در جوامع مدرن صنعتی به علت اشتغال والدین و معاشرت بیشتر نوجوانان با دوستانشان، گروه هم‌سالان تأثیر زیادی در جامعه‌پذیری نوجوانان دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس نتایج سرشماری مرکز آمار ایران در سال 90 کودکان و نوجوانان زیر 15 سال 4/23 درصد معادل 5/17 میلیون نفر و جوانان 15 تا 29 ساله 5/31 درصد معادل 7/23 میلیون نفر از جمعیت 76 میلیون نفری ایران را تشکیل می‌دهند.

این آمار نشان دهنده‌ی وسعت نوجوانان و جوانان کشور و لزوم حساسیت در باره آنهاست.
طبق گفته یک روان‌شناس در گروه هم‌سالان در بوجود آمدن مهارت‌های اجتماعی فرزندان اهمیت بسیار زیادی دارد.

غفار تبریزی، در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این مطلب که گروه دوستان ممکن است آسیب‌هایی نیز به نوجوانان بزنند، یادآور شد: خانواده‌ها بهتر است به جای منع کردن فرزندان نظارت صحیح و شناخت بیشتر نسبت به دوستان آنها پیدا کنند و با آگاهی بیشتر به هدایت فرزندشان اقدام کنند.

وی همچنین افزود: گروه هم‌سالان بهتر است مخالف با عقیده و تربیت خانواده نباشد و تربیت قوی و صحیح فرزند را راه حل مناسب برای این امر بیان کرد.

از جامعه‌پذیری می‌توان به عنوان جریان کنش متقابل یاد کرد که از طریق آن فرد شخصیت خود را بدست می‌آورد.

نوجوانان بیشتر وقت خود را با کسانی که از لحاظ سنی و بطور تقریبی از لحاظ اجتماعی با آنها برابر هستند، می‌گذرانند و در جریان تعامل دوسویه و گفتگوهایی که بین آنها صورت می‌گیرد، در بیشتر موارد به هنجارها و ارزش های مشترکی می‌رسند.

البته خانواده‌ها اگر از دوران کودکی ارزش‌ها و بایدها و نبایدها را به درستی به فرزندان خود یاد دهند، می‌توانند نفوذ هم‌سالان در سنین نوجوانی را کاهش دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار