شاید شوک برانگیز باشد که رشته پر مدال و جذابی مثل وزنه برداری از المپیک تابستانی حذف شود، اما زمزمه‌هایی در این خصوص شنیده شده است.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌ها گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، زمزمه حذف رشته پرطرفدار وزنه برداری از المپیک تابستانی باعث  نگرانی شدید فدراسیون‌های کشورهای مختلف و وزنه برداری شده که همین امر آیان رئیس فدراسیون جهانی را به تکاپو انداخته که از همه‌ی مسئولان و ورزشکارانی که در عرصه این رشته ورزشی فعالیت می‌کنند خواستار حمایتشان شود تا با کمک و همفکری یکدیگر از به واقعیت پیوستن این مساله جدی جلوگیری کنند.
 
وزنه برداری یکی از رشته‌های کلیدی و پر مدال المپیک است که این رشته از سال 1920 تاکنون به صورت پی یا پی در المپیک حضور داشته البته در سال 1896 شاهد وزنه زده وزنه برداران در المپیک بوده‌آیم.
 
با توجه به اینکه وزنه برداری یکی از رشته‌های قدیمی و پر حضور در المپیک است حذف این رشته از رقابت‌های المپیک غیر قابل جبرانی بر پیکره این ورزش وارد می‌کند.
 
** باقری: ورود رشته های جدید ورزشی از علاقه مردم به رشته‌های قدیمی می‌کاهد
 
کوروش باقری در این باره گفت: این اولین بار نیست که بحث حذف رشته وزنه برداری از المپیک مطرح می‌شود زیرا در گذشته هم این مساله عنوان شده بود، اما اکنون جدی‌تر است.
 
وی ادامه داد: علاقه مردم به رشته‌های جدید و محدودیت حضور در المپیک باعث شده وقتی رشته جدیدی وارد می‌شود ورزش‌های قدیمی‌تر به مرور زمان کنار گذاشته شوند و با توجه به محدودیت حضور در المپیک رشته‌های قدیمی باید تلاش کنند که ثبات خود را حفظ کنند.
 
باقری اضافه کرد: در قوانین وزنه برداری تغییرات زیادی ایجاد شده به عنوان مثال زمان وزنه زدن وزنه بردار نسبت به 15 سال پیش کاهش پیدا کرده که این تغییر بسیار مفیدی است که می‌تواند روی افرادی که تصمیم گیرنده‌اند تاثیر گذار باشد، حتی تغییراتی که بر پیکره این رشته ایجاد شده مثل تغییر شکل میله‌هایوزنه برداری تمام اینها می‌تواند در روند رشد وزنه برداری تاثیر بگذارد.
 
سرمربی سابق تیم ملی  وزنه برداری بیان کرد: تبلیغاتی که برای وزنه برداری در دنیا انجام می‌شود ضعیف و قدیمی است فدراسیون  وزنه برداری می‌تواند برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشد.
 
باقری  با اشاره به تبعات حذف وزنه برداری از المپیک تصریح کرد: اگر این رشته از المپیک حذف شود بازگشتن به این رقابت‌ها محال است، بنابراین نگه داشتن وزنه برداری  امروز راحت‌تر از بازگرداندنش در آینده است.
 
قهرمان اسبق وزنه برداری ایران اذعان کرد: وزنه برداری از رشته‌هایی که ایران برای کسب مدال در المپیک و رقابت‌های جهانی روی ان حساب ویژه‌ای دارد بنابراین حذف این رشته می‌تواند برای ما امتیاز منفی باشد که در این صورت با رشته‌های دیگر برای کسب مدال تلاش کنیم که کارمان را مشکل می‌کند.
 
باقری در پایان خاطر نشان کرد: آیان فرد با تجربه‌ای است چند دوره از رقابت های پایه در کشورهایی برگزار کرده که اهمیت کمتری به این رشته می دهند. همین مساله باعث انگیزه و رشد وزنه برداری در کشورهای مختلف شده است. تاماش آیان در زمینه تبلیغات باید تلاش بیشتری بکند تا این مساله به واقعیت نپیوندد.
 
**رستمی: خبر حذف وزنه برداری شوکه‌ام کرد
 
کیانوش رستمی اظهار داشت:درباره حذف وزنه برداری از المپیک نظر خاصی نمی‌توانم بدهم چون بر خلاف این که هنوز چنین اتفاقی رخ نداده اما با شنیدن خبرش هم شوکه شدم.
 
وی ادامه داد: وزنه برداری در بسیاری از کشورهای دنیا حرف اول را می‌زند بنابراین نمی‌توان به راحتی این رشته را کنار بگذارند و ورزش دیگری را جایگزنش کنند.
 
دارنده مدال طلای جهان در خصوص تبعات حذف وزنه برداری  از المپیک  گفت: هیچ وقت به این مساله فکرنمی‌کنم . اگر این اتفاق بیافتد وزنه برداری دیگر به درد نمی‌خورد و بهتر است که  این رشته را کلا حذف کنند. به نظرم ورزش‌هایی که در آن‌ها یک نفر دنبال توپ می‌دود جذابیت بیشتری برای جامعه و مسئولان دارد.
 
رستمی در ادامه بیان کرد: فدراسیون جهانی باید پیگیر این مساله باشد و همچنین همه کشورها باید دست در دست هم بدهند تا چنین اتفاقی نیفتد.
 
وی  در پاسخ  به این پرسش که آیا نفوذ  آیان باعث این اتفاق شده؟ گفت:من درباره این مساله کسی را مقصر نمی‌کنم و فقط از وزنه برداری دفاع می‌کنم که این مشکل به واقعیت نرسد.
 
گزارش از الهام کهزادی
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار