عراقچی در گفتگوی ویژه خبری:

نقض قطعنامه نقض توافق به حساب نمی‌آید/ در این جمع‌بندی هیچ خدشه‌ای به برنامه موشکی ما وارد نخواهد شد/ 4 تا 6 ماه زمان برای رفع تمامی تحریم‌های اقتصادی

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت: یکی از اختلافات ایران و 1+5 همزمانی اجرای تعهدات بود که در نهایت راه حلی که مورد تایید قرار گرفت این است که لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا اجرایی نخواهد شد تا زمانی که ایران تعهدات خود را اجرایی کند.

نقض قطعنامه نقض توافق به حساب نمی‌آید/ عملی شدن لغو تحریم ها در 3 مرحله/ 4 تا 6 ماه زمان برای رفع تمامی تحریم‌های اقتصادیبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،   "سیدعباس عراقچی" عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان در گفتگوی ویژه خبری  امشب  دوشنبه 29 تیرماه گفت: قطعنامه امروز شورای امنیت اولین گام توافق وین است که این خواسته همه اعضا به خصوص جمهوری اسلامی ایران بود.

وی ادامه داد: کشورهای دیگر هم مایل بودند که این اتفاق بیفتد گر چه آمریکایی‌ها زیاد مایل به این اقدام نبودند ولی نظر جمهوری اسلامی ایران بر همین موضوع بود که نهایتاً شورای امنیت قطعنامه ای صادر کند که این قطعنامه زمینه یک جمع بندی اقدام مشترک یا همان توافق وین است و در واقع این اولین تعهد سیاسی اجرای توافق وین است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان ادامه داد: کنگره  آمریکا دو ماه فرصت دارد تا توافق را ارزیابی کند که در صورت رد توافق توسط کنگره اوباما رد توافق را وتو خواهد کرد.

وزیر امور خارجه فردا با حضور در جلسه علنی مجلس توافق را برای طی مراحل قانونی تحویل مجلس شورای اسلامی خواهد داد

عراقچی اضافه کرد: فردا نیز دکتر ظریف با حضور در جلسه علنی ضمن ارائه توضیحات به نمایندگان در خصوص توافق وین این توافق را برای بررسی تقدیم مجلس خواهد کرد که در خصوص روال کار بررسی در مجلس، مجلس شورای اسلامی تصمیم گیرنده خواهد بود. 


وی ادامه داد: زمانی که این توافق در همه کشورهای طرف مذاکره کننده ما مورد تصویب قرار گیرد و انی توافق در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب برسد ما به مرحله بعدی می‌رسیم که اسم آن را روز توافق گذاشتیم و در روز توافق دولت آمریکا اجرای تحریم‌های کنگره را متوقف خواهد کرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت: یکی از اختلافات ایران و 1+5 همزمانی اجرای تعهدات بود که در نهایت راه حلی که مورد تایید قرار گرفت این است که لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا اجرایی نخواهد شد تا زمانی که ایران تعهدات خود را اجرایی کند و پس از آن است که اتحادیه اروپا و آمریکا دستورالعمل‌های مربوط ه در خصوص لغو تحریم‌ها را اجرایی خواهند کرد لذا از الآن تا اجرایی شدن توافق چیزی حدود 4 تا 5 ماه طول خواهد کشید و در همان زمان است که همه تحریم‌های اقتصادی و مالی برداشته خواهد شد.

عراقچی تاکید کرد: تصویب قطعنامه شورای امنیت در امروز گام بسیار مهمی بود که این خود دستاورد بزرگی برای ما است که در اولین گام توافق را تایید می‌کند که متضمن اجرای توافق است.

وی تصریح کرد:قطعنامه شورای امنیت برنامه غنی سازی کشور ما را تایید می‌کند که در تاریخ این شورا بی سابقه است و اهمیت بیشتر این قطعنامه در این است که قطعنامه های قبلی را توقف بی درنگ فعالیت هسته ای کشورمان را مورد تاکید قرار داده بود ملغی می‌کند و این امری بی سابقه است و این اولین باری است که کشوری در ذیل فصل هفتم قرار گرفته و از آن خارج می‌شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به این که این بزرگ‌ترین دستاورد ما در این قطعنامه است گفت: قطعنامه از لحاظ زیادی منحصر به فرد است.

عراقچی با اشاره به قطعنامه هایی که در دوره های گذشته بر علیه جمهوری اسلامی ایران صادر شده بود افزود: در بند 7 مقدماتی مطرح است که می‌گوید این قطعنامه نشان‌دهنده تغییر بنیادین در روابط ایران و شورای امنیت است.
وی با بیان این که این قطعنامه 12 بند مقدماتی و 30 بند اجرایی دارد خاطر نشان کرد: این قطعنامه یک سند ضمیمه دارد که شامل 7 پاراگراف می‌شود از سوی دیگر 10 مورد ذیل ماده 41 مطرح شده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به قطعنامه های گذشته که علیه جمهوری اسلامی ایران صادر شده بود ادامه داد: آخرین بند بخش مقدماتی می‌گوید که تحت ماده 41 موضوع را باید مورد بررسی قرار داد.

در این قطعنامه نقشه راه کاملاً مشخص شده است

عراقچی با اشاره به ماده 41 گفت: موضوع ایران از نظر شورای امنیت تهدید شناخته نمی‌شود .

وی گفت: وجه دیگر این قطعنامه در این است که نقشه راه را کاملاً مشخص کرده است به طوری که این قطعنامه اولین و آخرین قطعنامه ای است که در دوره جدید صادر شده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با تاکید بر این که نقشه راه به صورت مشخص ترسیم شده است خاطر نشان کرد: بعد از گذشت 10 سال این قطعنامه لغو می‌شود.

بعد از 10 سال کل قطعنامه ها لغو خواهد شد

عراقچی افزود: در اولین مرحله بعد از 5 سال تحریم‌های تسلیحاتی و بعد از 8 سال تحریم‌های مربوط به اشاعه و در نهایت پس از ده سال کل قطعنامه ها لغو خواهد شد.

وی با اشاره به این که شورای امنیت فقط یک بار قطعنامه می‌دهد و تکلیف را مشخص می‌کند اظهار داشت: اگر طرفین تعهدات خود را نقض نکنند و همه چیز طبق روال باشد می‌توان به نتیجه رسید.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های قطعنامه این است که برجام را تایید می‌کند و به عنوان زمینه خود قرار می‌دهد.

عراقچی با اشاره به این که قوانین در کشورها به صورت مختلف وضع شده است اضافه کرد: در برخی کشورها مانند ایران قوانین به الزام حقوق داخلی تلقی نمی‌شود.

 در ایران الزاماً مصوبات شورای امنیت را از نظر حقوق داخلی خود لازم‌الاجرا نمی‌دانیم

وی با اشاره به این که در برخی کشورها الزام شورای امنیت الزام حقوق داخلی تلقی نمی‌شود گفت: در ایران الزاماً مصوبات شورای امنیت را از نظر حقوق داخلی خود لازم‌الاجرا نمی‌دانیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به این که نقشه راه کاملاً روشن و مشخص است اظهار داشت: بر اساس این نقشه راه در روزی که توافق اجرایی شود قطعنامه های گذشته همه لغو می‌شود.

عراقچی با اشاره به این که حدود 4 تا 6 ماه دیگر این امر صورت می‌گیرد گفت: 5 سال آینده محدودیت‌های تسلیحاتی لغو خواهد شد.

وی با اشاره به این که بعد از ده سال موضوع پرونده هسته ای ایران خود به خود در شورای امنیت لغو خواهد شد ادامه داد: شورای امنیت زمانی موضوعی را خاتمه می‌دهد که از عبارت کانسیلیشن استفاده شود.

کلیت قطعنامه ذیل فصل 7 به حساب نمی‌آید

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به این که لغو تحریم‌ها پس از تعهدات ایران اجرایی می‌شود که حدود 4 تا 6 ماه زمان لازم دارد گفت:  هنوز 10 پاراگراف از قطعنامه شورای امنیت ذیل فصل 7 است ولی کلیت قطعنامه ذیل فصل 7 به حساب نمی‌آید

عراقچی ادامه داد: طبق ادبیات شورای امنیت بعد از ده سال شاهد خاتمه بررسی موضوع در شورای امنیت خواهیم بود.

وی بیان کرد: اگر آمریکا بعد از ده سال دوباره علاقه‌مند به بررسی موضوع باشد این مسئله دیگری است به طوری که خواسته آن‌ها محسوب می‌شود و بعید می‌دانم که بعد از ده سال آن‌ها بخواهند موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به این که به هیچ قطعنامه دیگری نیاز نداریم خاطر نشان کرد: از همه محققین می‌خواهم به قطعنامه های سال‌های گذشته رجوع کنند و ببینند که چه مسائلی بر ما روا شده است.

عراقچی با اشاره به بند 9 قطعنامه 1929 ادامه داد: در این بند آمده است که تمام فعالیت‌های موشک‌های بال استیکی که قابلیت حمل سلاح هسته ای داشته باشند برای ایران ممنوع است اظهار داشت: این قطعنامه می‌گوید که ایران نباید بر روی موشک‌های بال استیک با قابلیت حمل موشک‌های هسته ای فعالیت کند.

وی با بیان این که ما به هیچ وجه آن قطعنامه ها را قبول نکردیم بیان کرد: طرف مقابل از همه کشورها خواست تا از هر ابزاری استفاده کند تا جلوگیری کند از این که فعالیت ما به صورت موشکی ایران ادامه یابد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به این که این مجوز بسیار خطرناکی بود که شورای امنیت صادر کرد گفت: قطعنامه های گذشته از تحریم به محدودیت تبدیل شدند یعنی ممنوعیت به محدودیت غیر الزام آور تبدیل می‌شود.

عراقچی با بیان این که بین قطعنامه و توافق اختلاف وجود دارد ادامه داد: اگر توافقی را نقض کنیم قطعنامه نقض می‌شود.

وی با اشاره به این که ما هرگز چنین موشک‌هایی نداریم خاطر نشان کرد:  اگر توافق را نقض کنیم قطعنامه نقض می‌شود اما اگر قطعنامه نقض شود توافق نقض نمی‌شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: در بیانیه ای که امروز وزارت امور خارجه صادر کرد: در آن به طور کامل مطرح شده که مواضع جمهوری ایران بسیار صریح است.

عراقچی با بیان این که ما در طول سال‌های گذشته قطعنامه ها را نقض کردیم اظهار داشت: بیانیه امروز وزارت خارجه صریح است که هیچ محدودیت و هیچ تحریمی را چه در گذشته و چه در آینده نمی‌پذیرد.

وی با بیان این که از نظر ما بین توافق و قطعنامه تفاوت وجود دارد گفت: مفاد توافق با مفاد توافق نامه از یکدیگر جدا است به طوری که در بیانیه امروز بر این امر تاکید شده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به موفقیت‌های ایران در منطقه اظهار داشت: اگر آن‌ها بخواهند تحریم تسلیحاتی ایران را برندارند به زیر سؤال می‌روند.

 امنیت ملی خودمان را فدای هیچ چیز دیگری نخواهیم کرد

عراقچی با اشاره به این که آن‌ها تحریم‌های تسلیحاتی را گفته بودند که نمی‌توانند بردارند افزود: ما به صراحت گفتیم امنیت ملی خودمان را فدای هیچ چیز دیگری نخواهیم کرد

 نقض قطعنامه نقض توافق به حساب نمی‌آید

وی با اشاره به این که هر جا لازم باشد اسلحه خواهیم آورد گفت: نقض قطعنامه ، نقض توافق به حساب نمی‌آید و در متن توافق این امر ذکر شده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: ما در بیانیه مان به صراحت تاکید کردیم اگر در رابطه با حفظ امنیت ملی خود و در بحث موشک و تسلیحات لازم بدانیم هر کاری را انجام می‌دهیم.

عراقچی با اشاره به این که در بحث تسلیحاتی برای مدت 5 سال الزام وجود دارد بیان کرد: ما برای حفظ و گسترش توانایی دفاعی و همچنین حفظ استقلال حاکمیت کشور تمام توان خود را به کار می‌گیریم.

وی با اشاره به این که در اولین مرحله بعد از 5 سال تحریم‌های تسلیحاتی لغو خواهد شد ادامه داد: بعد از گذشت 8 سال نیز تحریم‌های مرتبط با اشاعه نیز لغو می‌شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای بیان کرد: در قطعنامه 1929 به طور کامل برای ایران این مسائل ممنوع اعلام شده بود اما این در حالی است که در قطعنامه جدید ممنوعیت به محدودیت تبدیل شده است.

عراقچی با اشاره به این که در قطعنامه های گذشته در سطح وزرای خارجه در شورای امنیت شرکت کردیم ادامه داد: در آن دوران متکی، بنده و ظریف نیز حضور داشتیم به طوری که در آن جلسه مواضع خود را به طور صریح اعلام کردیم.

وی با اشاره به این که ما در آن جلسات سیاست‌هایمان را اعلام کردیم و اظهار داشتیم که موشک‌های ما برای حمل سلاح‌های کشتار جمعی طراحی نشده‌اند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به این که از نظر ما امنیت ملی و حفظ استقلال کشور در اولویت همه امور قرار دارد گفت: بیانیه امروز وزارت امور خارجه صراحت دارد که از نظر ایران توافق و قطعنامه تفاوت دارد.

عراقچی با اشاره به این که بازگشت پذیری یک امر متقابل است ادامه داد: این مسئله هم برای ما و هم برای طرف مقابل وجود دارد به طوری که اگر طرف مقابل در لغو تحریم‌ها وی ا تعهداتی که پذیرفته کوتاهی کند برای ما برگشت پذیری نیز وجود خواهد داشت و به شرایط قبل از توافق برمی گردیم.

وی با بیان این که این امر برای طرف مقابل هم وجود دارد گفت: ساختار و شاکله تحریم اگر فرو بریزد دوباره تحریم‌ها را سر جایش گذاشتن کار آسانی نیست.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: معاون خزانه داری آمریکا شرکت به شرکت رفته به طوری که جریمه و باج داده تا ساختار پیچیده تحریم را بر علیه ما شکل دهد گفت: برگرداندن وضعیت به سابق برای آن‌ها زمان می‌خواهد.

عراقچی با اشاره به این که برخی از کارها زمان بیشتر می‌طلبد اظهار داشت: قطعنامه تمام ماجرا نیست به طوری که در آخرین قسمت متن اصلی آمده که اگر کشوری مدعی شود که طرف مقابل تعهدات خود را نقض کرده باید در کمیسیون مشترک ایران و 1+5 شرکت کند.

وی با اشاره به این که کمیسیون مشترک طبق قوانین 15 روز فرصت دارد اختلافات را بررسی کند بیان کرد: اگر در این فرصت موضوع بررسی نشد در سطح وزرا به بررسی مسائل می‌پردازند و آن‌ها نیز 15 روز فرصت دارند تا مسائل را بررسی کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به این که در نهایت کمیته سه نفره ای از سمت کشور شاکی، متشاکی و بی طرف تشکیل می‌شود به طوری که به مدت حداقل 30 روز این روال ادامه می‌یابد.

 برای مبارزه با تروریسم تسلیحات می‌دهیم و نگران عدول از قطعنامه نیستیم

عراقچی ادامه داد: در بحث تسلیحاتی هر کاری صلاح بدانیم انجام می‌دهیم و قطعنامه را الزام آور نمی‌دانیم بنابراین هر جا که منافع ملی و امنیت ملی کشور ایجاب کند  تسلیحات خریداری می‌کنیم  و برای مبارزه با تروریسم تسلیحات می‌دهیم و نگران عدول از قطعنامه نیستیم.

 اگر کشوری مصمم به بازگشت تحریم‌ها باشد هزینه سیاسی زیادی را پرداخت خواهد کرد

وی ادامه داد: اگر کشوری مصمم باشد که تحریم‌ها برگردد می‌تواند  ولی هزینه سیاسی بسیار سنگینی باید بپردازد چرا که باید همه این مراحل را طی کند و در هر مرحله ای ممکن است با مخالفت بقیه مواجه شود لذا این که کشوری بخواهد به بهانه های واهی توافق را از بین ببرد هزینه‌هایی دارد .

آن چه که باعث می‌شود طرف‌های مقابل به تعهدهای خود پایبند باشند اقتدار و قدرت ایران نه چند برگ کاغذ قطعنامه

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: اگر کشوری اصرار کند تحریم‌ها را برگرداند در خود قطعنامه شورای امنیت آمده که در این صورت ایران اعلام کرده که دیگر به بر جام متعهد نخواهد بود و ما در بیانیه مان که امروز آن را اعلام کردیم که عنوان داشتیم نه تنها به برجام پایبند نخواهیم بود بلکه همکاری‌های خودمان را با آژانس نیز قطع خواهیم کرد لذا اگر کشوری دنبال بهانه جویی‌های واهی باشد باید بداند که هزینه سنگینی در انتظارش خواهد بود و ایران عکس‌العمل شدیدی نشان خواهد داد و آن چه که باعث می‌شود طرف مقابل ما به تعهدات خود پایبند باشد و دنبال بهانه جویی نرود این چند برگه کاغذ قطعنامه نیست بلکه اقتدار و توانایی و قدرت ایران است.

عراقچی تاکید کرد: این اقتدار باعث شد که این توافق صورت گیرد و آن‌ها کوتاه بیایند و قطعنامه های خود را کنار بگذارند و تا زمانی که توانایی‌های منطقه ای و بین‌المللی ما وجود دارد کسی نمی‌تواند این بهانه جویی‌ها را انجام دهد.

وی با بیان این که توافقی که به دست آمده نتیجه چند عامل است اظهار داشت: اولین عامل مقاومت مردم ایران در برابر فشارها، تحریم‌ها و تهدیدها است و این مردم ایران بودند که با قبول همه کاستی‌های ناشی از تحریم و با ایستادگی خود دشمن را از ادامه تحریم‌ها منصرف کردند و آن‌ها با ناامید کردن از این که از طریق تحریم‌های اقتصادی بتوانند به نتیجه برسند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: دومین عامل نقش سربازان، نظامیان، ارتش، سپاه و بسیج بود که با تواناهایی دفاعی و نظامی خودشان و برنامه موشکی ما و تسلیحات ما دشمن را از تهدید نظامی ناامید کردند و زمانی که دشمن نتوانست از طریق تحریم اقتصادی و تحریم نظامی به اهداف خود برسد فهمید که با ملت ایران فقط با زبان احترام و پشت میز مذاکره می‌تواند صحبت کند.

عراقچی ادامه داد: همچنین ما توافق بدست آمده را مدیون رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و هدایت رئیس جمهور بودیم که در طول این دو سال، مذاکرات را هدایت کردند.

توافق به دست آمده یک توافق متوازن است/ در توافق صورت گرفته به خواسته های اصلی خود دست یافتیم

وی با تاکید بر این که این توافق یک توافق متوازن است گفت: این طور نیست که ما به صد درصد خواسته‌هایمان رسیده باشیم کما این که برای طرف مقابل هم همین طور است، صد درصد توافق نه به نفع ماست و نه به نفع آن‌ها ولی ما به خواسته های اصلی و رعایت خطوط قرمزمان رسیدیم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: خواسته های اصلی حفظ عزت، غرور و افتخار ایران است که در یک نبرد سیاسی ده ساله و نبرد اراده‌ها که آن‌ها می‌گفتند ما نباید غنی سازی داشته باشیم و ما می‌گفتیم که این حق ماست دست یافتیم و این نبرد اراده‌ها بالاخره به نفع جمهوری اسلامی ایران تمام شد و این شعار نیست بلکه واقعیت صحنه است.

عراقچی یادآور شد: بنابراین خواسته اول ما تثبیت غنی سازی و حفظ اقتدار خودمان بود که حاصل شد دوم این که برنامه ما به کار خود ادامه خواهد داد و غنی سازی ادامه پیدا خواهد کرد، آب سنگین اراک باقی خواهد ماند و تأسیسات هسته ای ما همه به کار خود ادامه خواهند داد و هیچ چیزی برچیده نخواهد شد بلکه حتی با نشاط بیشتری این برنامه ادامه خواهد داشت و سوم این که تحریم‌ها برداشته خواهد شد لذا خواسته های کلان ما تحقق یافته است.

وی ادامه داد: مواردی که ذکر شد دستاوردهای ما در مذاکرات بود ولی دستاورد طرف مقابل این بود که ایران از این اطمینان حاصل کند که ایران سراغ بمب نخواهد رفت یعنی چیزی که ما از ابتدا خواهان آن بودیم را آن‌ها به عنوان دستاورد خودشان عنوان کردند.

در توافق حاصل شده هیچ خدشه به برنامه موشکی ما وارد نخواهد شد

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد: در توافق صورت گرفته همه خطوط قرمز رهبری رعایت شده و هیچ خدشه ای به برنامه موشکی ما وارد نخواهد شد و هیچ تغیری در سیاست‌های منطقه ای ما ایجاد نخواهد شد.

عراقچی در ادامه در پاسخ به این سؤال که اگر ما برخی از بندهای قطعنامه را اجرا نکنیم چه اتفاقی خواهد افتاد گفت: اگر ما قطعنامه را نقض کنیم این سؤال پیش می‌آید که کدام بکند قطعنامه ؟ در خصوص بندهای موشکی و تسلیحاتی ربطی به توافق ندارد و اگر نقض کنیم قطعنامه را نقض کردیم بنابراین تحریم‌ها نمی‌تواند برگردد تحریم‌ها در صورتی برمی گردد که ما توافق را نقض کنیم و اگر توافق نقض شود سیستم بازگشت پذیری کار می‌کند.

وی ادامه داد: محدودیت در خصوص بحث‌های تسلیحاتی جدید نیست بلکه ده سال است که تحریم تسلیحاتی ما وجود دارد لذا از نظر حقوقی امکان نقض آن وجود دارد ولی از نظر واقعیت‌های میدانی و سیاسی در سال‌های گذشته  با این که می‌دانستند ما تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی را نقض می‌کنیم شورای امنیت کاری نکرد لذا امکان آن در تئوری وجود دارد باید اذعان داشت که آن‌ها به خاطر اقتدار و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران نتوانستند کاری کنند و در آینده هم نخواهند توانست و تا زمانی که این اقتدار وجود دارد آن‌ها موفق به هیچ اقدام خصمانه ای علیه ما نخواهند شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد: ما امنیت و ثبات مان را خودمان تأمین می‌کنیم و تا زمانی که قوی باشیم و انسجام داشته باشیم دشمن هیچ توانایی نخواهد داشت ولا این که قطعنامه های متعددی را علیه ما صادر کند بنابراین آن چه که این جا کلیدی است همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند این است که در بحث هسته ای دچار دودستگی نشویم  انسجام ملی خدشه دار نشود.

در این توافق نقش برجسته ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شده است

عراقچی با بیان این که در این توافق نقش برجسته ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شده اظهار داشت: این موضوع کاملاً بدیهی است برای این که در ارزیابی برنامه های هسته ای کشورها از نظر بین‌المللی قاضی و داور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

وی تصریح کرد: ممکن است در برخی مواقع این قاضی به عدالت رفتار نکند که در مورد ما زیاد اتفاق افتاده است ولی ما هیچ جایگزین دیگری نداریم.

قضاوت‌های آژانس هیچ گاه قضاوت‌های کیفی نخواهد بود

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: طبق توافق باید کسی تایید کند که تعهدها توسط ایران انجام شده یا نشده به طور مثال در طنز قرار است 5 هزار و 60 ماشین به کار خود ادامه دهد و بالاخره یک کسی باید این‌ها را بشمارید و ما کسی را جز آژانس نداریم و نمی‌توانیم جایگزینی برای آن پیدا کنیم اما آن چه که ما تلاش کردیم و در این توافق صورت گرفته است این است که قضاوت نسبت به عملکرد ایران در راستای توافق برجام، قضاوت‌های آژانس هیچ گاه قضاوت‌های کیفی نخواهد بود و همه قضاوت‌ها کمی شده است به طور مثال این که آژانس تعداد ماشین‌ها را بشمارد و آن را اعلام کند یعنی آن جا که راستی آزمایی آژانس برای انجام اقدام ایران ملاک است همه چیز کمی و مکانیکی است.

در روز توافق اروپا و آمریکا رسماً و قانوناً تحریم‌های خود را لغو می‌کنند

عراقچی در ادامه در خصوص روند اجرای توافق در کشورهای طرف مذاکره کننده گفت: آن چه که اتفاق می‌افتد این است که در روز توافق ، اروپا و آمریکا رسماً و قانوناً تحریم‌های خود را لغو می‌کنند ضمن این که شورای امنیت هم امروز تحریم‌های خود را لغو کرده است ولی در عمل تأثیرگذاری این لغو موکول می‌شود به زمانی که ایران تعهدات خود را انجام دهد و آژانس آن‌ها را تایید کند و پس از آن است که تحریم‌های لغو شده اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به مشکل همزمان اجرای تعهدات ایران و طرف‌های مذاکره کننده اظهار داشت: مشکل اینجاست که کارهایی که ما باید انجام دهیم چند وقت طول می‌کشد ولی کاری که باید آن‌ها انجام دهند نهایتاً یک هفته زمان می‌برد لذا این که چگونه می‌توان اجرای تعهدات را همزمان کرد مشکلی بود که راه حلی که برای آن پیدا شد این است که آن‌ها قوانین تحریم‌های خود را لغو کنند ولی اجرای آن را به بعد از اقدامات ایران موکول کنند یعنی زیرساخت‌های تحریم خود را از بین می‌برند قبل از این که ما کاری انجام دهیم ولی اجرای آن موکول می‌شود به زمانی که ایران تعهدات خود را انجام دهد و مورد تایید آژانس قرار گیرد.

اگر آژانس دبه درآورد و طرف مقابل تعهدات خود را نقض کند برای ما بازگشت به شرایط قبل از توافق وجود دارد

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در ادامه اظهار داشت: اگر آژانس دبه درآورد و یا طرف مقابل این کار را انجام دهد و تعهدات خود را نقض کند برای ما بازگشت به شرایط قبل از توافق هم ممکن است و هم از نظر خودمان مشروع و قانونی است.

 اگر طرف مقابل تعهدات خود را نقض کند ایران با توانایی که دارد به وضعیت سابق و حتی فراتر از آن برمی‌گردد و دیگری چیزی جلودار ایران نخواهد بود

عراقچی اظهار داشت: اگر این اتفاق حادث شود ایران هیچ تعهدی نسبت به برجام نخواهد داشت اما این طور نیست که ما دو سال مذاکره کرده باشیم و بعد از دو ، سه ماه آن‌ها بهانه جویی کنند و همه چیز به شرایط قبل برگردد چرا که هیچ عقل سلیمی این را اقتضا نمی‌کند به خصوص این که می‌داند اگر این کار را بکند ایران به وضعیت سابق خود و حتی فراتر از آن برمی گردد و دیگر هیچ چیزی جلودار ایران نخواهد بود.

وی ادامه داد: دستاورد آن‌ها این است که آن‌ها راه های رسیدن ایران به سلاح هسته ای را بسته‌اند لذا آن‌ها به چه علت باید آن را خراب کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در ادامه در خصوص تکلیف بررسی توافق در کشورهای طرف مذاکره کننده گفت: در مورد کنگره تکلیف روشن است و دیروز یا پریروز توافق رسماً به کنگره ارائه شده و کنگره دو ماه وقت دارد که در خصوص آن اعمال نظر کند، اگر در طول این دو ماه توافق را رد کند رئیس جمهور آمریکا ده روز مهلت دارد که آن را وتو کند و اگر وتو کرد و دوباره کنگره 10 روز فرصت دارد که وتو را بشکند و اگر توانست وتو را بشکند نظر خود را مجدداً تکرار می‌کند.

عراقچی ادامه داد: در داخل ایران هم طبق نظر مقام معظم رهبری تصویب توافق باید روند قانونی خود را طی کند و این که این روال چگونه خواهد بود اطلاعی ندارم، طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی توافق فردا توسط وزیر امور خارجه به مجلس ارائه خواهد شد و بقیه کار با مجلس خواهد بود که بخواهد چه روالی را طی کند ممکن است روال تصویب در مجلس صورت بگیرد و ممکن است در شورای عالی امنیت ملی صورت گیرد ولی به هر حال این روال باید طی شود.

کلیت توافق یا باید قبول شود یا رد گردد و امکان رد جزئی از توافق وجود ندارد

وی با بیان این که توافق صورت گرفته یک پکیج است که در کلیت خود یا باید قبول شود یا رد شود گفت: امکان این در مقطع زمانی وجود ندارد که کنگره قسمتی از توافق را اگر نپسندد رد کند که این موضوع در خصوص ما نیز همین طور است لذا کلیت توافق یا باید مورد تایید قرار گیرد یا رد شود.

ما در توافق و قطعنامه کلمه تعلیق نداریم/ دولت آمریکا متعهد شده که اجرای تحریم‌های کنگره را متوقف کند

عراقچی با بیان این که ما در توافق و قطعنامه کلمه تعلیق نداریم گفت: آن چه که داریم لغو است یا توقف، در مورد تحریم‌های شورای امنیت و تحریم‌های اتحادیه اروپا لغو است و در مورد تحریم‌های کنگره آمریکا تحریم‌ها متوقف می‌شود و تحریم‌هایی که ناشی از دستورات اجرایی رئیس جمهور است لغو خواهد شد ولی تحریم‌هایی که کنگره وضع کرده لغو نمی‌شود اما در مقابل رئیس جمهور آمریکا این اخطار قانونی را دارد که اجرای تحریم‌های کنگره را متوقف کند و آن چه که در توافق دولت آمریکا متعهد شده این است که اجرای تحریم‌های کنگره را متوقف کند ضمن این که اختیار رئیس جمهور برای دوره های 120 روزه و 180 روزه است و رئیس جمهور آمریکا طبق توافق متعهد شده که این تحریم‌ها برای دوره ای مربوطه متوقف کند و این کار را ادامه دهد یعنی آن‌ها را اجرایی نخواهد کرد.

هر زمان که کنگره تحریم‌های خود را لغو کرد ما نیز پروتکل الحاقی را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی می‌فرستیم

وی با طرح این سؤال چه زمانی تحریم‌های کنگره رفع می‌شود پاسخ داد: ما گفته‌ایم که برای ما مهم این است که رئیس جمهور آمریکا این تحریم‌ها،یعنی قانون کنگره را اجرا نکند اما هر زمان که کنگره تحریم‌های خودش، خودش لغو کرد آن زمان ما نیز پروتکل الحاقی را به مجلس می‌فرستیم که اگر مجلس خواست آن را تصویب کند لذا در طول این دوره ما فقط پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرایی می‌کنیم بنابراین اصل تناظر که مقام معظم رهبری فرموده‌اند در این جا رعایت می‌شود و وقتی که کنگره تحریم‌های خود را لغو کرد ما نیز پروتکل الحاقی را به مجلس می‌فرستیم که اگر مجلس خواست آن را تصویب کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در ادامه به موضوع پی ان دی اشاره کرد و گفت: PMDمخفف ابعاد احتمالی نظامی است در این خصوص بالای ده سال است که این موضوعات بین ما و آژانس وجود دارد و سعی شده ک این موضوع حل شود ضمن این که طرح‌های مختلفی هم از جمله در زمان آقای لاریجانی ارائه شده که مقداری از آk اجرایی شد اما به طول کامل جواب نداد.

عراقچی با بیان این که  PMD یک سری اتهامات است که نسبت به گذشته برنامه ایران مطرح می‌شود گفت: ما در توافق نسبت به آینده صحبت می‌کنیم ولی  PMDمربوط به گذشته است ضمن این که ما رسماً هیچ گاه PMD را قبول نکردیم بلکه از طرف ما PPR  گفته می‌شود لذا این موضوع مربوط به گذشته است و آژانس از سال 2011 این موضوعات را جمع بندی کرده و آن‌ها را به 12 پرونده مختلف تبدیل کرده است که در هر پرونده یک سری ابهامات نسبت به گذشته وجود دارد و حالا این که این ابهامات از کجا پیدا شده و این که خیلی از آن‌ها جعلی است و دیگران برای درآورده‌اند خیلی مهم نیست اما آن‌ها مدعی هستند که تکلیف این 12 پرونده باید مشخص شود تا بتوان توافق را اجرایی کرد.

وی ادامه داد: برای این موضوع راه حل‌های مختلفی بیان شده و در نهایت آن‌ها عنوان کردند که یک سری دسترسی‌ها را ما به آژانس بدهیم تا آن‌ها از یک سری محل‌ها و افراد بازرسی و بازجویی کنند تا موضوع PMD حل شود و در نهایت آژانس گزارش نهایی خود را بدهد که این راه حل پیشنهادی نهایتاً در تهران مورد قبول واقع نشد و ما اعلام کردیم که دسترسی به دانشمندان و اماکن نظامی خود را نخواهیم داد.

بازدید و بازرسی از اماکن نظامی حتی به صورت مدیریت شده وجود نخواهد داشت

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: یک چارچوبی برای همکاری دو سال پیش بین ایران و آژانس امضا شد و قرار شد که همان ابلاغ شود و در همان چارچوب آژانس بیاید و پرونده های ما حل شود، در دو سال گذشته ما قرار گذاشته بودیم که این پرونده‌ها را یکی پس از دیگری رسیدگی کنیم که اولین پرونده مربوط به پرونده چاشنی‌های انفجاری بود که حل و فصل شد و بعد دو پرونده دیگر را شروع کردیم و در حال حاضر برای این که کار تسریع شود با آژانس قرار گذاشتیم که حاضریم 11 پرونده باقی مانده را یک جا روی میز بگذاریم و آن‌ها را بررسی و حل فصل کنیم که نهایتاً این راه حل مورد قبول آژانس قرار گرفت و قرار است که در طول این بررسی‌ها اگر آژانس مدارکی داشت آن‌ها را ارائه دهد و ما نیز پاسخ‌های لازم را ارائه دهیم و اگر احتیاج به اقدامات بیشتر بین ما و آن‌ها بحث شود و ولی آن چه که به طور مسلم مورد تاکید قرار این است که قرار نیست که بازدید و بازرسی از اماکن نظامی حتی به صورت دسترسی‌های مدیریت شده صورت گیرد.

تصور ما این است که ظرف 3، 4 ماه آینده می‌توان موضوع PMD را حل و فصل کرد

عراقچی با بیان این که ما از اماکن نظامی خودمان مطمئن هستیم و قطعاً نیازی نخواهد بود که از این تأسیسات بازدید صورت گیرد گفت: تصور ما این است که ظرف3،4 ماه آینده موضوع PMD را می‌شود در یک همکاری نزدیک بین ما و آژانس به یک جمع بندی نهایی برسانیم و این موضوع را حل و فصل کنیم.

وی در پایان از صدا و سیما به دلیل بازتاب مذاکرات هسته ای تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۳۰ تير ۱۳۹۴
خدا لعنتتون کنه حالا که مردم امیدوار شدن میگین اگه قبول نکنیم چی میشه ؟
آخرین اخبار