50 الی 60 درصد تجهیزات صنعت برق با عمر متوسط 40 سال به پایان زندگی خود نزدیک می شوند و به دنبال راه خروج است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در روزهای گرم تابستان علاوه بر نگرانی برای کمبود آب، قطع برق و خاموشی ها نیز باعث آزرده شدن هموطنان می شود، خاموشی هایی که یا به صورت برنامه ریزی شده است و یا به دنبال حادثه ای پیش بینی نشده، صورت میگیرد.

در این میان عدم مصرف درست برق نیز به این مسئله دامن زده و نه تنها موجب فشار یک باره به شبکه سراسری برق می شود بلکه آسیب رسانی به وسایل الکتریکی منازل، صنایع و نهایتا نارضایتی مصرف کنندگان را به دنبال دارد.

البته در کنار سومصرف برق، عدم به روزرسانی تجهیزات سیستم برق مزید بر علت خاموشی ها شده ،تجهیزاتی که عمر برخی از آنها از 40 سال نیز گذشته و وارد پنجمین دهه از عمر پربرکت خود شده اند که به همین دلیل زیر گرمای طاقت فرسای تابستان و فشار برق کمر خم می کنند و باعث خاموشی می شوند.

برای نمونه کلان شهر تهران را انتخاب و با مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران در خصوص عمر تجهیزات برق پایتخت گفتگو کردیم. 

سید زمان حسینی مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با آگاهی از عمر تجهیزات قبل از شروع تابستان اقداماتی از جمله سرویس، نگهداری، تعمیر و توسعه برای پیش‌گیری از خاموشی‌ها برای شبکه‌های انتقال، نیروگاه‌ها، شبکه‌های فوق توزیع و شبکه‌های توزیع صورت گرفته بود تا تابستان امسال را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

وی دلایل خاموشی های پراکنده پایتخت را فرسودگی تجهیزات اعلام کرد و گفت: با فرسودگی تجهیزات مقدار کارایی آنها کاهش می‌یابد و در سیستم کلی ما خلل وارد می‌کند، بر همین اساس علی رغم مشکلات اقتصادی صنعت برق، ما به دنبال نوسازی این تجهیزات هستیم.

حسینی در ادامه افزود: نوسازی تجهیزات بر اساس اولویت‌بندی در حال تکمیل است اما این پروسه با توجه به مشکلات اقتصادی نیازمند زمان طولانی است.

وی بیان داشت: متوسط عمر تجهیزات ما 40 سال است که با عمر مفید دستگاه‌ها برابری میکند بنابراین 50 الی 60 درصد این تجهیزات نیازمند بازسازی یا تعویض هستند.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران اظهار داشت: پیک مصرف ما در تابستان 9 هزار مگاوات است که از این میزان، خاموشی‌ها به 20 الی 30 مگاوات می‌رسد که این عدد در مقایسه با میزان مصرف در پیک اندک است.

با توجه به اهمیت تجهیزات در کیفیت ارائه خدمات به مشترکین امیدواریم با اختصاص منابع مالی مربوطه و قرارگیری آن در اولویت های بالاتر شاهد جایگزینی مناسب در زمان قابل قبول باشیم چرا که تعویض آنها در دراز مدت آسیب خود را از یک سو به شبکه سراسری و از سوی دیگر به منازل و صنایع به عنوان مصرف کننده خواهد زد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار