مجری طرح دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محققان روش پیشرفته‌ای را برای حذف آلاینده‌های رنگی پساب‌های صنایع نساجی ابداع کردند که قادر به تخریب ساختار آلاینده‌ها و تبدیل آن به آب و دی‌اکسید کربن است.

پژوتن مجری طرح دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به تصفیه پساب صنایع نساجی در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خببرنگاران جوان  گفت: پساب‌های نساجی، رنگی، کدر و دارای ذرات معلق هستند که با توجه به ساختارشان قابل تجزیه زیست محیطی نبوده و زمانی که در محیط زیست رها شوند، تخریب نخواهند شد و هیچ تاثیری بر موجودات زنده نخواهند گذاشت.

المیرا پژوتن با اشاره به اینکه این آلاینده‌ها در محیط زیست تحت واکنش‌هایی تبدیل به ترکیبات مضر‌تر خواهند‌شد تصریح کرد: نیاز به روش‌های موثر‌تر برای تصفیه این نوع پساب‌ها حیاتی است.

این محقق از اجرای تحقیقاتی در این زمینه اظهار داشت: در این مطالعات با استفاده از دو روش پیشرفته ترکیبی الکترو‌شیمیایی و فتو‌کاتالیستی روش بهینه‌ای را برای حذف آلاینده‌های رنگی پساب نساجی ارائه دادیم.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه مطالعات و نوآوری‌های صورت گرفته بیان کرد: بخش اول این نوآوری‌ها مربوط به فرآیند الکترو‌شیمیایی بود که اقدام به اصلاح الکترود‌های کربنی با استفاده از نانو لوله‌های کربنی شد و بخش دیگر آن تثبیت نانو‌ذرات دی‌اکسید تیتانیوم (TiO2) بر بستری مناسب جهت بکارگیری در فرآیند فتو‌کاتالیستی با هدف جلوگیری از ورود این نانو‌ذرات به محیط زیست و همچنین کاهش چشمگیر مصرف آن بود.

پژوتن خاطرنشان کرد: زمانی که این الکترودها به عنوان کاتد در محلول قرار می‌گیرد در سطح آنها پر‌اکسید هیدروژن بیشتری تولید می‌شود و اضافه کردن نمک آهن موجب تولید رادیکال‌های آزاد اکسید‌کننده خواهد شد که در نتیجه تخریب آلاینده‌ها را به دنبال دارد. 


انتهای پیام/
برچسب ها: آلاینده ، پساب ، نساجی ، واکنش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.