ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، نخستین مقام سیاسی عربی است که پس از جمع بندی مذاکرات هسته ای به ایران آمده و قرار است دیدارهای مهمی در کشورمان داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سفر امروز ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه به ایران، نخستین سفر یک مقام سیاسی عرب به ایران پس از جمع بندی مذاکرات هسته ای در وین است.

این سفر، به ویژه از آن رو که قرار است معلم با مقامات رده بالای سیاسی کشورمان و نیز مقامات سیاسی روسیه دیدارهای جداگانه و مشترک داشت باشد، در این برهه زمانی بسیار مهم قلمداد می شود.


سوریه در حال حاضر، دست به گریبان معضلی است که بدخواهان این کشور در صحنه بین المللی به مدد تروریست ها برای آن به وجود آورده اند.

قریب به سه سال است که سوریه بی جهت در آتش تروریسم سازمان یافته و بحران های براندازانه می سوزد و تاکنون، همه تلاش ها برای حل بحران این کشور، به سبب کارشکنی های فراوان دشمنان ملت سوریه با شکست مواجه شده است زیرا پیش فرض دشمنان سوریه، کنار رفتن بشار اسد رییس جمهور این کشور از گردونه قدرت و جایگزینی فردی با مواضع نزدیک به استکبار جهانی و زورگویان منطقه ای و جهانی است.

با این حال، غالب مردم سوریه بارها و بارها حمایت قاطع خود را از رییس جمهور فعلی خود اعلام کرده اند و در آخرین انتخاباتی هم که سال گذشته در سوریه برگزار شد، مجدداً اسد را به عنوان رییس جمهور برگزیدند.

با این حال، مردم سوریه هرگز با آن حمایتی که از اعراب منطقه انتظار داشتند روبرو نشدند و سوریه همچنان در سکوت عرب ها در آتش فتنه داخلی و خارجی می سوزد. با این همه جمهوری اسلامی ایران، از روز نخست، سوریه را متحد استراتژیک خود معرفی کرد و العام نمود که با سوریه، منافع مشترک راهبردی دارد.

ایران بر اساس همین رویکرد، رسماً از بشار حمایت کرد و بر این نکته تصریح نمود که اجرای هر گونه راهکار برون رفت از بحران سیاسی در سوریه باید با حضور اسد در چرخه قدرت این کشور صورت گیرد.

جمهوری اسلامی ایران، مهم ترین و اصلی ترین حامی سوریه لقب گرفته و تاکنون تمام تلاش خود را برای برقراری امنیت و صلح پایدار در این کشور به کار بسته است. در عین حال، در عرصه مذاکرات هسته ای نیز بارها تأکید کرده که خروجی مطلوب این مذاکرات برای استقرار وضعیت باثبات امنیت در منطقه خاورمیانه قطعاً موثر خواهد بود.

بی تردید از آن رو که سوریه نیز یکی از کشورهای منطقه خاورمیانه است، نتیجه مطلوب مذاکرات هسته ای میان ایران و 5+1 می تواند برای این کشور نیز حائز اهمیت باشد. به نظر می رسد از رهگذر این نتیجه خوب، سوریه می تواند به وضعیت باثبات تری برسد.

به همین دلیل، مقامات بلندپایه سوری، نخستین مقامات سیاسی عرب هستند که پس از جمع بندی مذاکرات هسته ای در وین بین ایران و 5+1 به تهران آمده است. طبق اخبار رسیده، وی در رأس هیأتی بلندپایه مسافر ایران شده و قرار است علاوه بر مقامات کشورمان با مقامات سیاسی روسیه نیز دیدار و رایزنی داشته باشد.

به نظر می رسد دیدارهایی که در سفر ولید معلم به ایران برای وی برنامه ریزی شده، به طور ویژه بر موضوع راهبردی حل و فصل بحران سیاسی در این کشور با مشارکت ایران و روسیه متمرکز خواهند شد.

گذار سوریه از بحران در سایه توافق هسته ای

ایران و روسیه، دو کشوری هستند که از ابتدای امر با ایجاد بحران سیاسی در سوریه و درگیر شدن این کشور با تروریسم و توطئه براندازی مخالف بودند و ضمن حمایت رسمی از بشار اسد، وی را بخشی از فرایند حل بحران در سوریه دانستند.

ایران و روسیه همچنین بر این نکته تأکید کردند که هر گونه حل بحران در سوریه باید با مشارکت مردم این کشور و با حضور همه گروه های سیاسی در این کشور و بر اساس ارای عمومی عملی کردد و بیگانگان باید به هر گونه دخالت در امور داخلی این کشور پرهیز کنند.

بدین ترتیب، می توان موضع ایران و روسیه را در قبال سوریه و تحولات این کشور، کاملاً نزدیک  ارزیابی کرد و معتقد بود که همکری و هماهنگی میان این دو کشور می تواند به جریان برقراری صلح و ثبات پایدار در سوریه کمک فراوان کند.

اینک اما پس از جمع بندی مذاکرات هسته ای در وین بین ایران و 5+1، ایران تصمیم گرفته است تلاش های سابق خود در زمینه استقرار امنیت در سوریه بیشتر تکمیل کند و نقشی به مراتب پررنگ تر از قبل بازی کند و به ویژه در این مسیر، از کمک روسیه بهره بگیرد.

بدین ترتیب، ایران، روسیه و سوریه، اضلاع سه گانه "مثلث امنیت پایدار" در خاورمیانه را تشکیل می دهند و سعی دارند با تشریک مساعی بیشتر، هرچه سریع تر به بحران غیرضروری رخ داده در سوریه پایان دهند. لذا جای بسی امیدواری است که سفر ولید معلم وزیر خارجه سوریه به ایران و رایزنی های وی با مقامات ایران و نیز روسیه، بهترین نتایج را برای دولت و ملت سوریه در پی داشته باشد.

گزارش از حمیدرضا حیدرپور

انتهای پیام/    
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار