نخعی گفت: بنابراین بخشی از قاچاق این‌ها نباید دور از اطلاع کمپانی‌های صاحب برند باشد و باید عوامل مرتبط با این موضوع پیگیری و مجازات شوند و اینکه بخواهیم از شخص به خصوص نام ببریم غلط است.

عباس نخعی مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصاد کلان  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص قاچاق سیگار و آمار و ارقام آن اظهار داشت: با توجه بررسی‌هایی که در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص قاچاق سیگار صورت گرفته، کمپانی‌های ما در نمایندگی‌های اصلی سیگارمی‌فروشند و برای هرکشوری مطابق با مقررات آن کشور بر چسب‌های هماهنگ با قوانین آن کشور استفاده می‌شود.

وی افزود: بنابراین دو عملیات را در حوزه سیگار شاهد هستیم یکی اینکه برای یافتن مخاطب جدید، سیگارهایی با نام و نشان های غیر مشخصی وارد می‌شود و با ذائقه های مختلف مردم امتحان می‌شود و به سمتی پیش می‌روند که کشور مورد نظر با واردات آن موافقت کند و بدیهی است  که ایران هم در این سال‌ها از این قائده مستثتی نبوده که تنوع برند نیز در کشور به همین دلیل بوده است که یکی از آفات و گرایش‌ها به سیگار است.

نخعی در ادامه در خصوص اینکه همیشه از برخی اسامی مرتبط با قاچاق سیگار نام برده می‌شود، اظهار داشت: بنابراین بخشی از قاچاق این‌ها نباید دور از اطلاع کمپانی‌های صاحب برند باشد و باید عوامل مرتبط با این موضوع پیگیری و مجازات شوند و اینکه بخواهیم از شخص به خصوص نام ببریم غلط است.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه گفت: ستاد در سال 94 تصمیم دارد که برندهایی که در کشور نمایندگی ندارند را تا حد خرده فروشی از فعالیت آن‌ها جلوگیری کند.
 
نخعی در ادامه افزود: متاسفانه در حال حاضر 1200 دکه در تهران داریم که اکثر آنها مطبوعاتی هستند که اساساً نباید سیگار بفروشند و هم ما و هم ستاد کنترل مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت هم به همین ترتیب پیگیر موضوع هستیم تا در سال 94 خورده فروشی‌ سیگار کاهش یابد و برای آن‌ها پروانه کسب خورده فروشی سیگار تدوین شده و غیر از این فرآیند قطعاً در نیمه دوم سال 94 همه این‌ها باید جمع‌آوری شود پس تمرکز ما در درجه اول در خصوص برندهایی است که نمایندگی ندارند مثل مارلبرد و سپس ساماندهی سطح عرضه و مبادی ورودی است.

وی افزود: از 382 میلیون نخ سیگار کشف شده، نزدیک به 70 میلیون نخ در استان هرمزگان بود.

کشف سرشبکه‌ها، بحث اصلی در قاچاق موبایل

نخعی در ادامه در خصوص قاچاق موبایل اظهار داشت: ما یک سیر و روندی تعریف کردیم که به این وسیله شروع به ساماندهی این بازار شده و از ابتدای سال 94 از کلیه واردکنندگان نمایندگی‌های مجاز رو این شماره سریال گوشی را می‌گیریم و شماره سریالی که به گمرک اعلام  شده و شماره سریالی که در سازمان تنظیم مقررات رادیویی است این ها را یک تقاطعی می‌دهیم.
 
وی افزود: ابلاغی به سازمان حمایت و سازمان صنعت، معدن، تجارت استان‌ها برای در حال ارسال است که امیداریم از ابتدای تیرماه بتوانیم تقاطع گیری را برای جمع آوری اقدام کنیم اما به نظر می‌رسد در حوزه موبایل باید بیشتر برای حوزه نرم افزاری اقداماتی جدی صورت گیرد و برنامه های جدی هم در این زمینه داریم.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان در خصوص افراد موثر در قاچاق موبایل اظهار داشت: افرادی هستند که هم در امارات و هم در ایران شناسایی شده اند به هر حال این را قبول کنیم که متاسفانه در بحث قاچاق خصوصا موبایل حاملین ممکن است مجازات شوند و بدیهی است که بحث این است که باید سر شبکه ها را شناسایی کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار