اد رويس:

موضوع حق فوری بازرسی مايه نگرانی ما است

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از فقدان حق فوری بازرسی از مراکز نظامی و هسته ای ایران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از فقدان حق فوری بازرسی از مراکز نظامی و هسته ای ایران ابراز نگرانی کرد. 

اِد رویس در گفتگو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ که چند روزنامه نگار و کارشناس دیگر هم در آن حضور داشتند درباره نتایج مذاکرات هسته ای ایران با گروه پنج بعلاوه یک گفت: اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته برخی نگرانی های واقعی را درباره توافق هسته ای ایران بیان کرده بود. این نگرانی درک نشد تا اینکه روند مذاکرات پایان یافت. موضوع برداشتن تحریم تسلیحاتی، به طور ناگهانی مطرح شد که معنی آن برداشتن تحریم مربوط به موشک های بالستیک بین قاره ای است. موشک های بالستیک بین قاره ای ایران می توانند از ایران به آمریکا هم برسد. این واقعیتی است که روسیه در دقایق آخر از ایران حمایت کرد تا در آینده، یعنی پس از هشت سال بتواند فناوری(موشک بالستیک بین قاره ای ) را به ایران انتقال دهد ، هرچند روسیه پول آن را دریافت خواهد کرد، این مسئله می تواند یک تهدید واقعی برای آمریکا باشد. این یکی از نگرانی هایی است که پنتاگون آن را مطرح کرده.


اد رویس افزود: موضوع بزرگ دیگر این است که ما در آغاز فکر کردیم که قرار است بازرسی ها طی بیست و چهار ساعت صورت گیرد و شاید می توان گفت که حق بازرسی از هر مکانی در هر زمان وجود داشت؛ اما مشخص شده است که اطلاع رسانی درباره بازرسی ها بیست و چهار روز قبل صورت خواهد گرفت. یعنی اول باید از ایران درخواست مجوز کرده و سپس احتمالا با چین و روسیه کار کنیم تا به این دسترسی برسیم. این مسأله ای است که در توافقنامه هسته ای با کره شمالی موقعیت ما را تضعیف کرده بود. موضوع بازرسی یا فقدان توانایی برای بازرسی، مایه نگرانی است که ما در این مقطع آن را مطرح می کنیم.

اد رویس در ادامه این گفتگو اعلام کرد: کنگره آمریکا سیصد و شصت و هفت عضو دارد که هشتاد و چهار درصد آنها در مجلس نمایندگان نامه ای را به رئیس جمهور نوشتند . در این نامه از رئیس جمهور خواسته شده بود چهار چیز در این توافقنامه بدست آید : اجازه بازرسی از هر مکانی در هر زمان، برداشته شدن تحریم ها در پایان توافقنامه ، دوره توافق چند دهه ای بوده و ده ساله نباشد و اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی شاهد پاسخ داده شدن به دوازده پرسش خود درباره فعالیت های قبلی ایران روی بمب باشد. آژانس هزاران صفحه سند در اختیار دارد که اصرار دارد که این سندها نشان می دهند ایران در گذشته تقلب کرده و روی این برنامه کار کرده است. 


اد رویس گفت: ما یک نسخه از این توافقنامه را دریافت خواهیم کرد که یکصد و هشتاد صفحه است. دولت در حال ارسال این سند به کنگره است؛ اما این واقعیت که هشتاد و چهار درصد مجلس نمایندگان، نامه به اوباما را امضا کردند و با توجه به اینکه چهار موضوع مد نظرشان در توافقنامه بدست نیامد، به نظر من باعث ایجاد نگرانی هایی برای کنگره می شود.

وی تصریح کرد: من استدلال رئیس جمهور در دفاع از توافق هسته ای را درک می کنم. زمانی که تحریم ها اعمال شدند ما درحال متلاشی کردن تدریجی اقتصاد ایران از درون بودیم. دراین مقطع ماجرا عوض شد. قانون دو حزبی که من و الیوت اینگل در جلسه آخر پیشنهاد کرده بودیم ، با چهارصد رای در برابر بیست رای تصویب شده بود و ما با همکاری وزارت خزانه داری آن را تهیه کردیم که واقعا بین فروپاشی اقتصادی و یا سازش بر سر برنامه هسته ای، یک انتخاب را می داد. نکته ای که من می گویم این است که دولت آمریکا تصمیم گرفت و سناتور "هری رید" هم این قانون را مسکوت نگه داشت و در صحن سنا مطرح نکرد. ما سپس وارد مذاکرات شدیم و این اهرم را دیگر در اختیار نداشتیم. ما درحالی از این مذاکرات خارج می شویم که پنتاگون و افرادی که به برنامه گذشته ایران نگاه می کنند نگران هستند. یکی از کارشناسان گفته است که در دی ان ای ایرانی ها تقلب وجود دارد. اکنون آنها توانسته اند مجموعه ای از روندها را ایجاد کنند که باعث می شود ما طی بیست و چهار روز درخواست کنیم تا بازرسی شود و ممکن است ماهها طول بکشد تا بازرسی صورت گیرد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا افزود: اینکه موضوع هسته ای در میان رقابت های سیاسی دموکرات ها و جمهوری خواهان مطرح باشد به عملکرد ایران ارتباط زیادی دارد. بررسی ما در کنگره نیز در این باره تاثیر دارد. این هفته ما شاهد راهپیمایی روز قدس بودیم. 

اد رویس در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: اگر این توافقنامه کارایی داشته باشد یک توافقنامه تاریخی خواهد بود اما چارچوب توافقنامه کره شمالی نیز همین گونه بود. توافقنامه کره شمالی نیز تاریخی بود؛ اماشکست خورد. همان افرادی که در آن توافق کار کرده بودند از جمله وندی شرمن و جان کری جزو آن افراد بودند. مشخص شد که آنها اشتباه کردند و مشخص شد که کره شمالی به سلاح هسته ای دست یافت. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار