یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: دلیل پذیرفتن حضور انصارالله در دولت آینده یمن، مقاومت هوشمندانه و صبورانه مردم این کشور و نیز توان حفظ موقعیت از سوی انصارالله و داشتن دست برتر در مذاکرات است.

مقاومت هوشمندانه مردم یمن، دستیابی به اهداف عربستان را ناکام گذاشته استاحمد دستمالچی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان درباره سخنان خالد بحاح معاون رییس جمهوری مستعفی یمن، مبنی بر اینکه انصارالله باید جزئی از دولت آینده این کشور باشد، اظهار داشت: مدتی طولانی از آغاز جنایات عربستان که طی آن با بمباران‌های وحشیانه، تعداد بی‌شماری از بی‌گناهان یمنی را به خاک و خون کشید گذشته است و این کشور نتوانسته به هیچ یک از اهداف از پیش تعیین شده خود برسد بنا بر این کاملا مشخص شده که در نوعی بن‌بست قرار گرفته است، به همین دلیل به فاز سیاسی روی آورده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مذاکرات مختلفی که در این راستا انجام شد بدین جهت بود که شاید عربستان بتواند از صحنه نظامی بیرون آمده و وارد فاز سیاسی شود. بنابراین امروزه در گفت‌و‌گوهایی که پشت پرده و به صورت علنی برگزار می‌شود، انصارالله با حفظ موقعیت خود و بعلاوه حضور خوب و فعال در این روند، دست برتر را دارد و می‌داند پیروز صحنه خواهد بود.

وی ادامه داد: جنبش انصارالله در مذاکراتی که قبل از حملات نظامی عربستان به یمن نیز صورت گرفت، دست بالا و برتر را در این گفتگوها داشت بنابراین دلیل عدم دستیابی عربستان به اهدافش، مقاومت بسیار هوشمندانه و صبورانه مردم یمن بود که توانستند از این مقاومت پیروز و سربلند بیرون آیند.

دستمالچی درباره ابراز نگرانی منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن از سخنان معاونش و تمایل وی برای همکاری با انصارالله افزود: به طور قطع به دلیل عدم توان پیشبرد شرایط موجود و نیز شکل‌گیری جبهه افکار عمومی و بین‌المللی شدید علیه عربستان، اختلافات و شکاف‌های جدی و گسترده‌ای در اردوگاه‌ منصور هادی به وجود آمده است.

وی گفت: به علاوه هم پیمانان عربستان نیز نمی‌توانند بیش از این در این ائتلاف شرکت کرده و نیز هشدارهایی جدی از سوی آمریکا به این کشور، در رابطه با قطع حملات نظامی داده‌ شده و اعلام کرده‌اند که موافق ادامه جنگ به هر قیمتی نیستند؛ در ضمن یکی از این اهرم های وارد کننده فشار به اردوگاه منصور هادی نیز خود عربستان سعودی است که به دلیل نرسیدن به جمع‌بندی در درون خود، دچار نوعی سرگردانی بین ادامه حملات نظامی و یا رفتن به سوی مذاکره شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در بیان موضوع بازگشت خالد بحاح معاون رئیس جمهور مستعفی یمن از ریاض به صنعا، و تاثیرگذاری این اقدام بر جلوگیری از حملات آل سعود به این کشور گفت: ادامه حملات آل سعود به یمن در شرایط موجود که عربستان به نوعی وارد فاز سیاسی شده و مذاکراتی در پشت پرده و به صورت علنی شکل می‌گیرد، به خاطر امتیاز گیری بیشتر از انصارالله و نیز حفظ فشار مضاعف بر مردم یمن است. بنابراین به نظر نمی‌رسد که حملات عربستان دارای ماهیتی جوهره دار و نظامی باشد بلکه این اقدامات نظامی بیشتر دارای جنبه سیاسی است.

دستمالچی در پایان تصریح کرد: پس از بازگشت بحاح به یمن به طور قطع شرایط تغییر خواهد کرد، زیرا هدف عربستان از راه‌اندازی حملات نظامی این بود که جبهه منصور هادی به طور واحد و یکپارچه به یمن بازگشته و در سمت ریاست جمهوری قرار گیرد، بنابراین در صورت بازگشت معاون رییس جمهوری مستعفی یمن، عربستان دیگر نمی‌تواند به بهانه بازگرداندن منصور هادی به حملات نظامی و فشارهای خود ادامه دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار