15 درصد کارتن خواب ها زنان هستند

مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: 15درصد کارتن خواب ها زنان هستند و این در حالی است که بخشی از بی خانمان ها معتاد را معتادان تشکیل می دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن روشن‌پژوه در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شده بود، گفت: در حال حاضر برآورد دقیقی از تعداد کارتن‌خواب‌ها در سطح کشور وجود ندارد و آمارها متفاوت است، اما براساس یک گزارش، تعداد کارتن‌خواب‌ها در پایتخت 15 تا 20 هزار نفر تخمین زده شده که 10 تا 15 درصد آنان زن هستند.

وی با بیان اینکه ساماندهی افراد بی‌خانمان در سطح شهرها به عهده چند سازمان و دستگاه است. اظهار کرد: یک اعتبار پنج میلیارد تومانی برای این امر در نظر شده که نسبت به گذشته افزایش دو تا سه برابری پیدا کرده است. البته بخشی از این افراد بی‌خانمان معتاد هستند که ساماندهی این افراد توسط ستاد مبارزه با موادمخدر انجام صورت می گیرد.

وی به تعامل بهزیستی با  با شهرداری و ستاد اشاره کرد و افزود: طی تعاملات انجام شده برنامه کاهش آسیب که شامل توسعه سرپناه‌های شبانه ، تیم‌های سیار و مراکز گذری سیار می‌شود به اجرا در خواهد آمد . در رسیدن به این امر شهرداری فضای مناسب  و بهزیستی  تیم تخصصی و ستاد اعتبارات لازم را در اختیار قرار می دهند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور بیان داشت: طرح ارزیابی سریع معتادان پرخطر و کارتن‌خواب در سال 94 شروع خواهد شد. در حال حاضر 2700 واحد ارائه خدمات معتادان در کشور داریم که 10 درصد آنان خدمات زنانه ارائه می‌دهند. همچنین برنامه‌ای برای توسعه مداخلات زنانه مدنظر داریم و پروتکل اختصاصی برای این گروه نوشته شده که در مرحله پایلوت است.

وی  با اشاره به اینکه دولت موظف به بیمه معتادان است تصریح کرد هفته گذشته شورای عالی بیمه تشکیل جلسه داد و تعرفه‌های درمان اعتیاد به تصویب رسید و دستورالعمل آن در حال نهایی شدن است. امسال بودجه 30 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده و اعتبار تخصیصی سال گذشته نیز به آن اضافه خواهد شد.
روشن پژوه  با بیان اینکه در حال حاضر قرار بر این است که تمام جمعیت معتادان تحت پوشش قرار بگیرند: اولویت با زنان، افراد پرخطر، بیماران خاص و افراد زیر 18 سال است. قبلا این دستورالعمل پیشنهادی تنها مربوط به حوزه دولتی و ام‌ام‌تی می‌شد.

وی در پایان تاکید کرد: اگر بخواهیم به طور اصولی در این حوزه اقدام کنیم، باید یک اعتبار 200 میلیارد تومانی تخصیص پیدا کند.

انتهی پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار