در بند 24 و 25 امور اقتصادی این برنامه آمده است: اولویتِ بخشِ ریلی در توسعهی حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و توسعهی حمل و نقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانههای باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکههای ریلی منطقهای و جهانی بهویژه کریدور شمال -جنوب با هدف توسعهی صادرات و ترانزیت بار.
معاون وزیر راه و شهرسازی در همین رابطه معتقد است: پیش از این نیز اظهارات مقام معظم رهبری در رابطه با اولویت توسعه راه آهن در کشور و تاکیدات ریاست محترم جمهور در این زمینه، راهآهن را در صدر برنامههای ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در کشور قرار داده بود.
علی نورزاد افزود: روشنبینی و آینده نگری موجود در این برنامه، مسیر چشم انداز توسعه راه آهن در کشور را ترسیم می کند که بایست بر اساس آن برنامههای توسعه خطوط ریلی در کشور نوشته شود.
وی یکی از مهمترین برنامههای وزارت راه و شهرسازی را اتصال ریلی شرق و غرب، شمال و جنوب و شمال غرب و شمال شرق کشور دانست و پروژههای راهآهن کریدور ریلی شرق دریای خزر، خواف- هرات، راه آهن غرب کشور و راه آهن شلمچه-بصره را در راستای تحقق همین هدف عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با بیان اینکه حمل و نقل کالا با استفاده از شبکه ریلی بسیار مقرون به صرفه تر از سایر انواع حمل و نقل است، تاکید کرد: علاوه بر این انتقال کالا از جاده به ریل موجب افزایش ایمنی و تسهیل ترافیک می شود که این امر نشان دیگری بر مزیت رقابت توسعه ریلی نسبت به سایر شقوق حمل و نقل دارد.
وی یکی از سیاستهای وزارت راه و شهرسازی در اجرای بندهای برنامه ششم توسعه را اتصال قطبهای صنعتی کشور به شبکه ریلی عنوان کرد تا صادرات و ترانزیت کالا و خدمات از ایران به کشورهای همسایه تسهیل شود.
نورزاد یادآور شد: کمبود منابع مالی مانع عمده پیشرفت پروژههای ریلی است و ما تلاش می کنیم تا با استفاده از ظرفیتهای قانون بودجه برای تأمین منابع مالی طرحهای راه آهن، منابع لازم در این زمینه را تامین کنیم.
انتهای پیام/