خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت شرکت‌های هواپیماسازی غربی امیدوارند در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای ایران، میلیاردها دلار از امضای قرارداد با این کشور کسب کنند.

پس از امضای توافق احتمالی، شرکت‌های هواپیمایی غربی در پی ورود به بازار ایران هستندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: شرکت های هواپیماسازی غربی امیدوارند در صورت محقق شدن موافقتنامه برنامه هسته ای ایران، میلیاردها دلار از رهگذر امضای قرارداد با این کشور کسب کنند. بدین ترتیب، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای صنعت هواپیمایی جهان از قرنطینه بیرون خواهد آمد.

ایران و 6 کشور قدرتمند جهان روز جمعه در تلاش بودند تا آخرین موانع موجود بر سر راه امضای یک توافق تاریخی را در وین رفع کنند. این توافق می تواند به بیش از 12 سال اختلاف دو طرف بر سر برنامه هسته ای تهران پایان دهد. مهلت این گفتگوها تا آخر هفته کنونی تمدید شد.

برای تهران، دورنمای برچیده شدن تحریم های اقتصادی گسترده و همچنین تحریم تجاری آمریکا حاکی از فرصت نوسازی ناوگان هوایی این کشور است. این موضوع برای شرکت های هواپیمایی ایرباس، بوئینگ و سایر شرکت های هواپیمایی می تواند به معنای قراردادهایی باشد که رقم آنها حداکثر به 20 میلیارد دلار بالغ می شود

 این موضوع همچنین برای هواپیمای بوئینگ «747 اس پی» شرکت هواپیمایی «ایران ایر،» که آخرین هواپیمای موجود از این نوع محسوب می شود، می تواند به معنی بازنشستگی آبرومندانه باشد.

«ماکسیمو گاینزا،» مشاور ارشد شرکت نظارت بر ناوگان های هواپیمایی انگلیس موسوم به «اسند فلایت گلوبال»،  در این باره گفت: «زمانی که تحریم ها لغو شود، ایران به یک بازار داغ تبدیل خواهد شد.»

بوئینگ در بهترین جایگاه 
به گفته منابع آگاه حوزه صنعت، منابع دیپلماتیک و کارشناسان آشنا با دیدگاه طرف ایران، به نظر می رسد بوئینگ در بهترین جایگاه قرار دارد و می تواند بیشترین سود را از موج نخست فروش هواپیماها به ایران ببرد. بخشی از این موقعیت به این علت است که فرانسه، که محل استقرار شرکت ایرباس است و 11 درصد سهام این کشور را در اختیار دارد، رویکردی سختگیرانه را در گفتگوهای هسته ای ایران در پیش گرفت.

بوئینگ پیشتر در این باره اعلام کرد دفترچه های راهنما، نقشه ها، جداول و داده های مربوط به هواپیماهای خود را به شرکت «ایران ایر» فروخته است.

ایرباس نیز  اعلام کرد در پی کاهش موقت تحریم های ایران، درخواست صدور مجوز صادرات به این کشور را مطرح کرده است

تماس های زودهنگام
مقامات ایرانی اعلام کرده اند با افرادی که نمایندگی شرکت های هوا و فضای غربی را به عهده دارند، تبادلات متعددی انجام داده اند تا بدین ترتیب، معاملات آینده را مورد بررسی قرار دهند که از جمله آنها می توان به نشست های انجام شده در چندین شهر اروپایی اشاره کرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار