یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: با توجه به اهمیت استراتژیک توافق هسته‌ای و تأثیرگذاری بیش از پیش ایران در بعد منطقه‌ای و بین‌المللی، کشورها بیش از هر زمان دیگری نیازمند به روابط با ایران هستند.

کشورهای منطقه نیازمند روابط با ایران هستند/ بازنده بزرگ تحولات منطقه عربستان و ترکیه هستنداحمد دستمالچی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این توافق دارای ابعاد گسترده در سطح منطقه و جهانی خواهد بود و حتماً باعث صلح و امنیت و ثبات به ویژه با همسایگان خواهد شد. چرا که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده اولویت سیاست خارجی برقراری بهترین روابط با همسایگان خود و همسایگان را شریک خود در منافع ملی و امنیت منطقه می‌داند و هیچ گونه تخاصمی با هیچ کشوری ندارد. اگر هم روزی رژیم صدام به ایران حمله کرد، متجاوز رژیم صدام بود و ایران تنها دفاع می‌کرد. لذا ایران اولویتش در سیاست خارجی روابط با کشورهای همسایه و مسلمان خواهد بود.

وی تصریح کرد: این توافق باعث تنش‌زدایی بسیار مهمی با کشورهای غربی خواهد شد و به تبع آن بر روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان تأثیر می‌گذارد و باعث خواهد شد ایران روابط دوستانه خود را بیش از پیش با کشورهای منطقه تقویت کند و در جهت گام‌های بلند توسعه روابط ،قدم بردارد.

دستمالچی در پاسخ به این سوال که از این پس رفتار کشورهای منطقه‌ای دخیل در بحران خاورمیانه چگونه خواهد بود، افزود: به نظر می‌رسد با بالا رفتن وزن استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و قدرتی که بر اثر این توافق به دست خواهد آمد و معادلات جهانی، بعضی از کشورهای منطقه نظیر عربستان که اقدامات خصمانه خود را شدت بخشیده بودند، مجبور خواهند بود کوتاه بیایند و تجدیدنظری در سیاست‌های چند سال اخیر خود داشته باشد و واقعیات در منطقه را نمی‌توان عوض کرد.

سفیر سابق ایران در اردن در ادامه تأکید کرد: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، ایران دارای پایگاه قوی و وسیعی در میان مردم منطقه است و نمی‌توان گفت چرا مردم، ایران را دوست می‌دارند. به هر صورت یکسری از آرمان‌ها وجود دارد که مورد پذیرش مردم منطقه است..

وی اضافه کرد:  با توجه به این که توافق صورت گرفته در بُعد سیاسی و استراتژیک می‌باشد لذا کشورها خواستار تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران خواهند بود و کشورهایی که سیاست خصمانه در پیش گرفته‌اند، مجبور خواهند شد که نسبت به جمهوری اسلامی ایران تجدیدنظر کنند و سیاست خصمانه خود را به همکاری‌های دوستانه تبدیل کنند. البته پس از این توافق بعضی از مقامات کشورهای منطقه اشاره کردند که خواستار روابط دوستانه با ایران هستند.

دستمالچی ادامه داد: این نشان دهنده این است که اگر با واقع‌گرایی حرکت شود، جمهوری اسلامی ایران همیشه خواستار روابط برادرانه و اسلامی بوده است و در منطقه هیچ گاه رابطه خصمانه‌ای با هیچ کدام از کشورهای منطقه نداشته بلکه در بعضی مواقع دولت‌های منطقه‌ای در دام فریب کشورهای دیگر می‌افتند و برای خود مشکل درست می‌کنند.

سفیر سابق ایران در لبنان اظهار داشت: پس از این به سوی حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای پیش خواهیم رفت و این یک سرآغاز برای منطقه‌ای امن و آرام خواهد بود و دیگر دوران تنش و دوران کشت و کشتار و اقدامات تکفیرمآبانه در منطقه به سرآمده و منطقه نیاز به آرامش و ثبات دارد و مردم از این رفتارهای وحشیانه خسته شدند، با این حال چنین طرح نابخرادانه که به هیچ کدام از اهداف‌شان نرسیدند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: اگر عربستان بیش از 100 روز به یمن حمله وحشیانه می‌کند تا رژیم مورد دلخواه خود را در آن کشور برقرار کند، نتوانسته به نتیجه برسد و اگر عربستان داعش را در عراق تقویت کرد و حمایت‌های مالی و لجستیکی کرد تا این کشور را به چند پاره تقسیم کند، نتوانست، اگر خواست آقای بشار اسد را با حرکت‌های کور تروریستی که سالیان است که سوریه دچارش شده و مردم را گرفتار کرده‌اند، خواسته رژیم بشار اسد را سرنگون کند، نتوانسته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: حال این که جمهوری اسلامی ایران همیشه گفته به خواسته مردم منطقه هرچه که باشد، احترام می‌گذارد و اکنون وقت آن است که جمهوری اسلامی ایران که دست مساعدت برای کمک‌رسانی به مردم مظلوم منطقه که تحت فشار شکننده ترور و عملیات انتحاری و بی‌هدف هستند و در هر صورت باید دست به دست هم بدهند تا کشورهای منطقه از این مصیبت خارج شوند و کشورها به آرامش برسند.

دستمالچی با اشاره به پیام‌های سران منطقه پس از توافق افزود: این توافق به طور جد توافق بسیار مهم و پیچیده است و شاید بتوان گفت بعد از پیمان "سالت 2" که بین شوروی و آمریکا نوشته شد تا به امروز چنین مذاکرات سنگین و فشرده‌ای صورت نگرفته و پنج ماه است که چند کشور بزرگ دنیا با بحث‌های بسیار ریز و تخصصی با جمهوری اسلامی ایران درگیرند تا به یک تفاهم همه‌جانبه برسند.

سفیر سابق ایران در اردن گفت: این وزن مذاکرات نشان دهنده این است که از ابعاد مهم و استراتژیک برخوردار است و کشورهای جهان با چنین دیدی نسبت به این موضوع برخورد می‌کنند و اکنون که کشورهای منطقه به دلیل این که جمهوری اسلامی ایران وارد یک فاز جدیدی از تعامل با کشورهای منطقه شده، بر روی این مسئله حساب می‌کنند و بی‌تردید شاهد تحولات مثبت و شگرفی به نفع ایران چه در سطح منطقه و چه در سطح بین‌المللی خواهیم بود.

وی با اشاره به بازنده‌های اصلی بحران‌های اخیر خاورمیانه افزود: اگر تحولات منطقه دو بازنده بزرگ داشته باشد، حتماً عربستان و بعد از آن ترکیه خواهند بود، چرا که ترکیه کشوری بود که بسیار در جهت مثبت می‌توانستند اثرگذار باشند اما متأسفانه برای اتهام واهی که در سر داشت، وارد باتلاقی شد که موجب آن شد که هم از لحاظ داخلی که آقای اردوغان در انتخابات گذشته شکست خورد و هم در بعد بین‌المللی نتوانست اهدافی که به دنبال آن بود، به آن برسد.

دستمالچی اظهار داشت: خاسر مهم این بحران‌های منطقه عربستان است. عربستان قبل از این که وارد این تحولات به طور مستقیم بشود، چون دو رو بود و به شکل منافقانه‌ای عمل می‌کرد، خیلی از کشورها و مردم دنیا چهره روی او را که یک چهره اسلامی بود، می‌دیدند و نه چهره نفاق درونی‌اش را، اما این کشور چهره نفاق درونی‌اش را رو کرد و این کشور دچار پارادوکس مهمی شد.

وی افزود عربستان می‌خواست از طرفی خود را صاحب حرمین شرفین و خادم حرمین و مسلمانان و ام‌القرا نشان دهد و از طرفی دیگر بدتر از رژیم صهیونیستی اعمال جنایتکارانه و سفاکانه‌ای را در یمن انجام داد و زن و مرد و کودک را حتی در مبارک رمضان به خاک و خون کشید و این خود نشانه شکست عربستان در صحنه منطقه‌ای است.
 
سفیر سابق ایران در لبنان در پایان تصریح کرد: با توجه به پیامدهای مثبت توافق ایران با کشورهای 1+5 و تغییرات مثبت در عرصه بین‌المللی امیدواریم کشورهای منطقه در جهت حفظ صلح و آرامش گام های اساسی بردارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۲۶ تير ۱۳۹۴
مرگ بر آل سعود منفورترین حکومت حتی از اسراییل.
آخرین اخبار