ایالات متحده آمریکا، کشوری که دیپلماسی آن با زور گویی تنیده شده است، اکنون 18 ماه با ایرانی سر میز مذاکره نشسته که خصلت زیر بار زور نرفتنش زبانزد تاریخ است و باید دید "جان کری" و یارانش افق دید خود را بر رسیدن به توافق خوب تنظیم خواهند کرد یا خیر.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران جوان از وین، ایالات متحده آمریکا، کشوری که دیپلماسی آن با زور گویی تنیده شدهاست، اکنون 18 ماه با ایرانی سر میز مذاکره نشسته که خصلت زیر بار زور نرفتنش زبانزد تاریخ است.

در مذاکرات باز است اما آمریکا چه زمانی

تلاش‌های امروز مذاکره کنندگا در وین، به این منظور است تا بتوانند به توافق خوب معنا دهند، در همین راستا مقام معظم رهبری می‌فرمایند؛ مذاکره در زیر شبح تهدید معنایی ندارد و ملت ایران مذاکره زیر سایه تهدید را بر نمی‌تابد.

ایشان افزودند: آمریکاییها نیازشان به مذاکره اگر بیشتر از ما نباشد، کمتر نیست. ما تمایل داریم که مذاکرات به سرانجام برسد و تحریم ها برداشته شوند اما این بدان معنا نیست که اگر تحریم ها برداشته نشوند، ما نمی توانیم کشور را اداره کنیم و آمریکا برای آنکه در کارنامه خود یک نقطه اساسی مطرح کنند، بشدت نیازمند این هستند که بگویند «ما ایران را سر میز مذاکره آوردیم و برخی موضوعات را به او تحمیل کردیم!». بیشتر

همواره از تیم مذاکره کننده کشورمان که در جهت منافع نظام ضمن رعایت خطوط قرمز آن گام بر‌می‌دارد انتظار می‌رود تا تجلی بیانات رهبر معظم انقلاب باشند که نمونه ان را در روزهای اخیر مذاکرات دیدیم.

"هنگامی که تیم مذاکره کننده آمریکا ضمن تهدید خواندن توان موشکی ایران برای ثبات خاورمیانه، با لحنی تهدید آمیز از ایران خواسته  تا به خواسته های دقیق واشنگتن در قبال تحریم تسلیحاتی و توان موشکی خود تن دهد، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تهدید علنی طرف آمریکایی، با لحنی قاطعانه و فریادی بلند خطاب به تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا تمام مشکلات موجود در منطقه را متاثر از رفتار آنها و حمایت مالی و تسلیحاتی غرب از تروریست ها عنوان کرده و به آنها می گوید شما اساسا در موقعیت و جایگاهی قرار ندارید که برای توان موشکی کشور ما تعیین تکلیف کنید.

پس از این واکنش قاطع ظریف، موگرینی وارد بحث شده و ایران را تهدید به ترک مذاکرات می کند که وزیر خارجه ایران عقب ننشسته و با قاطعیت خطاب به غربی ها می گوید: یادتان باشد هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید!"

طبق انچه طرفین مدام تکرار کرده‌اند در این مارتن مذاکرات نتها چند متر تا پایان راه باقی است اما چند متری که باید با قدرت و محتاطانه از سوی دو طرف برداشته شود اما وزیر امورخارجه کشورمان در صفحه شخصی توئیتر خود مطلبی را عنوان می‌کند که با کدگشایی ان در می‌یابیم نه تنها از اجماع میان 1+5 خبری نیست بلکه مسائلی را عنوان می2کنند که در گذشته روی ان به جمع‌بندی رسیده بودند.

وزیر خارجه ایران در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که طرفین در مذاکرات هسته‌ای سخت در تلاش هستند اما عجله‌ای ندارند.این حرف را جدی بگیرید: شما نمی‌توانید اسب‌ها را در وسط مسیر عوض کنید! بیشتر

اتخاذ موضع متفاوت آمریکا و دیکر کشورهایی چون فرانسه مانع از رسیدن صدای واحد از سوی 1+5 شده است، اکنون لغو تحریم‌ها تبدیل به اختلاف جدی شده و باید طرف مقابل در نظر بگیرد توافق خوب بدون تحقق این امر معنا پیدا نخواهد همچنین یک منبع آگاه به باشگاه خبرنگاران پیرامون پیرامون انتشار خبری مبنی بر اینکه طرف غربی از لغو همه تحریم ها سرباز زده گفت: مذاکرات برای رسیدن به راه حل ادامه دارد.

وی تاکید کرد: تیم هسته ایران بر یک توافق خوب پافشاری میکند و مقابل زیاده خواهی ها ایستاده که در همین راستا یکی از بحث های مهم اختلافی مسیله لغو تحریم هاست که همچنان مورد بحث و گفتگوی بسیار جدی است. بیشتر

به هر صورت ایران در مذاکرات حضور دارد و درِ مذاکرات باز است اما باید دید آمریکا چه زمانی "اراده سیاسی" از خود نشان خواهد داد و باید دید "جان کری" و یارانش افق دید خود را بر رسیدن به توافق خوب تنظیم خواهند کرد و یا به مذاکرات دیدی تجارتی دارند.

انتهای پیام/


برچسب ها: مذاکرات ، وین ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار