با توجه به اهمیت موقعیت یابی دقیق مکان فرود سفینه‌های فضایی حاوی فضانوردان در آینده در سیاره سرخ کارشناسان از ساخت هواپیمای بدون سرنشین برای نقشه برداری دقیق از سطح سیاره خبر دادند.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان فضایی ناسا به تازگی طرحی از هواپیماهای بدون سرنشین خود مخصوص فرود بر سطح سیاره مریخ را رونمایی کرده است.

پهپادها این‌بار بر روی سیاره سرخ + تصاویر

گفتنی است، قرار است این هواپیما در دهه 2020 میلادی در نقاط از پیش تعیین شده بر سطح مریخ فرود بیایند. 

بررسی‌ها نشان می دهند، بر اساس این طرح هواپیماها از بدنه سفینه مادر جدا خواهند شد و در طی یک پرواز 10دقیقه به سیاره مریخ می‌رسند و می‌تواند به نقشه برداری از سطح مریخ بپردازند. 

پهپادها این‌بار بر روی سیاره سرخ + تصاویر

قرار است در مرحله اول این هواپیماها از فاصله 10 هزار فوتی اتمسفر زمین رها شده به نقشه برداری از کره زمین بپردازند. 

طول بال‌های هواپیما هنگام باز کردن بال های خود تنها در حدود 24 اینچ و وزن آن کمتر از یک پوند است. 

پهپادها این‌بار بر روی سیاره سرخ + تصاویر

به دلیل کم بودن شتاب گرانش در مریخ به نسبت کره زمین به میزان 38 درصد وزن هواپیما کاهش چشمگیری خواهد یافت و پرواز آن آسان تر خواهد شد. 

قرار است نمونه آیرودینامیکی کامل ساخته شده از این سفینه‌ها بدون سرنشین از آسمان توسط یک بالن به سمت زمین پرواز کند. 

این پروژه به نام Prandtl-M می‌تواند سایت‌های پیشنهادی برای فرود سفینه‌ها سرنشین دار حاوی فضانوردان به سیاره مریخ را بررسی و رصد کند و تصاویر عکاسی و فیلم‌برداری با کیفیت بالا در اختیار دانشمندان قرار دهد. 

قرار است در صورت موفقیت این طرح Prandtl-M در سالهای 2022 الی 2024 به سمت سیاره مریخ پرتاب شود. 

کارشناسان همچنین توانایی کنترل حرکت دراین هواپیما را برای فضا نوردان آینده راهی سیاره مریخ و در حال حاضر مرکز فرماندهی در کره زمین فراهم کرده‌اند. 

این هواپیما همچنین قابلیت مانور و کاهش یا افزایش ارتفاع را دارد و فناوری های بسیار پیشرفته ای درساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است. 

کارشناسان امیدوار هستند در دهه 2020 با کمک این هواپیماها و همینطور probe‌های کاوشگر کنجکاوی بتوانند نقشه جامعی از سطح سیاره مریخ، گودال‌ها، دهانه‌های آتش فشانی، لبه‌ها و شکاف‌ها بدست آورند.

در مرحله بعد آزمایش قرار است هواپیمای بدون سرنشین در وضعیتی مانند وضعیت سطح سیاره مریخ به پرواز در آیند تا چگونگی اثر گذاری گازها و عناصر اتمسفر مریخ بر بدنه و وضعیت عملکرد دستگا‌ه های هواپیما مورد بررسی قرار گیرد. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۸ تير ۱۳۹۴
ارسال ماهواره امید و..نشان ازتوانایی های دانشمندان مسلمان ایرانی دارد که حدیث معروف حضرت محمد ص را اجرایی کنند اما باید ادامه یابد بویژه باتوجه به نظرات مقام معظم رهبری در ارتقاء جایگاه علمی ایران .خیلی ساده اجرایی میشود ( اگر اراده ای در اموزش عالی سیاست زده درطول 35 سال بعدازانقلاب اسلامی وجود داشته باشد ) 1-جداشدن کلیه امور فضایی از اموزش عالی ومعاونت علمی ریاست جمهور(منظور جداشدن از دولت متمرکز وبوروکرسی نابودکننده خلاقیت ونواوری هاست ) 2-ایجاد بنیاد امور فضایی به روش هیات امنایی که این اعضا هرسال تغییرکنند حتی رءیس فقط امر ثابت که تغییر نمی کند برنامه 5 و10 و20 ساله خواهدبود.3-بودجه مستقل وخودکفا 4-کارمند ندارد بلکه کلیه افرادی که ادعایی ونظریه ای ووسیله ای وروشی طرحی برای رساندن به اهداف مورد نظر ومندرج در برنامه های بنیاد دارند ومورد تصویب هیات امنا میشود بفعالیت مشغول شده وامور خود را اداره میکنند .5-کلیه افرادی که مستحق دریافت کمک مالی و تکنولوژی میشوند بودجه ای بلاعوض ومرحله ای دریافت خواهند کرد .انشاءالله اگر توضیحات بیشتری نیاز باشد ببشرط حیات اراءه میشود
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۱۲:۵۹ ۲۴ تير ۱۳۹۴
واقعا برخی کشور ها در موضوعات نجوم و فضا پیشرفت زیادی داشتن امید وارم کشور ما هم در این زمینه تلاش بیشتری کند