عضو هیات رئیسه پیوند سلولهای بنیادی آسیا و اقیانوسیه گفت : هر چند ازدواج های فامیلی باعث بروز بیماریهای ژنتیکی زیاد شده اند ولی از طرفی استفاده از سلولهای بنیادی خویشاوند در این بخش مفید واقع شده است .

دکتر امیرعلی حمیدیه دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه امروزه بیش از 60 نوع بیماری که قبلا صعب العلاج بودند با پیوند سلولهای بنیادی خونساز درمان می شوند گفت : این بیماریها در گذشته کشنده بوده و راهی برای علاج نداشت و منجر به مرگ بیمار می شدند که با گسترش علم و بهره مندی از سلولهای بنیادی امروزه این بیماران درمان می شوند .

وی با اشاره به اینکه در پیوند سلولهای خونساز قبل از هر کاری باید دهنده سازگار از نظر  HLA پیدا شود تصریح کرد : در حال حاضر نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا از هر 10 بیماری که به مراکز پیوندمراجعه می کنند به دلیل کم شدن سایز خانواده ها و کم بودن اعضای خانوار فقط برای سه نفر احتمال این وجود دارد که دهنده سازگاری در خانواده داشته باشند .

عضو هیات رئیسه پیوند سلولهای بنیادی آسیا و اقیانوسیه ادامه داد : با اینکه طی سالهای اخیر مراکز پیوند متعددی ساخته شده اند ولی به دلیل نبود دهنده سازگار ، بسیاری از بیماران ممکن است جان خود را از دست بدهند.

وی با بیان اینکه بهترین دهنده خواهر و برادر فرد بیمار است تصریح کرد : در سطح بین المللی استفاده از داوطلب سلولهای بنیادی و یا سلولهای بنیادی بند ناف مطرح شد که طی سالهای اخیر ساخته شده و رو به گسترش است که در کشورمان نیز ساخته شده است .

دکتر حمیدیه با اشاره به ازدواج های فامیلی در کشورمان اظهار کرد : هر چند ازدواج های فامیلی باعث بروز بیماریهای ژنتیکی زیاد شده اند ولی از طرفی استفاده از سلولهای بنیادی خویشاوند در این بخش مفید واقع شده است .

وی تصریح کرد : کتابها براساس مراجع غربی نوشته شده بود که در این زمینه اطبا بر اساس گایدلاین ها دهنده اول را خواهر و برادر و  در صورت عدم سازگاری مراجعه به بانکهای پیوند و ... را مد نظر داشتند که طی سالهای اخیر توجه به ازدواج های فامیلی و خویشاوندان بیماران جلب شده است.

عضو هیات رئیسه پیوند سلولهای بنیادی آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه در ازدواج های فامیلی احتمال سازگاری دهنده  از عمه ، خاله ، دایی و عمو علاوه بر خواهر و برادر  فرد بیمار وجود دارد .

وی در پایان با بیان اینکه تاکنون تعداد زیادی از بیماران کشورمان از پدربزرگ ، مادر بزرگ ، عمه ، خاله ، دایی ، عمو و پدر و مادر سازگار استفاده شده است خاطرنشان کرد : در جوامع غربی به دلیل نبود ازدواج های فامیلی چنین اتفاقی نمی افتد ولی در کشور ما تاکنون بیش از 180 نفر از دهنده غیر خواهر و برادر که خویشاوند بودند پیوند انجام شده که نتایج مشابه پیوند از خواهر و برادر بوده و در سطح بین المللی بی نظیر است .


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.