در حالی پس از توافق هسته‌ای تردد سرمایه گذاران خارجی به کشور ما زیاد شده است که تلویزیون آلمان از نیت شوم غربی‌ها از این مراودات پرده برداشت و تحمیل کالاهای مصرفی غربی به ایران را هدف این ترددهای تجاری اعلام کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تسنیم، شبکه اول تلویزیون دولتی آلمان، «آ.اِر.دِ.» با اشاره به اینکه مردم ایران به‌عنوان یک کشور برخوردار از منابع درآمدی حاصل از صادرات نفت و گاز امیدوارند تا پس از پایان تحریم‌ها مصرف کننده کالاهای غربی باشند، گزارش داد: در همین ارتباط اتاق بازرگانی و صنایع آلمان نیز ابراز امیدواری کرده است تا حجم صادرات آلمان به ایران ظرف چهار سال به ده میلیارد یورو افزایش یابد.
ناتالی امیری، خبرنگار ایرانی الاصل آ.اِر.دِ. در تهران در ادامه این گزارش گفت: با وجود توافق هسته‌ای و منافع زیاد اقتصادی همکاری با ایران اما همچنان نزدیکی محتاطانه‌ای میان طرفهای تجاری غربی و ایرانی مشاهده می‌شود. هرچند در چمدان‌های هیئت اقتصادی آلمانی به ایران به‌سرپرستی وزیر اقتصاد و انرژی آلمان که چند روز پیش انجام شد، هیچ قراردادی نبود اما زیگمار گابریل که همزمان معاون صدراعظم آلمان نیز هست سیگنال‌هایی از تشکیل یک رنسانس جدید در روابط اقتصادی میان دو کشور ایران و آلمان را از خود منتشر کرد.
بورکهارد ویمِر، مدیرعامل شرکت شیمیایی «بِ.آ.اس.اف.» آلمان در گفتگو با آ.اِر.دِ. گفت: ما پیش از سفر به ایران نیز شنیده بودیم که باید خوشبین باشیم. چون اگر خوشبین باشیم، مطمئنم که چیزهای خوبی به دست خواهیم آورد.
رامین سنایی، مدیرعامل شرکت ساختمانی «تیراژ» نیز که به‌رغم تحریم‌ها همچنان شرکت ساختمانی خود در ایران را سرپا نگاه داشته است به ناتالی امیری گفت: در این زمانه، یک فعالیت تجاری را در ایران شروع کردن، کار سخت و دشواری است.
سنایی در آلمان بزرگ شده، صاحب یک شرکت خانوادگی است که ده سال پیش به ایران بازگشت و مسئولیت شرکت پدری‌اش را به‌عهده گرفت. شرکت خانوادگی او در حوزه زیرساخت‌ها از جمله پل‌سازی و ساخت بزرگراه و نیز حوزه‌های نفت و گاز فعالیت دارد. در زمانی که غربی‌ها دیگر با ایران مناسبات اقتصادی نداشتند وی مجبور بود اجناس و کالاهای مورد نیاز مجموعه اقتصادی‌اش را از چین خریداری کند.
رامین سنایی در ادامه افزود: این کشور تشنه دانش فنی، فناوری، ماشین آلات خوب و باکیفیت و عادی سازی مناسبات تجاری است. طبیعی است که ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین بازارهای مصرف در منطقه خاورمیانه برای کشورهای غربی به‌ویژه آلمان نیز بازار بسیار جالب توجهی است.
این جذابیت البته یک‌طرفه نیست و حتی رئیس جمهور ایران نیز در دیدار اخیر خود با وزیر اقتصاد آلمان به آن اشاره و سفر اخیر هیئت آلمانی را مثبت ارزیابی کرد. گابریل در طول سفر خود به تهران گفته بود که مذاکرات جدی و حساسی حتی در ارتباط با موضوعات مسئله‌دار ایران از جمله در زمینه حقوق بشر و سایر موارد با مقامات ایرانی داشته است. وی ابراز امیدواری کرده بود که تصمیمات درستی در این موارد گرفته شود که در این صورت آلمان نیز در این میان با آغوش باز با ایران همکاری خواهد کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۲:۴۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
هرچی باشه جنسهای اروپایی بهتر از آشغالهای چینیه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۲۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۴
بَده از کالای باکیفیت استفاده کنیم؟
بَده دانش کیفی ساخت محصولات را بالا ببریم؟
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۷:۴۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
فقط یه احمق دوبار تو یک چاه میافته.
بیاین مواظب باشیم و اشتباهات تاریخی رو تکرار نکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
مصرف کالاهای غربی خیلی وحشتناکه اما مصرف اشغال های چین لابد ثواب داره.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۴:۰۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
فقط تولیدات داخلی... دولتهای ایران فقط تولیدات داخلی...