ما در همه زمینه‌ها کتاب‌های گسترده‌ای داریم ولی متاسفانه در حوزه سرمایه فرهنگی همیشه فقر ادبیات موضوعی به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  جلسه رونمایی از کتاب «الگوی ارتقاء سرمایه فرهنگی در ایران» با حضور سید صالحی امیری ریاست کتابخانه ملی، رزیتا سپهرنیا نویسنده، علیرضا مختارپور رییس نهاد کتابخانه‌ها، پروفسور باقر ساروخانی جامعه‌شناس روز سه‌شنبه سیزده مرداد برگزار شد.

علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص همکاری با صالحی امیری گفت: در طول همکاری با صالحی امیری به سه ویژگی از وی دست پیدا کردیم. اول تدین شخص است که هر کس با وی ارتباط دارد این را اعتراف می‌کند. دوم کرامت‌های اخلاقی و اهل ادب و احترام بودن اوست و سوم تفکر محور بودن و اندیشه‌ورزی در سطوح مختلف است.

وی در خصوص این کتاب عنوان کرد: کتاب «الگوی ارتقاء سرمایه فرهنگی در ایران»  مدیران و صاحبنظران را دسته‌بندی می‌کنند. دسته اول کسانی هستند که همواره برای پیشبرد کارهای خود از سرمایه نظام استفاده می‌کنند ولی چیزی به آن نمی‌افزایند. دسته دوم کسانی که چیزی از سرمایه‌های فرهنگی استفاده می‌کنند ولی چیزی از آن نمی‌کاهند و دسته آخر کسانی هستند که سرمایه‌ فرهنگی کشور را افزایش می‌دهند و خود به نوعی سرمایه‌اند.

رزیتا سپهرنیا نویسنده مشترک کتاب «الگوی ارتقاء سرمایه فرهنگی در ایران»  در خصوص فعالیت خود با صالحی امیری اظهار داشت: ما در همه زمینه‌ها کتاب‌های گسترده‌ای داریم ولی متاسفانه در حوزه سرمایه فرهنگی همیشه فقر ادبیات موضوعی به چشم می‌خورد و من به عنوان دغدغه‌ دانشجویی در خودم این حس را داشتم که قلم ابتدایی را در حوزه بردارم به همین دلیل با سید رضا صالحی امیری فعالیت در این حوزه را شروع کردم این کار، کار نهایی ما نخواهد بود زیرا که می‌دانیم فقر ادبیاتی وجود دارد به عبارتی شاید ما یک جوانه جدیدی در کشتزار فرهنگی وارد کردیم.

 وی افزود: این کتاب یک مجموعه از مقالات و مفاهیم مرتبط با سرمایه فرهنگی است به نوعی که بتوان خواننده را در وادی اولیه حوزه سرمایه فرهنگی قرار بدهد.

سپهرنیا در ادامه گفت: نگاه ما شاخص‌های اولیه بود به نوعی که شاخص‌های سرمایه فرهنگی را بشناسیم و بدانیم چگونه می‌توان در این راستا قدم برداشت و آن را ارتقا داد.

محمدسرشار از فعالان حوزه فرهنگی و اجتماعی کشورمان در این‌باره گفت: یکی از نکته‌های مهم آقای صالحی امیری عملکرد کردن به حرفهاست با توجه به عنوان کتاب یکی از کارهای موفق وی همین کتاب است. به دو طریق: در وهله اول تربیت انسانی و آموزش منابع انسانی است در این زمینه افرادی را از جاهای مختلف باید آموزش داد تا بتوان در جبهه ادبیات قلم بزنند و جلو بروند دوم کمک به تدوین علمی در این زمینه است.

سرشار با توصیف کوتاهی از کتاب گفت: کتاب در 5 فصل تدوین شده فصل اول به مفهوم‌شناسی سرمایه فرهنگی در حدود 81 صفحه می‌پردازد. فصل دوم به شناسایی شاخص‌های سرمایه فرهنگی را در 34 صفحه در دستور کار قرار داده است. فصل سوم در 30 صفحه آسیب‌شناسی سرمایه فرهنگی در ایران را بیان می‌کند. فصل چهارم در 84 صفحه و فصل راه‌کارهای برون‌رفت چالش در حوزه سرمایه فرهنگی در ایران را در 27 صفحه بیان می‌کند.

وی ادامه داد: در یکی از فصل‌های کتاب به 5 آسیب جدی «فقدان اطلاعات در حوزه سیاسی فرهنگی»،« فقدان نقشه راه سرمایه فرهنگی»، «اختلالاتی که این فقدان‌ها را در حوزه فرهنگی ایجاد کرده»، «کاهش فرهنگ گردشگری»،‌ »نتیجه ناکارآمدی نظام آموزش کشور» اشاره شده است. 

پرفسور باقر ساروخانی در مورد این اثر گفت: امروز روز تولد یک اثر هنرمند در یک خانواده فرهنگی است. ما فرهنگ را شاخص عظیم توسعه می‌دانیم زیرا فرهنگ اصلی توسعه‌ای بنیادین و پایدار تولید می‌کند. فرهنگ زیربنای تمدن است تمدن را نمی‌توانیم بدون فرهنگ تعریف کنیم و سرمایه فرهنگی در همه جای جامعه باید وجود داشته باشد. 

در پایان جلسه سید رضا صالحی امیری ریاست کتابخانه ملی از اصحاب معرفت و فرهنگ و فضلیت قدردانی کرد و سپس نماهنگی با توضیحات تمام فصول کتاب برای حضار نمایش داده شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار