به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "غلامرضا پورحیدری" رئیس انجمن علمی مدیریت بحران ایران و "احمد صادقی" رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفتوگوی ویژه خبری امشب شنبه دهم مرداد ماه به بررسی موضوع مدیریت بحران یا بحران مدیریت در کشور پرداختند.
*** مدیریت حوادث از محورهای سه گانه توسعه پایدار است
غلامرضا پورحیدری رئیس انجمن علمی مدیریت بحران ایران در ابتدای این برنامه اظهار داشت: در بحث توسعه پایدار سه محور مطرح میشود که یکی از آنها بحث عدالت اجتماعی و مسائل انسانی، بحث دیگر پویایی اقتصاد و مسائل اقتصادی و محور بعدی مسائل محیط زیست و مدیریت حوادث است که بحث مسائل محیط زیستی و مدیریت حوادث به تنهایی اگر شرایط خاصی پیش آید، میتوان آن دو محور دیگر را دچار ضایعه و خسارت کند.
وی با بیان این که دیگر امروز در دنیا از مدیریت بحران نامی برده نمیشود، گفت: امروزه از مدیریت ریسک و مدیریت خطر نام صحبت میشود به این معنی که ما خطرها را شناسایی، رصد، تحلیل و اولویت بندی کنیم و بعد شروع به پیگیری کنیم.
*** در صورت بروز زلزله در تهران هیچ نوع سیستم هشدار دهنده برای اطلاع عموم وجود ندارد
رئیس انجمن علمی مدیریت بحران ایران در بخش دیگری از اظهارات خود درباره این که اگر در تهران زلزلهای اتفاق بیفتد، سیستمهای هشدار دهنده برای هشدار به مردم وجود دارد یا خیر افزود: به لحاظ علمی هیچ نوع سیستم هشدار دهنده به جز رسانه ملی برای عموم مردم وجود ندارد.
در بخش دیگری از گفتوگوی ویژه خبری امشب احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز با بیان این که هر مدیر بحرانی مراحل چهارگانه مدیریت بحران را در دستور کار خود دارد، گفت: این چهار مرحله شامل، مباحث پیشگیرانه، پیش بینی مخاطرات، رصد مخاطرات، آمادگی برای مخاطرات و مقابل با آن و حتی بازسازی و بازتوانی است که این موضوعات در یک پکیج کلی قرار میگیرند.
*** متأسفانه در کشور به بحث مدیریت ریسک نپرداختیم
وی اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما خیلی به بحث مقابله پرداختیم به این معنی که ما خود را قوی کردیم تا اگر اتفاقی بیفتد بتوانیم خوب ورود کنیم و به مدیریت ریسک نپرداختیم.
صادقی یکی از پروژههای مهم صورت گرفته را بحث مناسبات هشدارشناسی سریع زلزله دانست و عنوان کرد: زلزله قابل پیش بینی نیست؛ لذا زمانی که گسلی که فعلاً میشود، دارای دو موج اولیه و ثانویه است.
وی با بیان این که موج اولیه مخرب نیست، افزود: موج ثانویه دارای مخاطرات بسیار بدی است.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به این که سامانه سریع هشدار زلزله در قدم اول باید داشته باشیم، ادامه داد: قانون مدیریت بحران به خوبی اجرا نشده است.
صادقی با بیان این که این قانون نقصهای جدی دارد، ادامه داد: تعریف مدیریت بحران تا بحث خودباوری باید پیش برود.
*** مدیریت بحران به مدیریت حوادث غیرمترقبه تبدیل شده است
وی با اشاره به این که بحث مدیریت بحران به مدیریت حوادث غیرمترقبه تبدیل شده است، اظهار داشت: لایحه جدید ساختاری توانمند ندارد.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اشکالات لایحه جدید گفت: متأسفانه سازمانی که قدرت مدیریت بحران کشور را داشته باشد، نداریم؛ به طوری که در حد معاونت وزیر تنزل پیدا کرده است.
صادقی با اشاره به اینکه بحرانهای بزرگ را باید با حضور موثر نیروهای انتظامی داشته باشیم، اظهار داشت: متأسفانه حضور نیروهای مسلح در این رابطه کمرنگ است.
*** ضرورت افزایش همافزایی میان دستگاههای مربوطه
وی با تأکید بر این که متأسفانه ساختارهای موازی داریم، گفت: باید همافزایی میان دستگاههای مربوطه ایجاد شود.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: باید سازمان مقتدری باشد تا بتواند بحرانهای کشور را مدیریت کند.
*** وحدت سازمانی از الزامات مدیریت بحران است
صادقی با تأکید بر این که وحدت سازمانی از الزامات مدیریت بحران است، ادامه داد: هرجا که بحث مبانی علمی و پشتوانه دانشگاهی بوده به آن اعتماد کردیم و جواب لازم را به دست آوردیم.
پورحیدری با اشاره به قانون مدیریت بحران کشور اظهار داشت: جلسهای در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس مجلس و وزیر علوم برگزار شد، به طوری که در آن جلسه بنده مطرح کردم که اگر به صورت جدی به حال موضوع فکری نشود، ایران به عبرتی برای کل دنیا تبدیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه حاکمیت باید این بحث را به طور جدی دنبال کند، خاطرنشان کرد: متأسفانه در سیاستهای کلی نظام لایحههای خوبی را از سوی دولت و مجلس شاهد نبودیم.
*** ضرورت هماهنگی حوزههای مختلف در جامعیت بخشیدن به قانون
رئیس انجمن علمی مدیریت بحران ایران گفت: قانون باید جامعیت بدهد و حوزههای مختلف را با یکدیگر هماهنگ سازد اما متأسفانه در این امر ضعف داریم.
*** متولی متناسب با مدیریت بحران در کشور نداریم
پورحیدری ادامه داد: در کشور بحث مدیریت بحران متولی متناسب با حجمش ندارد و این مسئله بزرگترین اشکال کشور به حساب میآید.
وی با اشاره به این که لایحه جدید نسبت به قانون قبلی عقبگرد دارد، گفت: این موضوع از نظر جایگاه نیز تنزل پیدا کرده است.
رئیس انجمن علمی مدیریت بحران ایران با تأکید بر این که سیاستهای کلی نظام باید در چارچوب قانون اجرا شود، بیان کرد: این قانون خودقفل است و به هیچ وجه کارایی ندارد. بنابراین این مسئله بزرگترین ضعف قانون جدید به حساب میآید.
پورحیدری گفت: سازمانها باید به صورت یکپارچه و یکدست عمل کنند، بنابراین باید زیر نظر یک فرماندهی باشند.
امیر خجسته رئیس کمیسیون شورا و امورها داخلی مجلس طی گفتوگوی زنده تلفنی گفت: دولت از مجلس یک سال درخواست کرد که اجازه دهد کار معمولیشان را انجام دهند، بنابراین لایحهای به مجلس داد که تحت عنوان لایحه سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه بود.
وی با اشاره به اینکه این لایحه دارای ابهامات زیادی است، ادامه داد: این لایحه با عجله اجرایی شد، به طوری که در اردیبهشت به مجلس تقدیم شد و در تیر ماه به دست کمیسیون شوراها رسید، لذا کمیتهای با حضور تمام وزراتخانههای مربوطه برگزار شد تا خارج از نوبت به صورت فوری این مضووع بررسی شود.
*** بودجه حوادث غیرمترقبه باید در اختیار وزارت کشور باشد
رئیس کمیسیون شورا و امورها داخلی مجلس با اشاره به این که این مسئله باید خارج از نوبت رسیدگی شود، ادامه داد: بحث مدیریت ریسک، پیشگیری، بازدارندگی و بودجه حوادث مترقبه باید در اختیار وزارت کشور باشد، این در حالی است که بودجه در اختیار نهاد ریاست جمهوری است.
انتهای پیام/