از حدود یک هزار شهر ایران بیش از 950 شهر در معرض خطر زلزله قرار دارند و استان اردبیل نیز از استانهای زلزله خیز کشور است ؛ پس تمهیدات لازم برای پیش بینی وقوع زلزله های احتمالی از ضروریات است.

ضرورت تمهیدات لازم برای پیش بینی وقوع زلزله های احتمالیبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ از حدود یک هزار شهر ایران بیش از 950 شهر در معرض خطر زلزله قرار دارند و استان اردبیل نیز از استانهای زلزله خیز کشور است و به گفته پروفسور بهرام عکاشه موسس شبکه زلزله نگاری ایران، تاکنون 56 گسل مختلف در استان اردبیل و مناطق اطراف آن شناسایی شده است اما چهار گسل مهم به نامهای بزقوش ، در بخش غربی اردبیل ، گسل دشت مغان ، گسل ماسوله در جنوب شرقی استان و گسل رودبار -آستارا درمنطقه نمین 4 گسل مهمی هستند که این استان را با خطر وقوع زلزله های بالای 7 ریشتری مواجه کرده اند.

آخرین زلزله شدیدی که در استان اردبیل روی داد مربوط به 10 اسفند سال 75 بود که برابر آمار رسمی بیش از 760 نفر در آن حادثه جان خود را از دست دادند.

به گفته کارشناسان مقاوم سازی ساختمان ها ، آگاه سازی مردم و آمادگی نیروهای امدادی از عوامل موثر در کاهش ضرر و زیان زلزله است. به نظر می رسد مسئولان به ویژه بعد از وقوع زلزله بم در دی ماه سال 82 توجه جدی تری به این نکات داشته اند و در استان اردبیل نیز تمهیدات مختلفی در این مورد اندیشیده شده است.

علی اسلامی مدیر کل ستاد مدیریت بحران و حوادث غیر مترقبه استان اردبیل از برگزاری منظم جلسات شورای مدیریت بحران استان از سال 85 به این سو در 14 کارگروه تخصصی خبر داد و افزود: این کارگروهها در سطح استان و شهرستانها هر دو ماه یکبار جلسات هماهنگی درون گروهی برگزار می کنند و سالانه دهها مانور امداد و نجات ، ساعت صفر و اسکان اضطراری در استان برگزار می شود.

وی از شناسایی 1500 هکتار بافت فرسوده شهری با 210 هزار نفر جمعیت در شهرهای 18 گانه استان اردبیل خبر داد و گفت از این میزان حدود 990 هکتار از بافت فرسوده در شهر اردبیل واقع شده است.

به گفته اسلامی اگرچه روند نوسازی بافت فرسوده شهری در پنج سال گذشته بصورت پراکنده ادامه داشته است اما پیش بینی می شود با مصوبه هفته گذشته هیات وزیران برای حمایت از نوسازی بافت فرسوده و افزایش سقف وام آن تا 50 میلیون تومان به ازای هر طبقه ، از فصل کاری سال آینده شاهد تحولی چشمگیر در نوسازی این بافت ها باشیم.

و اما افزایش آگاهی های عمومی و آمادگی نیروهای امدادی از دیگر جنبه هایی است که تلفات زلزله را کاهش می دهد.

بهرام غیبی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل از ارایه رایگان آموزشهای کاربردی امداد و نجات به داوطلبان مردمی در مراکز جمعیت هلال احمر استان خبر داد.

وی آموزشهای اسکان اضطراری ، امداد و نجات و آواربرداری و تشکیل تیم های حمایت روانی را از آموزشهای ارایه شده برای امدادرسانی برای بعد از وقوع زلزله عنوان کرد و افزود: ما تمامی تلاش خود را می کنیم تا زمان طلایی کمک به مصدومان حوادثی مانند زلزله به حداقل کاهش یابد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل از سازماندهی 5 هزار و 82 امدادگر در قالب 154 تیم 33 نفره به اضافه سازماندهی 970 امدادگر کاملا زبده در قالب 188 تیم تخصصی برای مقابله با حوادثی مثل زلزله در مناطق مختلف استان خبر داد و گفت از این تعداد 52 تیم تخصصی در روستاهای استان تشکیل شده است.

غیبی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر استان اردبیل از ابتدای سالجاری تاکنون 503 مانور و فراخوان ساعت صفر را بدون اطلاع قبلی در شهرستانهای مختلف استان اجرا کرده است افزود: تمامی خودروها و ست نجاتهای جمعیت هلال احمر استان اردبیل در یک دهه اخیر نوسازی شده اند و از امکانات به روز برخوردارند.

وی ساخت انبارهای امدادی در شهرستانهای مختلف برای افزایش قدرت پشتیبانی و سرعت ارسال محموله های امدادی، تجهیز هلال احمر استان اردبیل به خودروهای نجات با قابلیت حرکت در زیر آب و زمین هایی تا شیب 60 درجه و ایجاد مرکز تربیت نگهداری سگ های تجسسی و زنده یاب را از دستاوردهای ارزشمند جمعیت هلال احمر استان اردبیل در چند سال اخیر عنوان کرد و گفت: بیش از 10 دستگاه دستگاه زنده یاب و بیو رادار در استان وجود دارد که می تواند موقعیت افراد زنده ای را که زیر آوار تا عمق صد متر یا حتی آب گیر افتاده اند را شناسایی کند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل در عین حال با یادآروی بافت کوهستانی منطقه در آینده شاهد ایجاد مرکز امداد هوایی در مرکز استان اردبیل باشیم.

اگرچه فعالیت های زیادی توسط دستگاههای مختلف برای کاهش تلفات زمین لرزه های احتمالی در سطح استان اردبسیل انجام شده است اما هنوز تا رسیدن به شرایط ایده آل راه زیادی دایم که نیاز به همت مضاعف توام با تدبیر مسئولان دارد.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اردبیل ، زلزله ، پیشگیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.