یکی از کارشناسان مسائل سیاسی آمریکای لاتین، پیش‌دستی آمریکا برای برقراری روابط با کشور کوبا را ناشی از ناتوانی کاخ‌سفید در ادامه سیاست تحریم و خصومت علیه مردم و دولت کوبا دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس‌تی‌وی، به اعتقاد برخی از کارشناسان، آمریکا در نهایت مجبور به پذیرش حقوق کوبا و کوتاه‌آمدن در برابر این کشور شده است.

"گلوریا استلا لاریوا،" یکی از کارشناسان مسائل سیاسی آمریکای لاتین، در مصاحبه با شبکه پرس‎تی‌وی ایران در این خصوص با اشاره به 55 سال خصومت آمریکا در حق مردم کوبا گفت: "اکتبر سال گذشته شاهد آن بودیم که 188 کشور عضو سازمان ملل، منهای آمریکا و اسرائیل، [از میان 195 عضو اصلی و ناظر این سازمان] در مجمع عمومی با اشاره به ماهیت شبه‌نسل‌کشی تحریم‌های مالی و تجاری ایالات متحده خواستار تغییر این سیاست شدند."

لاریوا در ادامه افزود: "نمی‌توان در همین بدو امر این مسئله را مطرح کرد که آمریکا با این کار بدنبال احترام به حق حاکمیت کوبا و ارزش نهادن به حقوق این ملت است. پیش‌بینی آن که در آینده چه سرنوشتی در انتظار این رابطه خواهد بود مشکل است."

این کارشناس سیاسیِ اهل «نیومکزیکو» تأکید کرد: "به‌ هر حال، امروز روز بزرگی است. روز بزرگی که آمریکا سرانجام مجبور شد به غرض‌ورزی خود در قراردادن کوبا در لیست کشورهای حامی تروریسم اقرار کند. ما امروز شاهد آن بودیم که "برونو ادواردو رودریگز،" وزیر خارجه کوبا، همزمان با بازگشایی سفارت جدید این کشور در واشینگتن گفت: "ما خواهان پایان اشغال گوانتانامو از سوی آمریکا و پایان بخشیدن به سیاست‌هایی مانند تحریم و سایر اقدامات بی‌ثبات‌کنندۀ کاخ‌سفید هستیم."

خبرنگار پرس‎تی‌وی در پایان این مصاحبه از گلوریا لاریوا می‌پرسد: "در طول ما‌ه‌های آتی، سیاستمداران و دولتمردان دو کشور، راه درازی برای پیمودن مسیر اعتمادسازی و احترام متقابل دارند. در عین حال، به نظر شما باتوجه به سابقه طولانی آمریکا در رفتار با کشورهای جهان از موضع خودبرتربینی، غرور و سلطه‌طلبی، آیا این کشور در روند سیاست‌خارجه خود تجدیدنظر خواهد کرد؟"

لاریوا در مقابل پاسخ می‌دهد: "مردم در اقصی‌ نقاط جهان به اندازۀ کافی با سیاست‌های سلطه‌طلبانه آمریکا در برابر کشورهای مختلف آشنا هستند. کشور کوبا، به‌طور خاص، به‌مدت 55 سال در مقابل شدیدترین تحریم‌ها، اذیت و آزارها، حملات تروریستی آمریکا و همچنین موارد بی‌شماری از عملیات‌ تروریستی بیولوژیک علیه رهبران و شخصیت‌های کوبا بنا به دستور دولتمردان کاخ‌سفید قرار داشتند. بنابراین با پیش‌دستی آمریکا در ترمیم و بهبود روابط سیاسی خود با کوبا، شاهد آن هستیم که آمریکا بدون اینکه بتواند ذره‌ای از کوبا امتیاز بگیرد با اذعان به ارتکاب جنایت علیه مردم به اصلاح رفتار خود با این کشور روی ‌آورده است و درصدد جبران از دست‌رفته‌هاست. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار