این روزها توجه به خرافات بخش جدایی ناپذیر زندگی برخی از افراد شده است تاجایی که امور زندگی خود را با اعتقاد به این ذهنیت نادرست برنامه ریزی می‌کنند.

شما هم در کفش میهمانتان نمک می‌ریزید / راه های بخت گشایی دخترانبه گزارش خبرنگار  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان :

 بسیاری از افراد سعی دارند وقوع اتفاقاتی که باب میل و یا به نفعشان نیست را به شخص یا وسیله‌ای نسبت دهند که کمی از ناراحتیشان کاسته شود. البته این طرز تفکر و به اصطلاح شانه خالی کردن از مسئولیت، مختص شخص، گروه یا طبقه‌ی خاصی از جامعه نیست و بسیاری از افراد با هر سطح سواد و جایگاه اجتماعی، از این قاعده مستثنی نیستند و بدشان هم نمی‌اید از اشتباه و یا پیشامدی که رخ داده سرباز بزنند و آن را برگردن مسائل خرافی و دور از ذهن بیاندازند.

*مدرن شدن خرافات در هزاره‌ی جدید

توجه به خرافات از هزاران سال پیش در میان مردم با هر فرهنگ و ملیتی در تمامی کشورهای جهان وجود داشته است. اما روش و نوع نگاه به این آسیب اجتماعی با پیشرفت تکنولوژی و مدرن شدن جوامع تغییر کرد که این روزها با شیوه‌هایی نوین اما با همان عقیده و نظر با این خرافات برخورد می‌شود.

رواج خرافات همزمان با شروع شناخت انسان از خود در ایران آغاز شد، همان زمانی که بشر در تلاش بود به کمک وسایلی که در دست دارند از وقوع اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کنند و این موضوع و ناهنجار رفته رفته با آدمی پیشرفت و پرورانده شد تا جایی که این روزها در ذهن بسیاری از افراد رخنه و جا خوش کرده است.

*رسوخ خرافات در ذهن برخی افراد

پس از تحقیق و بررسی متوجه شدیم ریشه کلمه خرافه نام مردی پری زاده از قبیله عذره (از طوایف عرب) بوده است، او آنچه که از پریان می‌دید نقل می‌کرد اما مردم به داستان‌های او توجهی نمی‌کردند اما حالا نمی‌دانیم چگونه است که هرچه دنیا پیشرفت می‌کند، این خرافات از فکر مردم بیرون نمی‌آید و همچنان به آن‌ها پایبند و معتقد هستند.

3 نمونه از خرافاتی که هنوز هم در میان برخی افراد بخت گشایی دختران با درست کردن حلقه عروس، شکستن تخم مرغ برای شناختن فردی که چشمش شور است و نمک ریختن در کفش میهمان برای آن که زود خانه میزبان را ترک کند، از جمله خرافاتی است که تا امروز هم در میان ما در گذشته افراد فامیل به سبب پیشه رواج دارد و برخی شرایط زندگی، در شهرهای مختلف کشور زندگی می‌کردند و به منظور مسافرت و دید و بازدید به خانه‌های یکدیگر رفت و آمد داشتند، هرچند ایرانیان افرادی میهمان نواز و دوستدار رفت و آمد هستند، اما در  موارد معدود، توانایی میزبانی از میهمان خود را ندارند به همین سبب برای زود رفتن آن‌ها و ترک خانه، میزبان در کفششان نمک می‌ریزد.

بسته شدن بخت دختران جوان از جمله دغدغه‌های والدین است که حاضرند دست به هر روش و شیوه‌ای شوند تا به قول معروف بخت بسته‌ی دخترانشان باز شود، از این رو یکی روش‌هایی که برای این کار انتخاب می‌کنند در زمان خرید حلقه‌ی عروسی برای زوج، بلافاصله بعد از عروس، حلقه‌ی خریداری شده را به دست دختر می‌اندازند تا بخت بسته‌اش باز شود.

مینا دختری 28 ساله در این باره می‌گوید: زمانی که برای خرید حلقه‌ عروسی برادرم به مرکز خریدی رفته بودیم به اصرار حلقه‌ی عروس را به دست می‌انداختند، در آن لحظه احساس حقارت و پوچی بدی به من دست داد و بسیار از رفتار مادرم دلخور شدم چرا که من معتقدم ازدواج و پیدا کردن شریک زندگی، تنها با توکل به خدا و تفکر خود انسان صورت می‌گیرد ولی در آن لحظه برای آن که دل مادرم نشکند، این کار را انجام دادم.

از دیگر خرافاتی که در بین بسیاری از افراد در جامعه رواج دارد و خیلی‌ها را قبول دارند چشم زخم است که روشی برای پیدا کردن شخصی که چشمش شور است، ابداع کرده‌اند و آن این است که بزرگی در خانواده تخم مرغی را از بالا و پایین در دست گرفتند و با یک تکه ذغال نام افرادی را که در آن مکان حضور داشتند روی تخم مرغ نوشته و آن را فشار می‌دهند و هر زمان که تخم مرغ روی اسم شخصی بشکند، آن فلک زده همان چشم شور به حساب می‌اید و در واقع اسمش جزو چشم شورها که خیلی از کارها را نباید‌ مقابلشان انجام داد می‌رود.

*ترس ، جهل ، حیرت 

توجه به خرافات، این روزها بخش جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از افراد شده است. دکتر امان الله قرائی مقدم جامعه شناس در این باره می‌گوید: ریشه خرافات در 3 عیب بشر یعنی (ترس، جهل، حیرت) می‌باشد و تا زمانی که این معایب در جامعه‌های بشری درمان نشوند در وجود افراد باقی خواهد ماند، در واقع خرافه پرستی در میان افراد ریشه کن نمی‌شود و هر زمانی به شکل‌ها و انواع گوناگونی ظاهر می‌شوند.

امیدواریم توجه به خرافه و خرافه پرستی در وجود تمامی افرادی که به آن اعتقاد اشتباه دارند ریشه کن شود، چرا که توجه به این مسائل رفته رفته در وجود و ذهن آدمی رسوخ می‌کند و اراده و قدرت را از انسان سلب می‌کند.

گزارش : مریم کرمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
محمد
۱۲:۴۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
خرافات خرافات خرافات
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۰:۴۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
من یه جا رفته بودم مهمونی بعد که میخواستم برم خونه کفشام پر از نمک بود. حالا تازه فهمیدم اون جریانش چی بوده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
اولا چشم زخم حتمی و هست و چند تا کلمه هستن در کتاب گنجهای معنوی که روی تخم مرغ مینویسی و وسط. دو پای چشم خورده به زمین میزنی تا بشکند نه اسم اشخاصی. من ازمایش کردم و نتیجه داده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
جالب بود...،
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۱۶:۵۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
تخم مرغ واقعا چشم زخم رو از بین میبره برای من ثابت شده من هم از این خرافات خوشم نمیومد اما تخم مرغ واقعا کارایی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
چشم زخم خرافات و جهل نیس. توی قران هم اومده.
Seychelles
از تهران
۰۹:۲۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
چشم زخم وجود داره در احادیث هم امده . من شخصا به این موضوع اعتقاد دارم
Iran (Islamic Republic of)
احسان مرادي
۲۳:۲۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
از استان قم
۲۳:۱۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
اميدوارم اين خرافات يه روزي ريشه كن بشه
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۲۳:۱۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
كاملا موافقم
Iran (Islamic Republic of)
امير رضا
۲۳:۱۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
باحال بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
اصلاً هم خرافات نیست. خیلی وقتا همین به قول شما خرافاتها همشون به حقیقت می پیوندد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
تخم مرغ شكستن براي جلوگيري از چشم زخم خرافات نيست
آخرین اخبار