رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس:

اهمیت چادر مشکی از فناوری هسته‌ای در جامعه امروز بیشتر است

لاله افتخاری گفت:‌ امروز چادر مشکی برای ما از بحث هسته‌ای مهمتر است و باید از آن دفاع کرد.

اهمیت چادر مشکی از فناوری هسته‌ای در جامعه امروز بیشتر استبه گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان- محمد لطفی‌زاد؛ چادر نه فقط یک پوشش بلکه نماد هویت زن مسلمان است، نمادی که لباس ملی زنان ایران است اما این روزها غیر مسلمانان بیشتر در تهیه پارچه و ارائه طراحهای نوین چادر کوشا هستند تاجایی که دیگر می توان آنها را دایه دلسوزتر از مادر نامید.

در این گزارش علاوه بر نگاهی به مباحث اقتصادی به ابعاد فرهنگی این پوشش ایرانی اسلامی  چون ریشه‌های تاریخی انتخاب چادر مشکی به عنوان رایج برترین نوع حجاب بانوان مومن و انقلابی پرداخته شده است.

انقلاب اسلامی یک رویداد عظیم و تاریخ ساز است که به جهت غلبه جنبه فرهنگی بر سایر ابعاد به طور طبیعی اولین اثر خود را بر فرهنگ جامعه ایرانی و به طور مشخص بر وجه قابل بروز آن یعنی فرهنگ پوشش آحاد جامعه برجای گذاشت.

مردان با پرهیز از استفاده‌ی کروات به عنوان نماد فرهنگ غرب و طاغوت‌گرایی، پایبندی خود را به ارزش‌های انقلاب در نوع پوشش بروز دادند و بانوان مسلمان هم چادر مشکی را برگزیدند. اگرچه تا پیش از این چادر رنگی پوشش خانواده های مذهبی بود و به ندرت از نوع مشکی آن استفاده می شد مگر در مراسم عزا. اما چادر مشکی شاید حین مبارزات بانوان با رژیم طاغوت و در راهپیمایی ها به تدریج جایگاه ویژه‌ی خود را پیدا کرد و پس از پیروزی انقلاب در حرکتی خود جوش تبدیل به گسترده ترین نوع حجاب شد.


 امروزه چادر مشکی نه تنها انتخاب بسیاری از دختران و زنان ایرانی به عنوان پوشش برتر است بلکه شاید بخش جدایی ناپذیر خاطرات کودکی بسیاری از پسران جوان کشورمان نیز باشد، خاطراتی از تصویر چادر به سرکردن مادر هنگام خروج از خانه. البته تصویر بانوان مومنه در چادر فقط در ذهن ایرانیان نیست بطوریکه امروز چادر بعنوان وجه مشخصه زنان ایرانی نزد بسیاری از مردمان جهان شناخته می شود.  

چادر نماد هویت زنان بصیر

لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: امروز چادر مشکی برای ما از بحث هسته‌ای مهمتر است و باید از آن دفاع کرد چرا که اگر فناوری هسته‌ای نشان از پیشرفت اقتصادی ما دارد اما چادر مشکی تبدیل به نماد فرهنگ، هویت، استقلال فکری-سیاسی زنان بصیر و در صحنه شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: این حرف من نیست، حرف یك زن غیر مسلمان غیر ایرانی زرتشتی است كه چادر نماد استقلال زن مسلمان و متعهد ایرانی است. چرا که آنان با همین چادر در مبارزه علیه رژیم طاغوت شرکت کرده و بعضی از آنها در حالی که همین چادر را به سر داشتند، به شهادت رسیدند. پس از آن از دستاوردهای انقلاب دفاع کرده و  فرزندانشان را که به سوی جبهه بدرقه کرده و با همین چادر جنازه آنها  را بعنوان شهید دریافت کردند و در همه این مراحل همین چادر را به سر داشتند.

وی افزود: اکنون ما همه جا با همین چادر مشكی می رویم و خیلی از میهمان های خارجی هم بر خلاف گذشته كه از ما صنایع دستی می خواستند، الان از ما چادر مشكی می خواهند.

خانم افتخاری همچنین مشكی را از نظر روانشناسی رنگ دارای ابهت و شكوه خواند و گفت: در یك دایره سفید می شود نوشت، اما در دایره سیاه نمی شود.


نظر مراجع عظام تقلید درباره چادر:

آیت الله فاضل لنکرانی (ره): سزاوار است خانم‌ها از چادر استفاده کنند چون چادر در کشور اسلامی ایران از مظاهر و شعائر اسلام می‌باشد و با حفظ این شعار سعی کنند بانوان محترم حرکت مورد سئوال را خنثی کنند.

آیت الله صافی گلپایگانی: چادر بهترین پوشش برای خانم‌ها است، چون تمامی مفاتن بدن را می‌پوشاند. خانمهای مسلمان باید آداب و سنن اسلامی را در لباس پوشیدن مراعات کنند و از تجدد گرایی مضر پرهیز کنند.

آیت الله بهجت (ره): چادر حجاب پسندیده است.

آیت الله سیستانی: چادر حجاب بهتر است و سزاوار نیست زنهای مؤمن بدون چادر خارج شوند.

آیت الله مکارم شیرازی: حجاب یکی از قوانین مسلّم اسلام است و اساس آن، پوشاندن بدن و مو‌ها غیر از صورت و دست‌ها تا مچ است ولی بی‌شک، چادر حجاب بر‌تر است.

مقام معظم رهبری هم در سال ۱۳۷۳ در بخشی از سخنرانی خود  و در جمعی از بانوان فرمود: «مردم ما چادر را انتخاب کرده‌اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که حتماً چادر باشد و غیرچادر نباشد. گفتیم که چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است. ولى زنان ما می‌خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آنکه یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست».  

اگرچه چادر لباس ملی است اما متاسفانه پارچه‌اش تولید ملی نیست و هنوز بعد از سال‌ها پارچه چادر مشکی یک جنس وارداتی و ایران بزرگ‌ترین وارد کننده این کالا در جهان محسوب می‌شود. چرا که ایران بزرگ‌ترین مصرف کننده این پارچه در جهان است اما به جای آنکه کشور صادرکننده آن هم باشد سالانه دست کم ۲۰ هزار تن از این پارچه، معادل ۹۸ میلیون دلار را وارد می‌کند! 

۳۳۳ میلیون دلار سود چشم بادامی ها از محجبه بودن زنان ایرانی

 مارک‌های ژاپنی،کره‌ای و چینی در چادرفروشی‌ها  نشان می‌دهد، این چشم بادامی‌ها در صدر صادرکنندگان چادر به کشورمان هستند. جالب اینکه اینان نه مسلمانند که غم حجاب برتر زنان مسلمان را داشته باشند و نه عاشق چشم و ابروی ما! پس چه شده که دغدغه بیشتری در تامین پارچه مورد نیاز چادرهای زنان ایرانی دارند؟ جواب روشن است سود سرشار!

بر اساس گزارش مجلس شورای اسلامی سالانه حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون متر مربع پارچه چادر مشکی در ایران مصرف می‌شود. این درحالیست که میزان تولید آن در داخل کشور ۱ میلیون و ظرفیت واقعی کارخانه‌های تولیدی داخلی (یزدباف، حجاب و کرپ‌ناز) ۳۰ میلیون مترمربع برآورد شده است.

با این حساب بازار ایران با حجمی میان ۶۰ تا ۸۰ میلیون متر مربع و ارزش حدودی ۴۲ میلیون دلار در سال، به پارچه چادر مشکی نیاز دارد. در سال‌های ۸۵ تا ۹۲ نزدیک به ۵۰۵ میلیون مترمربع پارچه چادر مشکی (به طور میانگین ۶۳ میلیون متر مربع در سال) به ارزش تقریبی ۳۳۳ میلیون دلار از کشورهای کره، ژاپن، تایوان، اندونزی و چین وارد بازار ایران شده است. همچنین طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا سالانه نزدیک به ۳۹ میلیون متر مربع چادر مشکی به‌صورت قاچاق وارد بازارهای کشور می‌شود.

رهبر معظم انقلاب با تاکید بر ضرر و زیان واردات برای کشور تاکید کرده‌اند: «امروز فشار واردات، کشور را دارد از پا درمی‌آورد» 
ایشان تاکید کردند: «کاری کنید که محصولات کشور مقهور واردات نشود. این محصولات‌‌ همان محصولاتی است که در این بخشهای مختلف به‌وسیلهٔ جوانهای بااستعداد ما، مردان مؤمن ما، توانای ما، بعضاً نابغهٔ ما دارد به‌وجود می‌آید و تولید می‌شود، باز هم اخبار ناخوشایندی از واردات ناصحیح به کشور شنیده می‌شود».

علیرضا حائری، دبیر انجمن صنایع نساجی کشور با اشاره به رقم ۹۸ میلیون دلاری واردات پارچه چادری گفته است: سود واردات پارچه چادری مشکی مانع تولید آن در کشور می‌شود زیرا در این صورت منافع افرادی به خطر می‌افتد.

نقش دلال‌بازی و دست‌های پشت پرده در اقتصاد چادر

غلامعلی رخصت، تولیدکننده پوشاک گفته است: «هرگاه در ایران بحث تولید چادر مشکی وارد مرحله عملی شده است، مافیای واردات با اقداماتی که انجام داده‌اند، تولید چادر مشکی را زمین زده‌اند».

اهمیت چادر مشکی از فناوری هسته‌ای در جامعه امروز بیشتر است

این درحالیست که به گفته مدیر کل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت «واردات پارچه مشکی با هزینه‌ای حدود هر متر ۱ و نیم تا ۲ دلار تمام می‌شود اما با ۳ تا ۱۰ برابر قیمت در بازار» به فروش می‌رسد.

بر اساس آمارهای رسمی میزان وارادت پارچه چادر مشکی در سال ۱۳۸۶ در مقایسه با سال ۱۳۸۵ نزدیک به دو برابر افزایش پیدا می‌کند. 
 
علت این جهش مصوبه دولت نهم با هدف «دستیابی مصرف‌کنندگان به پارچه چادر مشکی با قیمتی مناسب» است که بر اساس آن حق ورودی این کالا از ۷۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است. اما کاهش تعرفه گمرکی در آن سال و به تبع آن، دوبرابر شدن واردات نتوانست قیمت آن را کاهش داده (نمودار شماره ۲) و با این حساب قیمت نهایی تغییر نکرده و تنها سودی را به حساب صادرکننده و واسطه‌ واردکننده واریز کرده است. این حجم از وارادت در سال ۸۶ درست در زمانی اتفاق می‌افتد که جواز تاسیس کارخانه چادرباف به دلیل عدم امکان واردات ماشین‌آلات تولیدی در همان سال لغو و شرکت نای‌زرین نیز به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به تعلیق تولید می‌شود.
 
اگرچه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری دولت جدیدی بر مسند قدرت تکیه زده است اما بجای واردات مواد اولیه، مواد خام و دستگاه‌های تولیدی که می‌تواند هم به اشتغال‌زایی، هم به تولید و صنعت نساجی و هم آمار صادرات کمک کند، همچنان سیاست‌های وارداتی تداوم دارد.

غلامعلی رخصت، تولیدکننده پوشاک گفته است: «هرگاه در ایران بحث تولید چادر مشکی وارد مرحله عملی شده است، مافیای واردات با اقداماتی که انجام داده‌اند، تولید چادر مشکی را زمین زده‌اند». این درحالیست که به گفته مدیر کل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت «واردات پارچه مشکی با هزینه‌ای حدود هر متر ۱ و نیم تا ۲ دلار تمام می‌شود اما با ۳ تا ۱۰ برابر قیمت در بازار» به فروش می‌رسد.

خیرین نذورات و موقوفات خود را صرف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب کنند

لاله افتخاری در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران گفت: باعث تاسف است که نسبت به مسئله مهم تولید پارچه چادر در داخل کشور بی توجه بودیم و هنوز تولید داخل نتوانسته نیاز داخل را پوشش دهد.

وی افزود: در راستای حل این مشکل پیشنهاد شده نشستی با حضور صنوف مختلف، مسئولان وزارت صنعت معدن و تجارت برای حمایت از تولید برگزار شود و اقداماتی چون اعطای یارانه، میزان تغییر تعرفه واردات، نحوه تنظیم بازار از جمله توان پاسخگویی تولید داخل نسبت به نیاز و مسئله کنترل قیمت چادر در این جلسه بررسی شود.

رئیس کمیسون قرآن و عترت مجلس تاکید کرد: در کنار افزایش تعرفه واردات بایستی کمیت و کیفیت تولید داخل نیز افزایش یابد تا بتواند پاسخگوی نیاز بانوان باشد. 

این نماینده مجلس در پایان پیشنهاد داد: عده ای از خیرین به عنوان نذر و وقف پول خود را در راه عفاف و حجاب صرف کنند.

چادرهایی که حجاب ندارند!

گذشته از اعداد و ارقام اقتصادی و مشکلات تکنولوژیک صنعت نساجی اما موضوع مورد بحث ما فرهنگ مصرف در حمایت از تولید داخل است. خصوصا اینکه بانوان مذهبی که مصرف‌کنندگان اصلی چادر هستند باید نسبت به اجرای اقتصاد مقاومتی در راستای رسیدن به استقلال اقتصادی کشورمان بعنوان ام‌القرای کشورهای اسلامی دغدغه‌مندتر  از هر قشر دیگری باشند و با مصرف تولیدات داخلی در ایجاد شغل و درآمد حلال برای جوانان مسلمان گام بردارند.

چرا که به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در ۱۰ سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ هزار کارگر در صنعت نساجی، بیکار شده‌اند.

اهمیت چادر مشکی از فناوری هسته‌ای در جامعه امروز بیشتر است

از دیگر مباحث فرهنگی در خصوص چادر همان بحث چرایی تولید چادر توسط کشورهای غیر مسلمان است به طوریکه عده‌ای معتقدند این کشورها با ارائه طرح‌های نوین بدنبال ایجاد انحراف در چادر اصیل از طریق عوض کردن مد چادر زنان ایرانی هستند چراکه یکی از ابزارهای تهاجم فرهنگی موضوع ترویج مدهای غربی ناسازگار با فرهنگ جامعه‌ است که دشمن از آن استفاده می‌کند. 

به طوریکه هر روز یکی از چادر‌های ساده، براق، مات، طرح‌دار و… به بازار می‌آید و طی سال‌های گذشته چادر ملی، دانشجویی، خبرنگاری، قجری و جلابیب و غیره نیز خودشان را وارد مدل‌های چادر کرده‌اند.

این درحالیست که تا سال‌ها پیش تنها یک مدل چادر معمولی و در برخی از مناطق چادری با عنوان چادرعربی مرسوم بود در این میان اما برخی از طراحان اسلامی تلاش کردند تا مقنعه‌های بلند و آستین دار را نیز به چادرهای اسلامی اضافه کرده تا پوشش اسلامی و کاملی برای بانوان را به ارمغان بیاورند اما تهاجم فرهنگی در این حوزه هم وارد شده و اخیرا چادر هایی طراحی و در حال ورود به کشور به عنوان مد های جدید چادر است که نه تنها حجاب ندارد بلکه دور از عفاف بانوان ایرانی است که الگوی زندگی خود را حجاب فاطمی در نظر می گیرند.







انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
چادر بعنوان پوشش زن ایرانی از قدیم، نشانه اسارت زن در قفس عقاید جامعه شهوت پرست و متعصب بوده که به نوامیس دیگران رحم نکرده اما با چنگ و دندان از ناموس خود دفاع میکردند و جامعه عقبمانده را به صحنه رقابت در هتک نوامیس یکدیگر تبدیل کرده بود. تبعیض جنسیتی سبب شده تا زن علیرغم توانمندی، دچار خودناباوری و قبول محدودیتها و حقارتها شود. چادر مشکی که بطور خاص از زمان انقلاب بمنظور پوشش رعب اور و تاثیرگذار در تظاهرات انتخاب شد، همچنان ادامه دارد درحالیکه رنگ تیره علاوه بر کراهت، موجب جذب گرما در تابستان و رنج زنان میشود. منطقی است که چادر بعنوان لباس مزاحم و اشغال روب خیابانها، و بدعت چادر در اسلام برای همیشه برچیده ، و لباس زنان دوره پیامبر و دختر و زنانش که چادر نداشتند رایج شود و یا لااقل از رنگ روشن استفاده شود.
Germany
کتایون
۰۹:۲۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
به نظر بنده امر حجاب امری لازم الاجراست اما حجاب بر دو نوع است حجاب ظاهری و حجاب باطنی.در مورد رنگ مشکی باید عرض کنم که این رنگ از رنگ های مکروح میباشد در دین مبین اسلام.برای همین است که در اسلام جایز نیست که برای عذاداری بیش از سه روز رنگ سیاه به تن داشته باشیم.در مورد دیگر هم اینکه بزرگترین وظیفه ی یک بانو بعد از حفظ حجاب با هر رنگی ،تربیت فرزندان صالح و مفید برای جامعه است. در جنوب ایران بانوهای محکم و قوی داریم که با موهای بافته شده با دست خود فرزندانشان را به خاک سپردند در آن زمان از چادر مشکی خبری بود آنها در ابتدا به حجاب دل رسیده بودند نه حجاب سر
به احترام تمام بانوان و مادران سرزمینم مردانه پای حجاب دلشان ایستادند تمام قد می ایستم و بر دستانشان بوسه میزنم.
آخرین اخبار