سرخابی‌های پایتخت در سال‌های اخیر بازیکنان خارجی زیادی به خود دیده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان سرخابی‌های پایتخت در سال‌های اخیر بازیکنان خارجی زیادی به خود دیده‌اند.

باشگاه پرسپولیس با جذب 35 بازیکن در 12 سال شاید به نوعی رکورددار باشد.

پرسپولیس پس از 26 سال در فصل 83 – 82 اقدام به جذب بازیکن خارجی کرد. بازیکنانی که بسیاری از آن‌ها ناموفق بوده‌اند و حتی بدون یک بازی این تیم را ترک کردند.

نخستین بازیکن خارجی که برای پرسپولیس بازی کرد و گل زد ویلیام مک‌لوری اسکاتلندی بود.

وی در بازی مقابل ذوب آهن اصفهان در سی‌ام تیر ماه 56 در جام تخت جمشید گل زد. مکل‌لوری پیش از پیوستن به پرسپولیس بازی‌های زیادی برای لیورپول انجام داده بود.

دومین بازیکن خارجی پرسپولیس آلن ویتل انگلیسی بود که در فصل 57 – 56 در پرسپولیس حضور داشت. وی که محصول آکادمی جوانان اورتون بود، در تیم‌های اورتون، کریستال پالاس، شفیلد یونایتد مسابقه بازی داشت و نمایش‌های فوق‌العاده‌ای را از خود در لیگ جزیره به نمایش گذاشته بود وی پس از آن که به پرسپولیس پیوست در 36 بازی 16 گل زد و به بازیکن مشهوری نزد هواداران تبدیل شد.

ویتل که سابقه حضور در تیم ملی انگلیس را هم داشت پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ایران خارج شد.

تیم فوتبال پرسپولیس تا 26 سال بازیکن خارجی به خود ندید تا این که عیسی ترائوره مالیایی و ساشا ایلیچ مقدونیه‌ای در فصل 83 – 82 به این تیم پیوستند. ترائوره که هافبک بود در 20 بازی برای پرسپولیس 3 گل زد و ایلیچ مقدونیه‌ای که دروازه‌بان بود 21 بازی برای پرسپولیس انجام داد، در سال‌های بعدی بازیکنانی مانند کریستوفر فرره، ژان نیکو لوفسکی، کارلوس ریوه را و آسمیر آودوکیچ به این تیم پیوستند که هیچ وقت شانس بازی نداشتند و از جمله خریدهای ناموفق پرسپولیس بودند اما دیگر بازیکنانی هم که بازی کردند لزوماً خوب نبودند و زمان زیادی بازی نکردند.

بازیکنانی مثل آنتونی تورس در سال 84 رمارکو شپانوویچ در سال 92 هر کدام تنها یک بازی برای پرسپولیس انجام دادند. شاید جذب 35 بازیکن خارجی تنها در 12 سال نشان دهنده یک ضعف بزرگ در انتخاب بازیکن مناسب برای تیم است.

بازیکنانی که هر کدام نسبت به زمان خودشان پول‌های هنگفتی را به جیب زدند و بعضی‌ها هم حتی بودن یک بازی و با شکایت به فیفا پول‌های خود را دریافت کردند اما در کنار این بازیکنان ناموفق خارجی، بازیکنانی مانند: الونگ الونگ با 38 بازی، روبرت ساها با 31 بازی و یک گل، اشپیتیم آرفی با 31 بازی و 6 گل، تیاگو با 39 بازی و نیلسون کوربا با 68 بازی نام برد که نمایش‌های خوبی داشتند.

ژاک الونگ الونگ: بازیکن کامرونی پرسپولیس که یکی از خریدهای خوب این باشگاه بود. وی پیش از حضور در پرسپولیس در تیم‌های کامیان دودالا و مانت کامرون حضور داشت.

الونگ الونگ در 62 بازی که برای این دو تیم در 5 فصل انجام داده بود، 16 گل هم زد. ژاک که روزهای خوبی را در پرسپولیس گذراند پس از انجام 30 بازی ابتدا به تیم سپاهان پیوست و تنها 5 بازی انجام داد تا راهی تیم داک دونیسکا استرادا اسلوواکی دوباره به ایران بازگشت و مدتی در تیم‌های پیکان و استقلال بازی کرد. البته الونگ الونگ دیگر هیچ گاه محبوبیت حضورش در پرسپولیس را به دست نیاورد.

روبرت ساها: بازیکن اهل جمهوری چک که از دیگر خریدهای موفق پرسپولیس بود. وی در تیم‌های زیادی حضور داشت اما در ایران فقط در تیم‌های پرسپولیس و شاهین بوشهر بازی کرد و کارنامه درخشانی را از خود به جا گذاشت. وی در 31 بازی پرسپولیس یک گل هم زد.

ابراهیم توره: بازیکن سنگالی پرسپولیس که از جمله بازیکنان خارجی با کیفیت در لیگ ایران بود. وی توانست درخشش خوبی در پرسپولیس داشته باشد و در 34 بازی 11 گل بزند اما درخشش فوق‌العاده توره در ایران در تیم سپاهان بود.

وی در 51 بازی به میدان رفت و 36 گل هم زد که آمار فوق‌العاده‌ای بود. درخشش توره به همین جا ختم نشد پس از سپاهان به عجمان رفت اما پس از 10 بازی راهی فرانسه شد.

توره در فصل 2012-2013 در موناکو حضور داشت و یکی از عوامل اصلی صعود موناکو از لیگ دو فرانسه به لوشامپیونه بود وی در 52 بازی برای این تیم 28 گل زده

ایوان پترویچ: بازیکن صرب تبار پرسپولیس که از سال 1997 تا 2006 در چهار باشگاه  150 بازی انجام داد و 37 گل زد. وی سپس به ابومسلم پیوست 59 بازی انجام داد و 7 گل زد. پترویچ پس از آن به پرسپولیس پیوست و نمایش خیره‌کننده‌ای داشت وی 33 بازی برای پرسپولیس انجام داد پترویچ از سال 2009-2013 در ایران در ایران بازی کرد و در تیم‌های مس کرمان و شاهین بوشهر هم توپ زد.

تیاگو آلوز: از بازیکنان برزیلی و با کیفیت پرسپولیس بود وی برای پرسپولیس 39 بازی انجام داد و 3 گل زد. پس از پرسپولیس هم مدتی در پاس همدان حضور داشت.

هوار ملامحمد: بازیکن عراقی که هم در استقلال بازی کرد و هم در پرسپولیس، وی در زمان حضورش در پرسپولیس خوش درخشید و در 17 بازی 5 گل زد.

هوار ملامحمد پس از یک فصل حضور در ایران به کشورش بازگشت و با تیم اربیل قرارداد بست اما هیچ بازی انجام نداد تا سال بعد به ایران بازگردد و در استقلال بازی کند.

وی در استقلال هم خوب بود و در 10 بازی 2 گل هم زد. ملامحمد فصل بعد از آن هم در ایران بود و در ذوب‌آهن بازی کرد و پس از آن دوباره به اربیل بازگشت.

ایمون زاید: بازیکن ایرلندی-لیبیایی پرسپولیس بود وی از سال 2002 تا 2011 در لیگ‌های ایرلند، نروژ و انگلستان بازی کرد.
زاید در سال 2011 به مدت یک فصل به پرسپولیس پیوست وی در 15 بازی 7 گل زد. او از جمله باکیفیت‌های پرسپولیس بود اما شهرت ایمون تنها به دلیل این حضور کم نیست. حضور وی در دربی 74ام ددر 15 دقیقه پایانی در حالی که 2 گل از رقیب خود استقلال عقب بود به زمین آمد و 3 گل پیاپی زد تا یکی از بهترین بردهای تاریخ پرسپولیس در مقابل استقلال را رقم بزند.

ایمون پس از پرسپولیس به مدت نیم فصل به آلومینیوم هرمزگان پیوست و پس از آن راهی کشورش شد.

از ویلیام مک‌لوری و آلن ویتل تا لوکا ماریچ

از ویلیام مک‌لوری و آلن ویتل تا لوکا ماریچ
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار