ماه رمضان ماه میهمانی خدا، ماهی که تلاوت یک آیه از قرآن ثواب یک ختم قرآن را دارد و به همین دلیل چندین سالی است که در شهر من، تلاوت آیات الهی از بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) طنین انداز شده است و گوش هر عاشق الهی را می نوازد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواندنیای روشن ، قاری روشن دل از قم،زهرا تاجر - در این روزها وقتی از نزدیکی حرم بانو(س) عبور می کنی و صدای دلنشین آیات الهی توسط قاریان بین المللی و مطرح کشوری  به گوشت میرسد، تو به هم نشینی این مجلس عشق قرآنی  دعوت می شوی و اگرهم ساکن قم نباشی ازطریق شبکه سه سیما به همراهی این مراسم می نشینی .

من در یکی از این روزهای گرم ماه رمضان تصمیم گرفتم به سراغ یکی از قاریان مطرح بروم و مصاحبه ای با او داشته باشم.

سین - خودتونو معرفی کنید؟

جیم - بسم الله الرحمن الرحیم احمد دباغ ،قاری و حافظ کل قرآن کریم هستم. 

سین - متولد چه سالی هستین ومیزان تحصیلاتتون؟

جیم - متولد سال  1353 و دانشجوی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه قم هستم.

سین - از خانوادتون  و از دوران بچگیتون بگین؟

جیم - خدارو شکر میکنم از بچگی در خدمت قرآن بودم، از سن 7 و 8 سالگی به حفظ و تلاوت قرآن علاقه داشتم و این در وحله اول لطفی بود که از سوی ائمه و حضرت معصومه (س)نصیب من شده  و بعد از آن هم تشویق های مخصوصا پدرم و بعد مادرم بوده که به من خیلی کمک می کردن. پدرم درسال 62 شهید شدن و بعد از پدرم مشوق اصلی من مادرم شد و در این راه همراهم بودند.

سین - چند تا فرزند دارین؟

جیم - سه تا فرزند دارم . دوتا پسر18 و7 ساله و دخترم 15 ساله هستند.

سین - چی شد حافظ قرآن شدین؟

جیم - خدای متعال این توفیق را به من داد تا به سمت قرآن و انس با قرآن کریم بیایم واین چیزی جز لطف الهی نیست و در این بین صحبت های مادرم و تربیت ایشان نقش مهمی داشت.

سین – از دوران حفظ قرآن بگید و اینکه کسی اطرافتان بوده که مادرتون هم خواسته باشه  که شما هم حافظ قرآن باشید؟

جیم - در سال 65 که شروع به حفظ  قرآن کریم کردیم تعداد حافظان قرآن خیلی کم بودن کلا دوسه نفر حافظ کل بودن و الگو بودن برای ما. در آن زمان حافظ ده جزء از قرآن بودن، خیلی کار بزرگی بود و ما فکر میکردیم حفظ چند جزء از قرآن ،کارخیلی سختی است چه برسد به اینکه حافظ کل قرآن بشی.

اقای عامری استادم درحفظ کل قرآن بودن. و کل خانواده دوست داشتن که من حافظ قرآن بشم و مادرم هم خیلی تشویق می کردند.
گاهی وقتا استعدادها باید کشف بشود. یک روز آقای کعبی خدا رحمتشان کند به منزل ما آمدند و به من گفت با اینکه نابینایی اعتماد بنفس خوبی داری و اراده بالایی داری ، این استعداد چرا در زمینه قرآن مصرف نشود و من را تشویق کردند به این سمت بیام و آقای کعبی اولین استاد من بودن و بعد مرا به استاد مهندس بهبهانی درزمینه حفظ قرآن معرفی کردند. 

دنیای روشن ، قاری روشن دل
سین – چند سال طول کشید تا حافظ کل قرآن بشید؟

جیم - تقریبا سه سال ونیم ، یعنی از سال 65 تا 68با برنامه ریزی و دقت و نظارت استاد بهبهانی و استادعامری موفق به حفظ کل قرآن شدم.

سین – شما با وجود اینکه روشن دل هستید ،سخت نبود؟ 

جیم - اولش خب سخت است طبیعتا، خداوند می فرماید: سختی ها هست و بعد از صبر و استقامت است که سختی ها تبدیل به راحتی می شود و من بطور مادر زاد روشن دل هستم.

سین - بنظرتون بهترین زمان برای حفظ قرآن چه سنی است؟

جیم - نظر خاصی ندارم ، بهرحال هر سنی برای خودش یک مزیتی دارد و یک مشکلاتی هم دارد .
خودم سن 12 تا 15سالگی چون تجربه کردم خوب بوده، بعضی ها از5 الی6 سالگی شروع کردن و موفق شدند وحافظ قرآن هم شدند. سن جوانی و نوجوانی خیلی مهمه و بنظرم زمینه باید از بچگی ایجاد بشود واگر مشاهده کردن بچه خیلی مستعد و علاقه مند است ، باید با برنامه ریزی باشد نه عجله ای ، البته این برنامه ریزی باید قبل ازاینکه بچه به دانشگاه برود و ازدواج کند باشد.

سین - درحفظ قرآن چه عواملی موثر است؟

جیم - اولا توکل بر خدا و صبر و استقامت ، نظم خیلی مهم است . حتما باید برنامه ریزی باشد تا نتیجه صبر را بگیرد و نا امید هم نشوند.

سین– میزان صفحات حفظ چقدر باشد؟

جیم - بنظرم نیم صفحه الی یک صفحه در روز خوب است.اگر نظم باشد با کمترین زمان حتی با یک ساعت و نیم هم می شود حفظ کرد. برای افراد شاغل و خانم های خانه دار و حتی طلبه ها هم می شود قرائت کار کرد در برنامه سه ساله حتی شش ساله، فقط باید منظم بود.

سین - اولین مسابقات داخلی و خارجی که شرکت کردین ؟

جیم - در سال 66 اواخر جنگ، حافظ ده جزء قرآن بودم  و در مسابقات شرکت میکردم. 

مقامات داخلی: 

نفر اول مسابقات قرآن کريم استان قم (به دفعات) نفر اول مسابقات قرائت قرآن کريم نوجوانان درشهر قم (سال هاي۶۶و۶۷). نفر اول مسابقات سراسری قرآن کريم مطلع الفجرحفظ کل باشماره آيات (سال۷۳). نفر اول مسابقات کشوری قرآن کريم سازمان بهزيستی (سال۷۵). نفر اول مسابقات کشوری قرآن کريم در قم (سال۷۸). نفر اول مسابقات گروهي قرآن کريم ثامن الائمه در اصفهان (سال های۸۰و۸۱).

مقامات بین المللی:

نفر دوم مسابقات بين المللی قرآن کريم جمهوری اسلامی ايران در رشته۱۰جزء در۱۴سالگی استرس داشتم و با یه اشتباه کوچیک دوم شدم (سال۶۸). نفر دوم مسابقات بين المللی قرآن کريم جمهوری اسلامی ايران در رشته حفظ کل (سال۷۰). نفر اول مسابقات بين المللی قرآن کريم جمهوری اسلامی ايران در رشته حفظ کل (سال۷۱). نفر دوم مسابقات بين المللی قرآن کريم عربستان سعودی در رشته حفظ کل قرآن همراه تفسيرآيات (۷۶). نفر اول مسابقات بين المللی قرآن کريم جمهوری اسلامی ايران در رشته حفظ کل (سال78). 
از سال 83 تا الان در مسابقات شرکت نکردم چون مسابقات شرط سنی دارد .

دنیای روشن ، قاری روشن دل
سین – بهترین خاطره از مسابقات داخلی و خارجی ؟

جیم - بهترین خاطره از مسابقات داخلی در فروردین 68 و در 14 سالگی بود که به خدمت امام خمینی (ره) رفتیم . البته در ایران چندین بار به محضر مقام معطم رهبری هم تشرف داشتیم و جایزه گرفتم از ایشان.

سفرهای خارجی هم زیاد رفتم، ده الی  پانزده کشورعربی و اروپایی رفتم برای مسابقات.
و تمام این برنامه ها غیر از مقام آوردن ، خیلی وسیله تبلیغی خوبی در زمینه قرآن کریم است و در مسابقات چندین بار بنده رو امتحان کردن از لحاظ تجوید و صوت و لحن و حفظ  و بحمدالله مسلط بودم .

بهترین خاطره سفرهای خارجی  مربوط به سال 76 است که عازم عربستان شدیم  و به ما اجازه دان به داخل خانه خدا کعبه برویم و به راز و نیازبپردازیم،این بهترین خاطره من بوده است . 

سین – الگو هم داشتین در زمینه قرائت و ترتیل ؟

جیم - در قرائت اولین الگوی من استاد عبدالباسط بود و بهترین الگو من در قرائت و ترتیل استاد مرحوموم منشاوی بودن  که من هشتاد درصد از حفظم ازترتیل استاد منشاوی بوده بنده حزن و لطافت لحن استاد منشاوی  را خیلی علاقه مند بودم .در زمینه حفظ الگوهای زیادی داشتم آقای عامری وشهریار پرهیزگار .

سین - تا کی باید الگو داشته باشی؟

جیم - الگو باید همیشه باشد، به هر سطحی هم برسی باید الگو باشد "وقرا زدنی ادنا علما" .
در زمینه تفسیر و قرائت باید الگوهای زیادی داشته باشیم.
انسان نباید مغرور باشد و نبایدم نا امید بشود و همیشه باید الگوهای بالاتری داشته باشد و این باعث میشه بیشتر سعی و تلاش کنی.

سین - شما که روشن دل هستید با چه روشی قرآن را حفظ کردین؟

جیم -  "فان مع العسر یسری "

خداوند می فرماید: در کنار ناراحتی و سختی ،راحتی قرار داده شده است. و این نابینا بودن اولا یک خورده شاید سخت باشد ولی من احساس سختی نکردم ، چون تجربه نکردم  که قرآن با حس بینایی چجور می شود حفظ کرد، خب قطعا وقتی با چشم بینا حافظ بشوی بهتر است ، و استفاده از  حس های  بینایی و شنوایی و نوشتن اثرش در ذهن بیشتر است و این برای من یک حسن داشت چون بنده فقط با نوار گوش میکردم و باعث شد  فقط از صوت و ترتیل استفاده کنم و این باعث پیشرفت در تجویدم شد. شاید اگر بینا بودم این همه نوار را کار نمی کردم و پیشرفت نمی کردم و تسلط نداشتم ، بعضی اوقات انسان از یه چیزی بدش میاد ولی اون به نفع انسان میشود.

ما همیشه به حفاظ میگیم به قرآن نگاه نکنید تا حافظه تان بهتر بشود ،سعی کنید در ذهن  خودتون هم مرور داشته باشین و من چون نمی بینم همیشه به حفظیاتم رجوع می کنم و این خیلی بهتره.

سین - از حس و حالتون که در ماه مبارک رمضان و در حرم حضرت معصومه (س) قرآن را تلاوت می کنین بگید؟

جیم - از دوران بچگی حرم بودم وهر مشکلی که داشتیم به حرم آل محمد پناه میاوردیم و من سی سال پیش برای حفظ قرآن در حرم کار می کردیم.
البته جلسات ما قبلا هم برگزار می شد با دوستان در دارالتلاوة ترتیل می خوندیم قبل از اینکه رسانه ای بشود.

بعد از سال 87  که اینجا رسمی و رسانه ای شد و اینکه رسانه ای شد ، الحمدلله سنت حسنه شد برای همه ی مردم.

سین - حضور مردم چقد روی قرائت شما تاثیر داره باعث شده تا بهتر تمرکز کنید یا بهتر اجرا کنید؟

جیم – صدرصد، وقتی اینجا قرآن می خوانیم بیشتر انرژی می گیریم و زمانش که بعد از نمازو با زبان روزه  برگزار میشود در نتیجه ثوابش بیشتره و مکان آن که خیلی مهمه  و درمقابل حضرت معصومه (س) چی بهتر از این و بهترین ماه که ماه رمضان است. 
آدم هایی که اینجا می آیند همه روزه اند و همه بدون هیچ انگیزه مادی و همه انگیزه خدایی دارند و این جمعیت چند هزار نفری که می آیند همه عاشق حضرت معصومه و عاشق قرآن هستند و نورانیت اینجا خیلی زیاد است و معنویت این جلسه خیلی بالاست و انرژی زیادی به قاریان می دهد.

سین - استرس هم دارین؟

جیم - بله حتما استرس همیشه هست.

سین - اگه آیه ای رو فراموش کنید چیکار می کنید؟
جیم - (با خنده) خدا نکنه .

سین - تا حالا پیش اومده؟ 

جیم - إن شاءالله که نشود، ولی خب یکی دو بار شده.

سین – اون موقع چیکار کردین؟

جیم - توسل به ائمه اطهار (ع) و حضرت معصومه(س) و همچنین خواندن آیاتی  که استرس را کم می کند ، خب انسان که معصوم نیست من همیشه درذهنم دوره می کنم و دعا می کنم که اشتباه نکنم، بقیه اش با خدا و إن شاءالله که نشود. 

سین- قرآن چه تاثیری توی زندگی تون داشته؟ 

جیم - خیلی از این تاثیرات رو ما قادر به احساس کردن آن نیستیم. برکات زیادی  داشته است. وقتی میخواهیم درست نبودن یک کاری را به مردم بگوییم و با قرآن که بیان می کنیم مردم سخن قرآن را قبول می کنند ،اگر از خودمان بگوییم مردم میگویند این از چه کسی بوده و وقتی از زبان قرآن باشد کسی نمی تواند بگوید نه ، و این خیلی بهتره و وقتی که یه گناهی به ذهن می آید چون قران در سینه است و خدا می فرماید: "فی صدورالذی اتو العلم " قران باید در سینه ها باشد این باعث میشه که قرآن از آن گناه  ما رو نهی می کنه ، برکات دیگر آنکه چندین بار هم به مکه مشرف شدم و بزرگترین برکت آن توفیق اجباری است که باید قرآن را همیشه بخوانم والحمدلله پسرم مصطفی حافظ کل قرآن هست و دخترم حافظ 15 جزء قرآن می باشد و پسرکوچیکترم هم در مسیر قرآن هست و تلاوت می کند .


دنیای روشن ، قاری روشن دل
سین - استاد حفظشون(فرزندان) شما بودین ؟

جیم – بله، من و مادرشون.

سین- شما توی بچگیتون دوست داشتید چیکاره بشین؟(وقتی بچه ایم به بعضی شغلا و کارا علاقه مندیم) 

جیم – (با خنده) یادم نیست. یادمه که ریاضیاتم خیلی خوب بود.
البته انگیزه ها عوض میشه ، در سن 12 الی 13 سالگی آرزو داشتم قاری خوبی بشم و مبلغی خوبی برای قرآن باشم ، همیشه می گفتم ای خدا می شود یک روز من قاری بشوم.

سین - الان به این آرزو رسیدین ؟ 

جیم - الحمدلله

سین - شما در زمینه قرآن تدریس هم دارید؟

جیم - بله تدریس قرآن زیاد دارم ، از سال 78 رسما کلاس های قرآنی برگزار کردم.
 
سین - چندتا شاگرد دارین و آیا حافظ قرآن هم شده اند؟

جیم - شاگردانم زیاد بودند، بله حافظ هم زیاد داشتم که البته تلاش و سعی خود شون بوده، و از میان آنها خیلی ها قاری شدن؛ خیلی ها طلبه شدند و خیلی ها حافظ کل قرآن شدند. تعداد خانم ها در زمینه حفظ بیشتر بوده ، إن شاءالله که این کار باقیات صالحات باشد و خداوند قبول کند و برای ما دعا کنند.

سین - توصیه تون به کسایی که میخواهند حفظ قران را شروع کنند چیه؟(چون شما خودتون این راه را رفتین)

جیم - اولا قرآن متعلق به سن خاصی نیست و در هر سن و زمان میشود  قرآن را حفظ کرد، به عنوان مثال استادم اقای بهبهانی که دو سه جزء از من جلوتر بودند و باهم شروع به حفظ کردیم ، با زحمت و با اینکه شاغل هم بودند (مهندس بودند) درسن چهل سالگی موفق شدند حافظ کل قرآن شوند. احسنت به این اراده.

قرآن برای همه است و چه بهتراست که افراد شاغل هم حافظ قرآن شوند (پزشک – طلبه و غیره) این خیلی موثر است و قرآن کریم  اشرف العلوم است وهیچ منافاتی با شاغل بودن هم ندارد.

فرزندانمان را باید قرآنی تربیت کنیم  ازهمون روز اول بزاریم قرآن گوش کنند. 

سین - اقای دباغ وقتی صدای خودتونورا می شنوید چه حسی دارید رضاییتونو جلب میکنه؟

جیم - انسان نباید از خودش خوشش بیاد. من هنوز به استادانم نمیرسم، من کجا آنها کجا.
البته خداوند را شکر میکنم.

سین – در نظرسنجی ها مردم از شنیدن تلاوت شما خیلی راضی اند؟ شده راضی هم نبوده باشید از قرائتتون؟

جیم - وقتی خوب میخونم خودمم متوجه میشوم، بله اتفاق افتاده.

سین - بنظرتون یه قاری خوب چه ویژگی هایی داره؟

جیم - اولا باید متواضع باشد، قاری نباید متکبرباشد ،انگیزه های حفظ و قرائت باید خدایی باشد اگر خدایی باشد خداوند هم دنیا را به انسان می دهد هم آخرت را ، اگرفقط دنیایی باشد به هیچ کدام نمی رسد ،من این را تجربه کردم که اگرانگیزه ها خدایی باشد ،خداوند خیلی کمک می کند.

سعی کنند وقتی قرائت می کنند آیات را بفهمند، لحن قرائت حزن داشته باشد و صوت و لحن خوبی داشته باشند، به تجوید دقت کنند چون قرآن کریم عربی است.الگوی خوبی را هم انتخاب کنند (عبدالباسط؛منشاوی؛مصطفی اسماعیل؛علی البنا؛شحات انور؛ رفعت) و متواضع و متدین باشند به نماز اول وقت اهمیت بدهند.


سین - نظرتون با جمله خواستن توانستن است چیه؟

جیم – "الیس للانسان الا ما سعی" برای انسان چیزی نیست جز سعی و تلاشی که می کند. 

سین - شما به اون چیزی که خواستین رسیدین؟

جیم – إن شاءالله 



انتهای پیام/  ا

برچسب ها: روشن دل ، قاری ، سین جیم ، قم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.