جمعیت زنبورها در خوزستان به علت وقوع پدیده خشکسالی و مهاجرت آن‌ها به شدت کاهش یافت.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز : رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی خوزستان به تبعات خشکسالی در استان اشاره کرد و گفت: کاهش منابع غذایی و پوشش گیاهی یکی از عوامل کاهش تولید عسل می باشد.

بهمن جوشن اظهار داشت: اختلال در تغذیه باعث کاهش پروتئین بدن و فقر غذایی می گردد و این مسئله آن ها را مستعد ابتلا به بیماری ها می کند.

وی از آسیب هایی خشکسالی برای زنبورهای خوزستان به پدیده کاهش جمعیت یا 'سندروم CCE' اشاره و خاطر نشان کرد: این سندروم که در دنیا مطرح است شامل مجموعه عواملی است که باعث بروز تنش و استرس در زنبورها شده و در نتیجه آن زنبورها از کندوها مهاجرت می کنند.

جوشن از دیگر تبعات خشکسالی را وقوع پدیده ریزگردها در خوزستان دانست و اذعان داشت: طوفان های گرد و غبار نیز جمعیت و فعالیت زنبورها و در نتیجه تولید عسل را کاهش می دهد.

این مقام مسئول خوزستان را یکی از 10 استان برتر کشور در تولید عسل و پرورش زنبور اعلام کرد و گفت: پایش های دوسال گذشته (در فصول بهار و پاییز) نشان می دهد که بیماری در زنبورهای خوزستان کمتر از حد استاندارد است و به عبارتی خوزستان جزو استان های پاک است.

بهمن جوشن افزود: زنبورستان های خوزستان در سال 93 به نسبت سال 92 ، 12 درصد و تولید عسل این استان نیز در همین زمان 39 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: مشکل زنبورهای خوزستان بیماری و تلفات در کندوها نیست بلکه کاهش جمعیت و مهاجرت آنها به دلیل خشکسالی است که در شهرهای شمالی خوزستان مانند مسجدسلیمان، باغملک، ایذه و هفتکل اتفاق افتاده است.

گفتنی است زنبوردارها در دو بخش بومی و غیربومی در استان فعالیت می کنند و در خوزستان 2 هزار و 316 زنبورستان با 210 هزار کندوی بومی وجود دارد و در سال گذشته 1 هزار و 595 تن عسل در خوزستان تولید شد.

انتهای پیام/ ا


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.