یک کارشناس سیاست خارجی گفت: پس از آغاز بحران سوریه و دخالت تخریبی ترکیه در مسائل داخلی این کشور، نقش آنکارا در موضوع هسته‌ای ایران و حل بحران‌های منطقه کم‌رنگ شد.

حسن‌هانی‌زاده در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهارات نخست وزیر ترکیه مبنی بر اینکه کاش این توافق در سالهای گذشته با میانجی‌گیری ترکیه حاصل  می‌شد، اظهار داشت: ترکیه در سالهای گذشته و قبل از بحران سوریه، نقشی کاملا مثبت و قابل  قبول در موضوع هسته‌ای ایران داشت و در همین راستا چند دور مذاکرات بین ایران و کشورهای 5+1 نیز به میزبانی این کشور برگزار شد. 
 
این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: پس از آغاز بحران سوریه و دخالت تخریبی ترکیه در مسائل داخلی این کشور، نقش آنکارا در موضوع هسته‌ای ایران و حل بحران‌های منطقه کم‌رنگ شد؛ به همین دلیل ترکیه در طول سالیان اخیر نتوانست نقش مثبتی در حل بحرانهای منطقه‌ای و همچنین موضوع هسته‌ای ایران داشته باشد. 
 
وی افزود: در شرایط کنونی که جمهوری اسلامی ایران توانست از رهگذر دیپلماسی فعال خود، به این پیروزی بزرگ دست یابد، ترکیه به دلیل نقش تخریبی و دخالت در مسائل داخلی عراق و سوریه فاصله خود را با ایران افزایش داد و در واقع سیاستهای این کشور با ایران دچار تناقضی آشکار شد. 
 
این کارشناس سیاست خارجی در خصوص انتخاب نانسی پلوسی به عنوان مامور دفاع از توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا از سوی اوباما گفت: در واقع انتخاب این شخص می‌تواند نقش تاثیرگذار اوباما را در کنگره افزایش دهد و به همین دلیل به نظر می‌رسد در این شرایط، نوعی تقابل میان دموکراتهای معتدل و جمهوریخواهان افراطی وجود دارد. 
 
هانی‌زاده در پایان تصریح کرد: پس از این انتخاب رییس جمهورآمریکا، شماری از شخصیت‌های دموکرات کنگره مایلند توافق‌نامه ایران و کشورهای 5+1 عملی شود در حالی که جمهوریخواهان به دلیل چسبندگی‌ بیشتری که به لابی صهیونیسم و اسرائیل دارند، در تلاشند که مانع از این توافق شوند. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پارسافر
۲۲:۵۸ ۲۶ تير ۱۳۹۴
این آقای آبدوغان خیلی راحت و ساده جوگیر میشه.فکر کرد که حکومت سوریه به همین راحتی تسلیم اجانب میشه و خودش هم افتخار نوکری و سرسپردگی اجانب را کسب میکنه.اما بعداز4سال فهمیده دیگه نمیتونه غلطی بکنه اما روش نمیشه ابراز پشیمانی کنه و به اشتباهش هی ادامه میده و بیت المال ملت ترکیه رو خرج تروریسم میکنه.
آخرین اخبار