیم، زمینه کمومتریس در این زمینه بیان می‌کند که قبل از شروع فرآیند، حین انجام آن و بعد از آن ما باید یک نگاه Logical و منطقی برآن حاکم کنیم تا بتوانیم سیستم را تحت کنترل داشته باشیم و اطلاعات مفید را از آن استخراج کنیم، همچنین مرز بین Data، Information، Knowledge و کمومتریکس بر قرار می‌کند.
 
این کنفرانس علمی امسال کجا برقرار بوده و سال‌های گذشته در کجا برگزار شده است؟ 

این کنفرانس‌ها از سال 1987 برگزار شده و به عنوان یکی از معتبرترین کنفرانس‌های سال است، اما بازه زمانی برگزاری آن نامنظم بوده است، این کنفرانس امسال در آسیا برگزار شده است و در دوره قبلی نیز در آمریکا برگزار شده بود.
 
چقدر بودجه به این کنفرانس‌ها داده شده و خود شما هم هزینه‌ای را متحمل شدید؟ 

در این کنفرانس 5 کمپانی بزرگ شرکت دارد که یکی از آنها ترموساینتیفیک است و در واقع جزء اسپانسرهای این کنفرانس بوده‌اند، اما بخشی از این هزینه‌ها توسط کمیته دائمی تامین می‌شود.

سخنران‌های این کنفرانس چه کسانی هستند؟ 
این کنفرانس‌ها 4 سری سخنران را شامل می‌شود که گروهی از آنها اشخاص برجسته‌ای هستند که به آنها Plenary Speaker گفته می شود، دسته دوم Keynote Speaker هستند و دسته سوم Invited Speaker و دسته آخر بر اساس مقالات ارائه شده خود انتخاب می شوند که من در این کنفرانس به عنوان  Invited Speaker بودم. 

دانشمند برتر شدن سال چه فاکتورهایی دارد؟ 

ثبات در هر زمینه و با علاقه فعالیت داشتن رمز موفقیت در این زمینه است که جزو فاکتورهای تاکید کننده من محسوب می‌شود، علاوه بر این موارد دل جویی و ایجاد انگیزه توسط اساتید و خانواده نیز می‌تواند تاثیر گذار باشد و در نهایت احاطه شدن فرد توسط چنین شعاع‌هایی باعث افزایش انگیزه بیشتر در فرد و زمینه ایجاد موفقیت‌هایی درآینده می‌شود. 

کنفرانس علمی کمومتریکس چقدر در هزینه و زمان و کیفیت فرآیندهای شیمیایی تاثیر گذار است؟ 

درواقع کمومتریکس کاربرد علوم آمار، ریاضی گرافیک برای درک بهتر داده‌های شیمی و افزایش کیفیت و راندمان فرآیندهای شیمیایی می‌شود و می تواند در صرفه جویی انرژی و زمان نیز تاثیر بالایی داشته باشد و فرآیندهای تجربی بهینه را طراحی و انتخاب می‌کند.

آیا این روش در ایران رایج شده است؟ 

در اروپا و آمریکا در کمپانی‌های مختلف دارویی، این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد که به خصوص در صنایع غذایی کاربرد دارد اما این فیلد در ایران به تازگی رایج شده و عمر کمتری دارد اما در کشورهایی مانند ژاپن و چین این علم پیشرفت زیادی داشته است، برای مثال زمینه علمی بنام Process Technology در کشورهای اروپایی و آمریکایی سبقه ی زیادی دارد درحالی که در ایران به تازگی رایج شده است. 

در حال حاضر چه مقالات و کارهایی را ارائه کردید؟ 
درحال حاضر نرم‌افزارهایی را ارائه کردیم که درسال 2010 اولین ورژن آن ساخته شد و در حال حاضر نیز Application تازه‌ای را برای موبایل‌ها طراحی کردیم و هدف ما رفتن در جهت ایجاد سیستم‌های قابل حمل و پرتابل است که بتوانیم آنها را به نحوی طراحی کنیم که بیشترین استفاده‌ها را داشته باشد. 

کدام برهه کاری شما بیشتر حائز اهمیت است؟ 

فاز تحقیقاتی من در دوران دکتری بیشتر برای من اهمیت دارد. 

آینده دانشگاه را با پیشبرد این کنفرانس چطور می بینید؟ 

از دل همین کنفرانس‌ها، جهت‌های علمی ایجاد می شود و در نهایت می‌تواند باعث پیشبرد و پیشرفت دانشگاه‌ در امور خود بشود و هرچه کنفرانس‌ها پیشرفته تر باشند و علم روز را مشخص کنند، طبیعتا نتایج بهتری خواهد داشت. 

به موفقیت این طرح و عملیاتی شدن آن خوش‌بین هستید؟ 
بله من در کل نسبت به مسائل خوش بینانه عمل می کنم زیرا قسمت های زیادی از آن صورت گرفته و به خاطر ارتباط خوبی که با گروه‌های بزرگ کشورهای دیگر داریم، می‌توان به این موضوع خوش‌بین بود.

بزرگ ترین آرزوی شما چیست؟ 
من امیدوارم که بزودی این کنفرانس تخصصی که برای اولین بار در آسیا برگزار شده، روزی در ایران برگزار کنم و تلاش می‌کنم که حتما به این هدف برسم. 


گفتگو از بهاره درویشی


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۲۱ تير ۱۳۹۴
موفق باشی پهلوان
آخرین اخبار