این استاد دانشگاه اظهار داشت: توجه نکردن به تکنیک‌های حزبی موجب شده که 109 سال تاوان یک اشتباه را بپردازیم

به گزارش خبرگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "داود فیرحی" در هماش مشروطیت؛ فرازها و فرودها، چشم انداز آینده که امروز عصر در دفتر حزب اراده ملت ایران برگزار شد اظهار داشت: مشروطه یک تغییر بزرگ است و باید اسم مشروطه را آستانه تجدد ما گذاشت.

وی با اشاره به اینکه با انقلاب مشروطه نظام فکری به طور کلی عوض می‌شود و هرکسی از زاویه‌ای یار این تغییرات می‌شود، گفت: مشروطهیک مخزن بزرگ است که با اندیشیدن و بازاندیشی راه های امروز را پیدا می‌کنیم.

این استاد دانشگاه بیان کرد: بعضی از کشوره همانند ما چنین تجربه‌ای را ندارند و فقط همراه با ما کشورهایی مانند اندونزی، مصر و ترکیه این تجربه را دارند.

فیرحی با تاکید بر اینکه مشروطه مخزن تاریخی بسیار قوی است، ادامه داد: مشروطه غیرقابل تکرار و ناب است.

وی اظهار داشت: شهید بهشتی معتقد بود دولت مدرن نمی‌تواند شخصی اداره شود و ناگزیر است که جمعی مدیریت شود، ما در ایران قبل از مشروطه نوعی نظام سیاسی داشتیم که اسم رسمی آن سلطنت قاجار است.

فیرحی با اشاره به اینکه در مشروطه پنج ولایت داشتیم، از آذربایجان، خراسان، خوزستان، شیراز و تهران را شامل می‌شد، بیان کرد: انقلاب مشروطه را اصطلاحا انقلاب انجمن‌ها می‌گویند، گفت: انجمن تهران در آن زمان اختیاراتی داشت و انجمن‌های تبریز و اصفهان اختیارات دیگری داشتند.

این استاد دانشگاه افزود: نظام انجمنی نظامی شبیه به حکمرانی محلی است، در آن مقطع انجمن‌ها مستقل بودند و رابطه‌شان با انجمن شهرهای دیگر از طریق مجلس بود.

وی با بیان اینکه در آن زمان نظام حزبی سیستم قبلی را تکامل بخشید، تصریح کرد: ما با مشروطه دچر انقلاب کوپرنیکی شدیم و قوانین متمرکزی برای کل ملت نوشته شد.

فیرحی با اشاره به ینکه مشروطه در حوزه های مختلف تبعات زیادی داشت، گفت: بعد از مشروطه اتفاق سنگینی رخ داد از این رو هیچکس نمی‌تواسنیت در هیچ نقطه ایران خارج از قانون عمل کند حتی اگر شریعت باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: در آن زمان هر موضوعی باید در مجلس رخ می‌داد و همه تابع این قوانین بودند.

وی اظهار داشت: رئیس جمهور می‌گوید پلیس باید به قانون عمل کند، نه به اسلام و این نشان از شکل‌گیری یک دولت مدرن است.

وی با اشاره به اینکه حزب موتورهای کوچک را به موتورهای بزرگ تبدیل می‌کند، افزود: اندیشه‌های فلسفی زیاد است اما اندیشه تکنیکی زیاد نیست، 109 سال است که تاوان یک اشتباه را می‌پردازیم که توجه نکردن به تکنیک‌های حزبی باعث این امر شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار