خودرو یک خانواده با درآمد متوسط اهل ونکوور که چرخ زندگی‌شان از یک مغازه لباس‌فروشی می‌چرخد، یک تویوتا کمری است؛ آن‌هم در حالی‌ که تهیه این کمری برای یک خانواده با همین جایگاه اقتصادی در ایران کاملا دور ذهن است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، روزنامه شرق با انتشار مطلبی درباره تفاوت قیمت خودرو در داخل و خارج از ایران، ادامه داد: اولین دلیل این فاصله می‌تواند مربوط به تفاوت دستمزدها باشد؛ اما بدون در نظر‌ گرفتن این موضوع و ارزش پولی متفاوت، قیمت خودروهای وارداتی در ایران چند برابر کشور‌های تولیدکننده حساب می‌شود.
 
کارشناسان می‌گویند شرکت‌های واردکننده خودرو با استفاده از پول مردم، 500 درصد بهره مالی می‌برند، چراکه با امکان واردات انحصاری قیمت‌ها را همان‌طور که می‌خواهند دستکاری می‌کنند؛ اما وارد‌کننده‌های خودرو تعرفه‌های بالای واردات را علت اصلی بالابودن قیمت آن می‌دانند.
 
کاهش در نرخ تعرفه، افزایش در قیمت خودرو

 
سال 91، وقتی ارز پله‌های نردبان را یکی‌درمیان بالا می‌رفت، ‌دولت تصمیم گرفت تعرفه واردات خودرو را سالی پنج درصد کاهش دهد؛ این‌گونه تعرفه 90 درصدی واردات به 40 تا 55 درصد رسید؛ اما با وجود آرام‌ گرفتن التهاب ارز و کاهش سالانه تعرفه، تغییری در قیمت‌های این خودرو‌ها ایجاد نشد و حتی منجر به افزایش قیمت برخی از آنها شد.
 
با وجود بهانه‌های تعرفه‌ای واردکننده‌ها، بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی با صفر در‌ نظر‌ گرفتن تعرفه، قیمت خودروهای وارداتی بسیار سرسام‌آور و دور از نرخ اصلی تولیدکننده است؛ برای مثال یک «موهاوی» از شرکت کیاموتور 107 میلیون‌ و 100 هزار تومان در امارات فروخته می‌شود. با در نظر‌ گرفتن 40 درصد تعرفه و 9 درصد مالیات، باید در ایران این خودرو با قیمت 159 میلیون‌ و 579 هزار تومان فروخته شود؛ در حالی‌ که قیمت آن در نمایندگی‌ها حدود 55 میلیون تومان بیشتر برآورد شده است.
 
یک طرف وزارتخانه، یک طرف شورای رقابت
 

سال گذشته ابتدا وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ دستورالعملی واردات خودرو را منحصر به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی کرد. انتقاد‌ها که بالا گرفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل اولیه خود را تعدیل کرد و واردات خودرو از سوی واردکنندگان متفرقه را مشروط به دو شرط ایجاد شبکه خدمات پس از فروش یا خرید خدمات گارانتی از نمایندگی‌های رسمی، بلامانع اعلام کرد؛ تا جایی‌ که بر اساس شنیده‌ها سه تا پنج درصد از ارزش خودرو را باید افراد به نمایندگی‌ها بدهند تا اجازه واردات خودرو را داشته باشند؛ اما این شرط نیز باعث نشد انحصار واردات خودرو برداشته شود، چراکه نمایندگی‌های رسمی از فروش گارانتی و صدور اجازه واردات خودرو به واردکنندگان متفرقه خودداری کردند و در نتیجه باعث کاهش شدید واردات خودرو در سال جاری شدند؛ اتفاقی که نتیجه بعدی آن افزایش تقاضا، بر هم‌ خوردن تعادل بازار و در نتیجه افزایش دوباره قیمت خواهد شد.
 
حالا دوباره یکی دیگر از منتقدان این بازار انحصاری مقابل این انحصار ایستاده است؛ شورای رقابت در جلسه اخیر خود به این موضوع وارد شده و اعلام کرده است عمده واردات در انحصار دو خانواده است؛ اتفاقی که برخی از کارشناسان نتیجه آن را کاهش 46 درصدی ارزش واردات خودرو در سه ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌دانند. شورای رقابت از وزارت صنعت خواسته است دستورالعمل واردات را به‌گونه‌ای تغییر دهد که واردات خودرو از انحصار خارج شود و تمام افراد حقیقی و حقوقی امکان آن‌ را داشته باشند.
 
تفاوت قیمت خودرو از امارات تا ایران
 
کشورهای حاشیه خلیج فارس بندرگاه اصلی واردات خودرو به ایران هستند. جدول موجود که به بررسی قیمت خودرو در امارات و ایران می‌پردازد، نشان می‌دهد به‌طور میانگین هزینه واردات خودرو و سود واردکنندگان، قیمت خودروهای وارداتی را حدود سه برابر بالا می‌برد. هزینه واردات خودرو، البته برای واردکنندگان فراتر از پرداخت تعرفه واردات است. مالیات بر ارزش‌ِ افزوده، هزینه اسقاط خودرو به‌ازای هر خودرو وارداتی، هزینه شماره‌گذاری و سایر هزینه‌های مربوط به واردات خودرو در کنار سودی که واردکنندکان برای خود در نظر می‌گیرند، موجب افزایش بهای خودروهای خارجی در بازار ایران شده است؛ اما تفاوت قیمت‌های آن بیشتر از هزینه‌های مورد نظر است.
 
در مثالی دیگر می‌توان به BMW X5 اشاره کرد که با احتساب مالیات و تعرفه باید 443 میلیون‌ و 520 هزار تومان به فروش برسد، اما قیمت آن در ایران یک میلیارد‌ و 50 میلیون تومان ارزیابی شده است.

قیمت خودرو در ایران چند برابر امارات است؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۰۸:۳۸ ۲۲ تير ۱۳۹۴
میگن آرزو بر جوانان عیب نیست...من آرزوی یه پراید داشتم از موقعی که شده 20 میلیون دیگه بیخیال پراید شدم ..دارم سراغ پیکان میگردم واسه خرید اگه پیکان سراغ داشتین خبرم کنین ممنون.
Iran (Islamic Republic of)
پارسافر
۱۸:۵۶ ۲۱ تير ۱۳۹۴
من یک پیکان 82 دارم انژکتور دوگانه سوز بدون ایربک و کولر.راستی اسم پیکان تو لیست نبود؟
United States of America
من و خودم
۱۵:۳۱ ۲۱ تير ۱۳۹۴
من كه حقوقم كل دريافتيم 700 تومنه ......پورشه ميتونم بخرماا؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۱ تير ۱۳۹۴
آیا جان ما ايرانيها بي ارزش است!
Iran (Islamic Republic of)
یـــــاســــیــــن
۱۴:۴۸ ۲۱ تير ۱۳۹۴
ما ک افزایش دستمزدی ندیدیم همه چیز 10 برابر شد حقوق کارگران و کارمندان ب زور ب 1500000 تومن رسید ب ریال ایران حقوق میدن ب دلـار امــریــکا خرج میکنیم انصافه ؟ امـــــــــــــیــــــــــــر راست میگه ما ب همین قانعیم دیگه پژو 405 سی میلیونیو چقدر دیگه میخاید ببرید بالـا ؟ می ارزه آخه ؟ خدا خودش پشت و پناه ما باشه
یــــــــــــــــــــا عــــــــــــــــــــلــــــــــــــی
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۲۴ ۲۱ تير ۱۳۹۴
ماهم پراید 20 میلیونی داریم اونها ندارن!!!!!!!
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۰۹ ۲۱ تير ۱۳۹۴
فکر کنم داره دوباره بوی افزایش قیمت میاد آقا از وین برگردید ما به همین شرایط راضی هستیم کی گفته گرونه
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۳:۳۷ ۲۱ تير ۱۳۹۴
چه ربطی به مذاکره داره !!!!!!!!!!!!!!!!!

چه توافق بشه چه نشه قیمت ها به دلیل افزایش حامل های انرژی و افزایش دستمزد بالا میره و عوامل دیگه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۴۸ ۲۱ تير ۱۳۹۴
ای کاش ما هم خودرو سازی نداشتیم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۴۱ ۲۱ تير ۱۳۹۴
اینقدر خودروهای باکیفیت خارجی رو گران کردن تا ما مجبور بشیم خودرو های بی کیفیت داخلی بخریم
United States of America
vahid
۱۲:۱۱ ۲۱ تير ۱۳۹۴
چرا قیمت ماکسیما تو ایران و امارات تقریبی یکیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۱ تير ۱۳۹۴
بابا اماراتی ها نمی فهمند