مدیر پیشگیری سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه هر نوع مداخله و ساماندهی کودکان کار و خیابان نیازمند تهیه بانک جامع اطلاعاتی است، گفت: برخلاف آن چه برخی تصور می کنند تهیه بانک اطلاعاتی کودکان کار الزاماً وظیفه شهرداری نیست.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان حسن غلامی یکی از مشکلات در حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابان را عدم دسترسی به بانک جامع اطلاعاتی در خصوص تک تک کودکان، خانواده های آن ها و شرایط اجتماعی کودکان دانست و اظهار کرد: فقدان بانک اطلاعاتی موجب شد تا بسیاری از کودکان کار و خیابان از دریافت خدمات اجتماعی ویژه محروم شوند.
وی افزود: هر گونه مداخله، برنامه ریزی و جلب مشارکت های مردمی در خصوص کودکان کار و خیابان نیازمند اطلاعات دقیق در خصوص تعداد این کودکان، شرایط سنی، خانوادگی و اجتماعی است. در واقع، تنها تحت این شرایط، می توانیم نیازها را برآورد کرده و بودجه لازم را تخمین بزنیم.

مدیر پیشگیری سازمان رفاه با اشاره به اینکه شهرداری تهران تا کنون 8000 کودک کار و خیابان را در قالب مراکز پرتو تحت پوشش قرار داده است، تصریح کرد: واقعیت این است که طی یک سال و نیم گذشته تلاش خود را معطوف به تهیه بانک اطلاعاتی کودکان کار و خیابان کردیم. به طوری که تمامی سازمان های مردم نهاد همکار با سازمان رفاه موظف شده اند تا پرونده های کودکان را به سازمان ارسال کنند به این امید که از این طریق بانک اطلاعاتی شهرداری تهران به تدریج تکمیل شود.

غلامی ادامه داد: شهرداری در این مدت کوتاه توانست نرم افزار بانک جامع اطلاعاتی را تهیه کند اما میان آمار در اختیار ما با تعداد واقعی کودکان کار و خیابان فاصله معناداری وجود دارد.

وی با بیان اینکه از بین رفتن این فاصله تنها در گروی شکل گیری عزم ملی برای شناسایی کودکان کار و خیابان است، گفت: در گذشته سازمان های مختلفی چون مرجع ملی کودکان و بهزیستی در خصوص تهیه بانک اطلاعاتی اعلام آمادگی کردند اما تا به امروز این امر محقق نشد.

مدیر پیشگیری سازمان رفاه ادامه داد: بر اساس قانون، تولیت این کار با وزارت رفاه است و سازمان بهزیستی، شهرداری و سازمان های مردم نهاد می توانند در این امر به مسئولان وزارتخانه کمک کنند.

غلامی در پایان با بیان اینکه بر خلاف تصور برخی تهیه بانک جامع اطلاعاتی الزاماً وظیفه شهرداری تهران نیست، خاطرنشان کرد: شهرداری در صورت لزوم می تواند نقشه محل فعالیت کودکان کار و خیابان را در اختیار سازمان های مسئول بگذارد و تجربیات خود را منتقل کند. این امر به معنای مسئولیت صرف شهرداری در این زمینه نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۸:۵۰ ۲۰ تير ۱۳۹۴
همش شعار
آخرین اخبار