معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی در خصوص انجام سونوگرافی توسط متخصصین زنان و زایمان گفت: دستورالعمل سونوگرافی همچنان مانند گذشته لازم الاجرا است.

محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انجام سونوگرافی توسط متخصصین زنان و زایمان اظهار کرد: تاکنون تغییری در دستورالعمل سونوگرافی متخصصین زنان و زایمان ایجاد نشده است، همچنان این دستورالعمل‌ مانند گذشته برای متخصصین زنان و زایمان لازم الاجرا است. 

گفتنی است، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دستورالعمل انجام سونوگرافی را در سال 92 به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ کرد.  براساس این بخشنامه، متخصصین غیر پرتوشناسی تنها با رعایت شرایط خاصی قادر خواهند بود، سونوگرافی را که توسط متخصصین زنان و زایمان انجام می‌شود، انجام دهند. 

مشاور وزیر و دبیر شورای آموزش پزشکی و متخصصین کشور نیز در بخشنامه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیان کرده بود، انجام سونوگرافی و اقدامات مشابه آن به وسیله متخصصین غیر رادیولوژیست و در حیطه غیر اصلی بلامانع خواهد بود. 

گفتنی است؛ در این بخشنامه،‌محدوده‌های کاری سونوگرافی مشخص و توسط مراجع ذیربط اعلام شد. یکی از حیطه‌های انجام سونوگرافی،‌استفاده از این روش برای مداخله‌های تشخیصی است علاوه بر آن متخصصان زنان، زایمان به واسطه آموزش و تجربه‌آی که در زمینه انجام سونوگرافی دارند، در این بخشنامه بیشتر واجد انجام سونوگرافی شناخته شده‌اند. هرگونه سیاستی که متخصصین زنان و زایمان و مامایی را از انجام معاینه، تفسیر و گزارش سونوگرافی دور می‌کند، در حقیقت مانع بهترین مراقبت از بیمار می‌شود، هرگونه ممانعتی در این زمینه می‌تواند، هزینه خدمات سونوگرافی را برای بیماران افزایش دهد و در نهایت شانس درمان بیماران به خصوص بیمارانی که به اقدامات اورژانسی نیاز دارند، کاهش پیدا می‌کند. 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.